Menu Zavřít

Na kobereček kvůli odborářům

30. 5. 2012
Autor: Euro.cz

PSA Peugeot Citroën

bitcoin_skoleni

Blíží se prezidentské volby ve Francii a továrna koncernu PSA Peugeot Citroën (PSA) na pařížském předměstí Aulnay-sous-Bois se opět hlásí o pozornost. Během minulé kampaně v roce 2007 bojovali pracovníci továrny šestitýdenní stávkou za vyšší mzdy. Letos jim hrozí, že v dohledné době přijdou o práci. Odbory proto před několika dny zorganizovaly protesty nedaleko hlavního volebního štábu Nicolase Sarkozyho. A prezident si minulou sobotu pozval na kobereček šéfa PSA Philippa Varina.
Evropský automobilový průmysl trpí nadbytečnou kapacitou továren. U některých výrobců dosahuje méně než sedmdesáti procent, PSA využívá závody těsně pod osmdesáti procenty, což je podle odborníků z automobilového průmyslu hranice rentability. Šéf Fiatu a také prezident Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) Sergio Marchionne před měsícem vyzval Evropskou unii, aby s „bolestnou“ restrukturalizací provázenou zavíráním továren napříč kontinentem pomohla. „Pokud bude s automobilkami vyjednávat každý stát samostatně, k restrukturalizaci nedojde,“ upozornil Marchionne s tím, že politici si nebudou chtít proti sobě poštvat voliče a budou se všemi prostředky snažit zachovat pracovní místa.
Právě to se nyní děje ve Francii. Sarkozy odborářům slíbil, že jim s vedením PSA dohodne schůzku za účasti vlády. „Udělám vše pro to, aby byla továrna v Aulnay zachráněna,“ prohlásil.
Závod vyrábějící malý Citroën C3 je v ohrožení od loňského roku, kdy se do médií dostal interní dokument PSA podrobně plánující ukončení výroby a prodej pozemků. Podle generálního ředitele Varina definitivní rozhodnutí zatím nepadlo, nicméně budoucnost závodu po roce 2014 je více než nejistá. „Všichni víme, že vedení jen čeká, až proběhnou volby, a poté oznámí uzavření továrny,“ řekl agentuře Reuters zástupce odborů CGT Jean-Pierre Mercier. Podle odborářů by výroba C3 měla v Aulnay-sous-Bois pokračovat přinejmenším do konce roku 2016 a vedení by mělo do té doby zachovat všech zhruba 3200 pracovních míst.
Všechny automobilky ovšem s politiky problémy nemají. S vměšováním Evropské unie nesouhlasí (k nelibosti šéfa ACEA) německé BMW, Volkswagen a Daimler. Všechny si totiž vedou nadmíru dobře: BMW využívá své továrny podle finančních analytiků z Morgan Stanley na 96 procent, Volkswagen na 88 procent a Daimler na 85 procent.

  • Našli jste v článku chybu?