Menu Zavřít

NA OBZORU KONSOLIDACE

31. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Gumárenský průmysl

Situace na světovém gumárenském trhu nutí výrobce pneumatik stejně jako v jiných odvětvích k fúzím. Už došlo ke spojení amerického giganta v oboru - firmy Goodyear Tire & Rubber s japonskou firmou Sumitomo Rubber Industries a další se očekávají.

Na světovém trhu se ročně prodá asi za 75 miliard dolarů automobilových pneumatik. Tento trh ovládá především šest firem, na které připadá více než sedmdesát procent výroby tohoto sortimentu. Do velké šestky se řadí na první místo japonský Bridgestone, za ním následuje francouzský Michelin (patnáctiprocentní podíl v českém Barumu), americký Goodyear, německý Continental (85procentní podíl v Barumu), italský Pirelli a japonský Sumitomo Rubber.

V uplynulých měsících se hodně hovořilo o konsolidaci odvětví jako jediné možné cestě ke snížení nákladů a způsobu, jak přežít dlouhodobý pokles cen pneumatik. První zásadní krok nedávno udělaly Goodyear a Sumitomo.

Změny pozic

Americký Goodyear Tire & Rubber oznámil v únoru záměr vytvořit s japonským Sumitomo Rubber Industries alianci, která bude kontrolovat dvaadvacet procent světového trhu automobilových pneumatik, a stane se tak jejich největším výrobcem na s větě. Oba partneři si od toho slibují celkové posílení svých pozic. Výhodu vidí ve spojení dominantního postavení Goodyearu v USA se silnou pozicí Sumitoma v Japonsku a Asii. Podle nich by se také mělo Goodyearu podařit lépe zakotvit v Evropě, neboť Sumitomo kontroluje slavnou evropskou značku Dunlop. Obě firmy hodlají v Evropě založit společný holding a aktivity Sumitoma v USA přejdou pod Goodyear a jeho v Japonsku pod Sumitomo.

V západní Evropě zřejmě vznikne spojením čtrnácti závodů největší společný výrobní podnik aliance s obratem kolem čtyř miliard dolarů. Oba partneři chtějí z úsporných důvodů také sloučit výzkum a vývoj i obchodní činnost. Celkový obr at aliance dosáhne ročně téměř osmnácti miliard dolarů, což bude více, než nyní dosahuje světová jednička japonský Bridgestone.

Analytici považují uzavření této dohody za typický příklad, jak se americké firmy snaží využít momentální slabosti japonského průmyslového sektoru a vytvářet s Japonci společné podniky v USA i v Evropě.

Hledání úspor

Obrovským přínosem nového spojení je pro oba velikány gumárenského průmyslu možnost snižovat náklady, a tak obstát v situaci, kdy se výrobci pneumatik dostávají pod velký tlak klesajících cen. Good- year i Sumitomo chtějí spojit své síly ve výrobní sféře, ve výzkumu i při obchodní činnosti. Odhadují, že díky restrukturalizaci se jim podaří ušetřit 300 až 360 milionů dolarů ročně už v třetím roce společných aktivit.

Goodyear doufá, že spojení mu umožní dost drasticky redukovat náklady v dosavadních závodech. Management informoval, že koncem letošního roku zastaví výrobu ve velkých, leč zastaralých (sedmdesátiletých) závodech v Alabamě, které kdysi kryly s edm procent dodávek pneumatik na americký trh. Signalizuje také snížení výroby v řadě svých asijských a jihoamerických závodů, a to v důsledku poklesu tamní poptávky.

Hluboká reorganizace se bude týkat také evropských závodů, ale ke změnám dojde údajně později. Odhaduje se, že díky reorganizaci práce v závodech firmy ztratí po celém světě práci 2500 až 2800 zaměstnanců. Loni čistý zisk yearu činil 682,3 mili onu dolarů při příjmech kolem 12,6 miliardy.

Konkurence bez obav

Již více než čtyři týdny se ví o svazku Goodyearu a Sumitoma, a přesto si hlavní konkurenti uchovali zatím chladnou hlavu, píše zahraniční tisk. Všechny evropské gumárenské firmy naznačují, že se necítí ze strany nového giganta ohroženy. Nicméně je zřejmé, že se pod značný tlak asi d ostanou dva významní výrobci, a to italský Pirelli a německý Continental, kteří září na světovém nebi hned za Michelinem a novou americko-japonskou hvězdou. Expertům se totiž zdá, že nedávná událost značně překazila plány firmě Michelin, k terá sama usilovala o spolupráci se Sumitomem. Francouzi dost intenzivně investovali na asijském trhu i v jiných regionech s cílem zvýšit svůj podíl na světovém pneumatikářském trhu. Obrat Michelina na asijském trhu činil 6,8 procenta jeho celkového prodeje dosahujícího 80 miliard francouzských franků (23,9 miliardy USD). Odborníci spekulují, že Michelin si vezme příklad z Goodyearu a pokusí se spojit s jinými důležitými japonskými výrobci pneumatik, jako například s firmou Yokohama Rubber, která se řadí ve světovém žebříčků výrobců hned za Sumitomo. Samozřejmě že by to otevřelo japonský trh také Francouzům. I když Michelin nadále drží vedoucí pozici na evropském trhu (patří mu kolem 30 procent), Goodyear s očekávaným podílem šestnácti pro cent a Sumitomo osmi procent budou Francouzům šlapat na paty.

