Menu Zavřít

Na ministerstvo si soudy netroufnou

21. 5. 2007
Autor: Euro.cz

FRANTIŠEK HEJNAL, HEJNAL TURISMO: Již více než dva roky se dopravce František Hejnal neúspěšně soudí s ministerstvem dopravy o to, aby byla společnosti Student Agency odebrána licence na linku Praha-Košice.

FRANTIŠEK HEJNAL, HEJNAL TURISMO:

Již více než dva roky se dopravce František Hejnal neúspěšně soudí s ministerstvem dopravy o to, aby byla společnosti Student Agency odebrána licence na linku Praha-Košice. Vstup tohoto konkurenta ho totiž každý měsíc připravuje o šest set tisíc korun na tržbách.

Z Prahy do Košic vozíte cestující již více než patnáct let. Můžete stručně popsat historii vašeho působení na této lince?

Byl jsem vůbec první pionýr, který spojil autobusem tato dvě města. Pět let jsem tam byl sám a až poté se začali nabalovat další dopravci. Do Česka totiž po rozdělení federace jezdilo stále více Slováků za prací. Počet dopravců se poté ustálil na šesti. Zvrat přišel před dvěma lety, kdy na linku vstoupila firma Student Agency.

Vy i ostatní dopravci jste proti vstupu této společnosti vehementně protestovali. Na soud jste se obrátili však jako jediní. Proč?

Šest dopravců na této lince, včetně mne, se spojilo a podali jsme protest. Tím jsme se měli stát účastníky řízení, ale nestali. Evropské nařízení číslo 684/92 jasně říká, že pokud je na lince dostatečný počet dopravců a vstup dalšího by mohl ohrozit ty stávající, tak ministerstvo dopravy nemá nového dopravce na linku pustit. Poté, co byla udělena licence dalším třem firmám, vedle Student Agency také firmám Nobles Line a Capital Express, tak tři dopravci museli skončit. Já jsem to sice ustál, ale každý měsíc přicházím na tržbách o šest set tisíc korun.

Ale existenčně vás to neohrozilo. Ano, jsme stále ziskoví, jinak bych to nedělal. Ten pokles je pro mě velice nepříjemný. Na této lince jsem totiž závislý a tyto ztráty mi neumožňují obnovu vozového parku a nákup dalších autobusů. A u soudů jste tedy dopadl jak?

Nejvyšší správní soud uznal v případě udělování licence Student Agency, že jsme měli být účastníky řízení a ministerstvo dopravy a Městský soud v Praze pochybily. V konečném výsledku však kasační stížnost zamítl, neboť jsem proti původnímu rozhodnutí ministerstva nepodal odvolání. To jsem však ani podat nemohl, protože jsem původně nebyl účastníkem řízení. Nyní jsem tedy vyzval ministerstvo dopravy k doručení rozhodnutí, odvolal jsem se proti němu a čekám, jak rozkladová komise ministra dopravy rozhodne.

Jednání Student Agency však úředníci posvětili…

Na takový moloch, jako je ministerstvo dopravy, si soudy netroufnou. Je velmi podivné, že se nás ministerští úředníci snažili přemlouvat, abychom v této kauze svůj protest stáhli, že prý vypouštíme džina z lahve a spustíme lavinu protestů dalších dopravců. To přece není možné, aby ministerstvo drželo nad někým takhle ruku. Licenci z Prahy do Košic neměl navíc pan Jančura dostat ani z dalšího důvodu: Předtím jezdil z Brna do Košic bez řádné koncese.

Tímto však vaše kritika na adresu pana Jančury zdaleka nekončí…

Ano. Je toho víc. Velmi se mi nelíbí jeho silácké výroky o tom, jak potrestá nebo nahradí své konkurenty.

A co říkáte na shořelý autobus na dálnici D1?

To se může stát každému, to nebudu kritizovat. To, že má ale Jančura levné a méně kvalitní autobusy, ví každý dopravce, který rozumí technice. Jsou na jedné straně laciné, ale vydrží mnohem méně. Já sice kupuji dražší německé Neoplany, ale ty jsou po patnácti letech pořád jako nové. Teď má pan Jančura nové autobusy, ale chci vidět, až zestárnou, kde bude brát peníze na výměnu motorů, převodovek a tak dále. Potom teprve zjistí, že si ty autobusy na sebe nevydělají. 

A váš na názor na dodržování pravidelných přestávek a maximální doby řízení ze strany Student Agency?

Do toho bych se nerad pouštěl. Nemám na to žádné důkazy. Ale když mají Jančurovy autobusy v Košicích jenom dvouhodinovou pauzu, než se vydají zpět do Prahy, tak nechápu, jak za tuto dobu mohou vyměnit řidiče a vyčistit autobus. Řidiči musejí mít mezi jednotlivými jízdami minimálně osmihodinovou přestávku, ale nesmějí ji strávit v autobuse jako spolujezdci. Moji řidiči proto stojí v Košicích deset hodin.

Tohle všechno by měla kontrolovat policie a další orgány státní správy. Naše policie všechno nestíhá. V čem si myslíte, že je vaše konkurenční výhoda na trhu autobusové dopravy?

Je to především tradice a spolehlivost. Jezdím na lince více než patnáct let a ještě se mi nestalo, abych nepřistavil včas autobus. Student Agency naopak z Prahy do Košic nestíhá. On ještě není v Košicích, a už měl být na zpáteční cestě v Prešově. Stává se tak často, že beru jeho zákazníky, protože on jim v případě velkého zpoždění proplatí cestu s jiným dopravcem. Jako jediný přijímám také telefonické objednávky, a to i o víkendech.

KAUZA LINKA KOŠICE-PRAHA

Na základě nařízení EU č. 684/92 se společnost Hejnal Turismo soudně domáhá zrušení licence společnosti Student Agency na linku Praha-Košice. Nejvyšší správní soud stížnost Františka Hejnala zamítl. Uznal však, že měl být účastníkem řízení. O celé záležitosti tak v nejbližší době rozhodne rozkladová komise ministra dopravy. Inkriminované unijní nařízení mimo jiné říká: Žádost o povolení provozovat mezinárodní přepravu cestujících autobusy lze rovněž zamítnout, pokud je prokázáno, že by dotyčná doprava bezprostředně ohrozila existenci již povolené linkové dopravy, s výjimkou případů, kdy dotyčnou linkovou dopravu provozuje pouze jediný dopravce.

REAKCE RADIMA JANČURY

bitcoin_skoleni

Že máme laciné autobusy? Naše autobusy stojí v průměru deset milionů korun a jsou velmi kvalitní. Většina jezdí na podvozcích Scania, MAN nebo Mercedes. Máme největší flotilu nejluxusnějších autobusů v Česku. Autobusy značky Neoplan vlastníme také. Letos se jich však zbavíme. Už jsou staré více než pět let a jejich provoz tedy není pro nás rentabilní. Prodáváme je do zahraničí.

Na trasu Brno-Košice jsme měli licenci na zvláštní linkovou dopravu. Vozili jsme hlavně studenty z Košic do Brna, kteří pak pokračovali našimi pravidelnými linkami až do Londýna. Kdybychom jezdili skutečně načerno, tak by nám už nikdo žádnou licenci nedal.

  • Našli jste v článku chybu?