S výškou dosahující 122 metrů je Starship od americké společnosti SpaceX největší a nejvýkonnější raketou, jaká kdy byla vyrobena. Což je samo o sobě nejen velice pozoruhodné, ale zároveň i velmi praktické. Její spuštění totiž umožní dostat do vesmíru dosud nevídané množství materiálu o váze až 150 tun, které se v současnosti musí převážet v několika samostatných letech.
Ačkoliv zatím Starship rozhodně není plně připravená, její očekávané schopnosti už přilákaly několik velmi lukrativních zákazníků. K těm nejnovějším patří Airbus a Voyager Space, které společně staví soukromou vesmírnou stanici jménem Starlab. Obě firmy nyní podle webu Singularity Hub podepsaly smlouvu se společností SpaceX, jež má Starlab dostat na oběžnou dráhu. Chtějí přitom využít právě působivých schopností rakety Starship, díky níž se má celá vesmírná stanice o průměru osmi metrů dostat do vesmíru v jednom kuse.
„Tým SpaceX je nadšený, že Starlab vypustí právě naše raketa Starship. Jedná se totiž o důležitý krok, který podpoří přítomnost lidstva na oběžné dráze Země, což je zásadní pro to, abychom v budoucnu mohli žít na více planetách,“ uvedl v tiskové zprávě seniorní viceprezident společnosti SpaceX Tom Ochinero.
Dva velké moduly místo šestnácti malých
Starlab je jednou z několika vesmírných stanic, na jejímž vývoji v současnosti odborníci pracují. Stávající Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) má být totiž vyřazena z provozu už v roce 2030, takže NASA aktuálně intenzivně hledá její náhradu. Za tímto účelem už agentura rozdělila celkem 415 milionů dolarů (téměř 10 miliard korun), které směřovaly do společností Voyager Space, Northrop Grumman a Blue Origin.
První dvě firmy přitom své síly již spojily a ke spolupráci navíc přizvaly i výrobce letadel Airbus. Díky tomu vznikl i zmíněný projekt Starlab, jenž je v mnoha ohledech výjimečný. Vesmírná stanice totiž bude mít pouze dva moduly, které ale mají astronautům poskytnout zhruba poloviční prostor oproti současné ISS. Tu přitom tvoří celkem 16 modulů.
Podstatné zvětšení velikosti jednotlivých modulů má přinést několik zásadních výhod. „Vesmírné stanice jsou obvykle vypouštěny po částech a sestavovány ve vesmíru, Starlab ale bude plně smontován na zemi. To znamená, že bude obyvatelný téměř okamžitě po startu, a také to značně zjednoduší celý výrobní proces. Sestavení stanice na oběžné dráze je totiž velmi komplikované a velmi nákladné,“ řekl pro Tech Crunch šéf Voyager Space Dylan Taylor.
Zásadní je snížení nákladů
Starship je v současnosti jedinou raketou, která je schopná přepravit náklad o velikosti vesmírné stanice. I proto není divu, že si Starlab vybral právě společnost SpaceX patřící Elonu Muskovi. Rozhodně to ale neznamená, že astronauti se nového kosmického obydlí dočkají v dohledné době.
První dva testovací starty rakety Starship totiž skončily „rychlým neplánovaným rozložením“, což je označení, které SpaceX používá pro explozi. Kosmická loď je tedy stále ještě daleko od toho, aby byla připravená pro jakékoliv komerční lety. Ostatně i v důsledku toho zatím ani jedna z inkriminovaných společností nijak neupřesnila, kdy se má Starship se Starlabem do vesmíru podívat.
Otázkou zůstává také pořizovací cena a provozní náklady nové vesmírné stanice. Vybudování současné ISS totiž NASA vyšlo na zhruba 100 miliard dolarů, přičemž další přibližně tři miliardy ročně (asi 70 miliard korun) stojí její provoz. Pro jakékoliv projekty soukromých vesmírných stanic tedy bude velmi zásadní, zda se jednotlivým firmám podaří přijít s finančně úspornými řešeními, které z tohoto odvětví udělají životaschopný byznys.