Menu Zavřít

Na mýtném se prý vybralo 47 miliard korun, náklady nejsou známé

20. 10. 2013
Autor: Jiří Koťátko, Mladá fronta E15

Kolik ve skutečnosti Česko získá výběrem mýta, které funguje od roku 2007, je stále nejasné. Iniciativa Mýto CZ, což je společný projekt Ředitelství silnic a dálnic a rakouské firmy Kapsch, tvrdí, že se na poplatcích za průjezd kamionů vybralo 47 miliard korun. Náklady ovšem zůstávají skryty.

Podle údajů Mýto CZ stát zaplatil konsorciu v čele s Kapschem 9,9 miliardy korun bez DPH. Reálné náklady na výběr mýta, které plynuly z eráru, jsou ovšem ve skutečnosti dvojnásobné. Z tabulek Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) vyplývá, že jen na investičních a neinvestičních nákladech pro dodavatele a běžný provoz stát do konce loňského roku zaplatil 18,6 miliardy korun. To je shodou okolností stejná suma, kterou měl Kapsch podle původní smlouvy dostat za celou desetiletou obsluhu systému.

Letos erár podle schváleného rozpočtu SFDI za mýto zaplatí dalších 3,05 miliardy korun a to v nákladech není započítána příprava zpoplatnění dalších úseků silnic, kterou si Kapsch účtuje, ani telematické aplikace.

Také celková nákladovost současného mýtného systému, který Kapsch smluvně spravuje do roku 2016, je mnohem vyšší než „v Evropě obvyklých 21 procent“, jak Mýto CZ tvrdí ve své tiskové zprávě. Ke konci letošního roku dosáhne výběr mýta 49 miliard, z čehož na jeho celkovou obsluhu připadne 44 procent.

Horší bilanci, než je zmíněných 21 procent, které vycházejí z původních odhadů, připouští ostatně i sám Kapsch. Ten loni pro týdeník Euro vyčíslil celkové náklady na dodávku a provoz elektronického mýtného systému do roku 2016 na 24,8 miliardy korun s DPH, což po započítání aktuálního odhadu desetiletého výnosu z mýta znamená zhruba třetinovou nákladovost.


Čtěte také:

Náklady na mýtné kvůli nevýhodné smlouvě spolkly polovinu výnosů

WT100

Kapsch se kvůli zpoždění projektů propadl do ztráty

  • Našli jste v článku chybu?