Menu Zavřít

Na kánoi auto nenaložíš

17. 1. 2003
Autor: Euro.cz

GLOSA

WT100

Sen severočeského Žatce o velkém automobilovém městě se definitivně rozplynul. Francouzský koncern PSA Peugeot Citroën postaví svoji novou továrnu ve slovenské Trnavě. Co rozhodlo o jejím úspěchu? Už před rozhodnutím prosakovaly z Francie zprávy, že se automobilka, která už staví s Toyotou závod v Kolíně, bála postavit dva strategicky důležité provozy v jedné zemi. Mohl by jí ohrožovat hlavně nedostatečný počet kvalifikovaných pracovních sil, ale také případná recese tuzemské ekonomiky.
Toto vysvětlení neúspěchu Žatce není ale zdaleka úplné. Stačí pouhý pohled na mapu, aby člověk pochopil, proč Žatec prohrál. Trnava má na rozdíl od něj dálniční spojení a poblíž i splavný Váh, který město spojuje s Dunajem. Žatec zapadlý mezi chmelnicemi si může nechat o čtyřproudovce jen zdát. A po Ohři se můžou prohánět leda tak kánoe. Také železniční spojení Trnava – Evropa je paradoxně lepší, než Žatec – Evropa. Nákladní vlak může být ze slovenského města ve Vídni za necelou hodinu, v Bratislavě za poloviční dobu. Žatec leží od Evropské unie sice také jen několik desítek kilometrů, ale vlak musí při cestě do Německa objíždět Krušné hory a dostane se na hranici až za několik hodin.
Při složitém rozhodování o investicích samozřejmě nerozhoduje jen logistika, nicméně má v dnešním světě obrovskou váhu. Žatec v souboji s Trnavou tahal kvůli špatné infrastruktuře od začátku za kratší konec.
Erich Handl

  • Našli jste v článku chybu?