Čas, energie i nervy při komunikaci se zájemci. Prodej auta napřímo je náročný proces, zvlášť ve chvíli, kdy chce původní majitel za vůz získat nejvyšší možnou cenu. Prodejce je většinou nucen vypisovat velké množství inzerátů, odhadovat, kolik by potenciální zájemci mohli být ochotni za ojeté vozidlo zaplatit, nebo smlouvat s provozovateli autobazarů. Mnohem jednodušší by jistě bylo nabídnout auto v online aukci z pohodlí domova. A přesně to nyní nově nabízí internetové tržiště Carvago.
Uživatelům platforma umožní si vybrat z cenových nabídek tu nejvýhodnější, zatímco dealerům nabídne pestrou směs vozů od soukromníků, které jsou potenciálně vhodné k dalšímu prodeji. V některých případech pro ně mohou být i zajímavější než vozy na operativní leasing. Nový portál bude postupně spuštěn ve všech evropských zemích, kde původně české Carvago působí.
Funguje to tak, že zákazník bezplatně a odkudkoli nabídne ve virtuální aukci své vozidlo a po třech dnech obdrží informaci o nejvyšší nabídnuté částce. Na rozhodnutí nemusí spěchat, nabídka od obchodníků totiž platí 48 hodin. Celý proces výkupu vozu následně probíhá online, až do fyzické kontroly vozu technikem vyslaným společností Carvago na předem určeném místě, například do místa bydliště prodávajícího. Technik vytvoří CarAudit report o skutečném stavu vozu, po němž, pakliže se shoduje s údaji uvedenými prodávajícím před aukcí, následuje už jen platba a odvoz vozu k vítězi aukce. Pokud si prodejce ze zájemců nevybere, může jednoduše všechny odmítnout.
„Výkup ojetých vozů má pro nás stejný příběh jako jejich prodej. Chceme tuto část obchodu s ojetinami od základu změnit, nabídnout pohodlnou službu, která je transparentní a kompletně online. Kde se zákazník na každém kroku nebojí, že pod tlakem udělá špatné rozhodnutí,“ vysvětluje Jakub Šulta, šéf Carvaga.
Lídři západní Evropy
Firma zprostředkovává na českém trhu transparentní obchod s ojetými vozy už dva roky. Předloni začala nabízet místním klientům i automobily ze zahraničí a posléze expandovala do šesti dalších evropských zemí. Tam se postupně rozšíří i virtuální aukční síně.
„Je pro nás přirozené spustit novou službu nejprve na domácím trhu. Stejně jako u prodeje vozů koncovým zákazníkům chceme aukci postupně rozšířit i do dalších evropských zemí, kde dnes Carvago působí,“ uvádí Zbyněk Müller, šéf obchodu společnosti. To podpoří rovněž nedávná akvizice belgického B2B tržiště Fastback technologickým holdingem EAG, jehož je Carvago součástí.
Carvago si klade za cíl digitalizovat evropský trh s ojetými vozy, aktuálně jeho nabídka čítá 700 tisíc prověřených ojetých vozů do 12 let stáří a 170 tisíc najetých kilometrů. Díky kontrole CarAudit dává platforma na vozy půlroční záruku, kterou lze prodloužit až na pět let. Zákazník má rovněž možnost zakoupené vozidlo do 14 dnů vrátit bez udání důvodu, jako při objednávce zboží z internetového obchodu.
Nákup z druhé ruky
Carvago loni zvýšilo tržby o 600 procent, tedy na tři čtvrtě miliardy korun. V letošním roce pak společnost míří k tržbám, jež by se měly dostat dokonce až na třímiliardovou hranici. Může za to zvýšený zájem o auta z druhé ruky z důvodu zdražování vozidel, k němuž v posledních dvou letech dochází. Ceny ojetých aut do stáří pěti let vzrostly v Česku v letošním prvním čtvrtletí meziročně o 22 procent na 607 400 korun. Vozy staré do deseti let zdražily o 16 procent na medián 459 tisíc korun.
Mohl za to pokles výroby nových automobilů, respektive narušení dodavatelských řetězců způsobené válkou na Ukrajině, ale i celková změna struktury automobilového průmyslu, jelikož značky se v době nouze soustředí na výrobu prémiových modelů s vyšší marží. V rámci trhu s ojetinami vzrostl také průměrný nájezd inzerovaných vozů. Právě proto nakupující ocení servis zprostředkovatele, jenž jim umožní vyhnout se podvodníkům.
„Viděli jsme obrovský prostor ve vylepšení zákaznického zážitku. Výkup vozidel je nepřehledná služba bez jasně daných pravidel a postupů. Chceme být ti, co posunou tuto službu na novou úroveň,“ uzavírá Šulta.