Největší český internetový portál o bydlení vstoupil na ruský trh
Rusko? Proč to nezkusit, řekl si loni na podzim Ladislav Semetkovský, šéf a majitel společnosti Media Online, která vydává největší český portál o bydlení a stavebnictví Tvujdum.cz. Od nápadu uběhl necelý půlrok a v únoru Media Online založila v Moskvě pobočku, která spustila portál Dobropozalovat.ru. „Potenciál ruského internetového trhu je obrovský. Zájem o bydlení a vše, co s ním souvisí, roste jak v Moskvě, tak i v dalších velkých městech masivním způsobem. Proto pevně věřím, že náš dceřiný portál bude úspěšný,“ říká Semetkovský.
Pionýrem na východě.
Ruskou federaci, jako zemi pro svou expanzi, si v minulosti vybralo mnoho českých společností podnikajících například ve strojírenství, těžkém průmyslu, potravinářství, elektrotechnice, i řadě jiných oborů. Že by ale na ruský trh vstoupila česká internetová firma? To historie nepamatuje. I proto je Media Online jakýmsi českým pionýrem na ruské www síti. „Tamní internetový trh má, podobně jako ten český, jednoho dominantního hráče, portál Yandex.ru ovládá zhruba dvě třetiny trhu. Segment do kterého míříme my, tedy zpravodajství o bydlení a stavění, je naproti tomu v začátcích,“ vysvětluje Semetkovský.
Portál Dobropozalovat.ru (Vítejtedoma.ru) se chce primárně zaměřit na Moskvu a její nejbližší okolí, kde žije přibližně třináct milionů obyvatel. „Z tohoto počtu má přístup k internetu asi dva a půl, možná tři miliony lidí. Ti jsou, ve srovnání s ostatními Rusy, relativně bohatí. Všichni z nich bydlí a většina z nich má snahu své byty či domy vylepšovat. Čili koupěschopná poptávka je v Moskvě, v porovnání s Českem, několikanásobná,“ říká Semetkovský. Pokud prý vývoj půjde pozitivním směrem, hodlá Media Online rozšířit svou působnost i do dalších ruských aglomerací. „V první řadě by to byl Petrohrad, pak další větší města s počtem obyvatel nad jeden milion,“ upřesňuje.
Do roka v černých.
Pro Dobropozalovat.ru má již Media Online vybudovaný „ruský“ tým redaktorů. „Šéfredaktorka, která připravovala ruskou mutaci portálu, u nás pracuje již od loňského roku, je to Ruska dlouhodobě žijící v Praze. Smluvně máme také zajištěny čtyři externí redaktory působící v Moskvě,“ vysvětluje Semetkovský. Obchodníky pro prodej inzerce začne hledat v dubnu, prozatím hodlá na portál přitáhnout co nejvíce čtenářů. „Během několika hodin po oznámení expanze se nám ozvaly čtyři české firmy, které mají pobočky v Rusku a chtějí u nás inzerovat. Momentální prioritou je však co nejvyšší návštěvnost, aby prodej reklamy byl v budoucnu podložen čísly,“ říká Semetkovský. V průběhu několika měsíců chce dosáhnout 50 tisíc návštěvníků měsíčně, do konce roku počítá se zhruba sto tisíci unikátními uživateli měsíčně. Náklady na vybudování ruské pobočky a její provoz v letošním roce odhaduje Semetkovský na dva miliony korun, v přibližně stejné výši jako v případě loni otevřené rakouské filiálky. „Založení firmy v Rusku na první pohled vypadá jako levná záležitost. My jsme například společnost založili na klíč za zhruba třináct tisíc korun, obrovské peníze stojí ale jakákoliv komunikace s ruskou ambasádou. Jen za ověření podpisů na několika smlouvách zaplatíte deset tisíc korun,“ vypočítává Semetkovský, který počítá s tím, že do roku by ruská pobočka mohla být v černých číslech. „Je těžké předvídat profitabilitu v tamních podmínkách. Není nereálné být do půl roku v provozním zisku, stejně tak nemusíme za celý rok vidět ani dolar,“ uzavírá.