Kdo je kdo

Největší americký výrobce Goodyear byl založen v roce 1898 a nyní má ve více než třiceti zemích asi 95 tisíc zaměstnanců. V roce 1998 měl sedmnáctiprocentní podíl na světovém trhu - jeho tržby přesahují třináct miliard dolarů. Po uzavření svazku s japonským Sumitomem se jeho podíl zvýší na 22 procent a přinese mu to špičkovou pozici v Severní Americe a solidní druhé místo po Michelinu na evropském trhu.

Goodyear počítá se zvýšením příjmů během příštích pěti let z nynějších zhruba třinácti miliard asi na dvacet až třiadvacet miliard dolarů. Očekává, že dohoda mu přinese okamžitě dodatečné 2,5 miliardy dolarů příjmu a další zisky vytvořením spo lečných podniků v USA i v Evropě.

Sumitomo Rubber je třetím největším japonským výrobcem pneumatik, vznikl v roce 1909 jako japonská dcera britského Dunlopu. Později již jako součást skupiny Sumitomo svého britského zakladatele koupila. V roce 1997 už společnost dosahovala obr atu v přepočtu kolem čtyř miliard dolarů. Se zhruba 4700 zaměstnanci kontroluje nyní asi pět procent světového trhu.

A co Continental a Pirelli?

Třetím v evropském žebříčku dodavatelů pneumatik je Bridgestone a čtvrtým s patnáctiprocentním podílem německý Continental, který se podle obratu řadí daleko za ně s hodnotou prodeje kolem 4,5 miliardy dolarů, což je téměř polovina ve srovnání s Goodyearem či Bridgestonem. Pokud jde o příjmy, dosahuje méně než třetinu příjmů Goodyearu a Sumitoma. Dalšími v řadě jsou Pirelli a Yokohama, které na evropském trhu ročně prodají za 3,5 až 3,9 miliardy dolarů pneumatik.

Akcionáři Continentalu jsou přesvědčeni, že firma nyní bude hledat možnost, jak koupit jiného výrobce pneumatik, či alespoň partnera pro spolupráci. Ovšem není tomu tak dávno, co se Continental stal sám předmětem zájmu skupiny Pirelli, k převzetí v šak nedošlo. Nyní Continental (který vlastní rovněž amerického výrobce General Tyre a značku Semperit a Uniroyal) zdůrazňuje, že se nebojí silnějších rivalů, neboť disponuje konkurenčními technologiemi, a co je důležité - převedl značnou č ást výroby do střední Evropy, tedy do regionu s menšími výrobními náklady. V České republice je s 85 procenty majoritním vlastníkem otrokovické firmy Barum (menšinovým vlastníkem s patnácti procenty je tam společnost Michelin).

FIN25

Italský Pirelli s jedenáctiprocentním podílem na evropském trhu zatím říká všem fúzím a převzetím zásadně ne. Díky hluboké restrukturalizaci a zavádění moderních výrobních systémů je podle odborníků schopen se konkurenci postavit čelem a dosáhnout slušného zisku. Je však třeba říci, že pneumatiky už v jeho obratu nedominují. Nejméně polovina hodnoty jeho prodeje pochází z nově vybudovaných závodů na výrobu elektrických kabelů. Nicméně mnozí zahraniční analytici naznačují, že pozici firmy mohou ohrozit některé její zahraniční aktivity. Jde především o silnou investiční angažovanost v Brazílii, kde je jedničkou na trhu, a také o fakt, že čtvrtinu svého celkového prodeje firma uskutečňuje v Latinské Americe, kde hospodářská situace může přinutit i ji k trvalejšímu svazku se svými rivaly.

Z celkového světového prodeje pneumatik připadá zhruba 32 procent na severoamerický a evropský trh, patnáct procent na japonský, sedm procent na jihoamerický a čtrnáct procent na zbytek světa. Nakolik jsou tyto podíly stabilní a nakolik s e v příštích letech změní, je ještě brzo odhadovat. Dosud je i obtížné předpovídat, zda světový trh pneumatik čeká v blízké budoucnosti „zemětřesení , či pouze kosmetické změny. V každém případě ale spekulace a nejrůznější tlaky v odvětví narůstají.

  • Našli jste v článku chybu?