Menu Zavřít

Na minuty nekoukejte

18. 6. 2008
Autor: Euro.cz

Janem Karasem

Telefónica O2, největší telekomunikační firma v zemi, spustila v polovině května nový typ tarifů, které jako první v Česku umožňují po zaplacení určité měsíční sumy neomezené volání z mobilu. Takzvané „flat rate“ tarify umožňují telefonování či posílání SMS a MMS zpráv – podle výše paušálu buď do vlastní sítě (mobilní čísla O2 a pevné linky), nebo na všechna čísla v Česku. „Zaplať si měsíční paušál, a pak mobil používej, jak potřebuješ, nekoukej kolik minut provoláš - to je hlavní motto nových tarifů,“ vysvětluje Jan Karas, marketingový ředitel Telefóniky O2 pro rezidenční segment.

EURO: Co vás přesvědčilo k rozhodnutí uvést paušály s neomezeným voláním na český trh? KARAS: Jako vždy to byla souhra několika různých faktorů, ale primárně jsme cítili, že toto je obecný trend v telekomunikacích, který v USA a v západní Evropě nabyl během posledních dvou let dynamických rozměrů. Flat rate tarify jsou vlastně další fáze evoluce v používání mobilů, co se týká telefonování. Na českém trhu jsou už několik let běžné neomezené tarify pro datové, respektive internetové připojení přes mobil, a před několika měsíci jsme si řekli, že zkusíme podobný systém vymyslet i pro hlasové služby.

EURO: Neobáváte se chladné reakce? Čeští uživatelé mobilů jsou poměrně konzervativní a jsou zvyklí na „své“ volné minuty… KARAS: Zkušenosti ze zemí, kde flat rate tarify již zavedli, jsou takové, že první operátor má komplikovanou roli, především je těžké vysvětlit zákazníkům, jak se naučit vnímat nový typ tarifů, jak opustit vnímání ceny služby jen podle výše minutového hovorného. Věříme, že klienty zaujme srozumitelnost a jasnost celého systému. Nemusejí v hlavě počítat, jestli už provolali volné jednotky v daném účtovacím období, a kdy vlastně to období končí. Takto vědí, že když nastal víkend, volají neomezeně a nemusejí nic počítat.

EURO: Bylo těžké prosadit nový typ tarifů u vedení Telefóniky, nebo vám pomohl fakt, že jste součástí nadnárodního operátora, který neomezené paušály nabízí v několika zemích? KARAS: Jednoduché to nebylo, ale pomohlo nám, že neomezené tarify nabízejí sesterské firmy O2 v Anglii a Německu, takže úplný top management firmy je na systém flat tarifů zvyklý. Samozřejmě jsme se opírali o rozsáhlé studie českého trhu a s tím související finanční analýzy.

EURO: Jak se podle vašich odhadů zvýší počet provolaných minut, respektive využívání mobilních telefonů, v souvislosti s možností neomezeného volání? KARAS: Z prvních ohlasů a výzkumů vytížení sítě je možné poznat, že si lidé užívají svobody a možnosti volat, jak potřebují, ne podle toho, kolik volných minut jim zbývá, nebo kolik peněz mají vyčleněných na telekomunikační služby. Předpokládám, že provoz u klientů s těmito tarify může vzrůst v násobcích, tedy stovkách procent, avšak konkrétní procentní navýšení budeme znát až za pár měsíců.

MM25_AI

EURO: Předpokládáte, že nové tarify zvýší tržby Telefóniky? KARAS: Pro nás je v tuto chvíli zásadní spokojenost a udržení zákazníka. Průměrný zákazník, který přejde k novým tarifům z nějakého dosavadního paušálu, ušetří. Zároveň ale věříme, že atraktivita nových tarifů přiláká více klientů, takže v celkovém objemu vyděláme více. Ale opravdu to není primární zájem, důležité je nabídnout našim stávajícím zákazníkům benefit a další důvod, proč být s námi.

EURO: Kolik klientů těchto nových tarifů chcete mít do konce letošního roku? KARAS: Stovky tisíc. Očekáváme, že neonové tarify budou úspěšné, ale zároveň se může stát, že český trh striktně trvá na minutové sazbě, že lidé chtějí platit za provolanou jednotku. Věřím ale, že lidé se budou držet laického rozumu a nebudou se bránit tomu, aby nemuseli přemýšlet, kolik mohou provolat.

  • Našli jste v článku chybu?