Menu Zavřít

Na olympiádu vlakem

12. 6. 2003
Autor: Euro.cz

ZOH 2010

WT100

PRAHA (oh) – První červencový týden se v Praze na zasedání Mezinárodního olympijského výboru (MOV) rozhodne, které město uspořádá zimní olympijské hry v roce 2010. O pořadatelství usiluje jihokorejský Pchjongjang, kanadský Vancouver a rakouský Salcburk. Ve hře byl i švýcarský Bern, ale místní občané se v referendu vyjádřili, že si hry nepřejí, a přípravný výbor kandidaturu stáhl.
Naopak výraznou podporu pro uspořádání zimní olympiády má Salcburk, kde je hrám pozitivně nakloněno 83 procent občanů místní spolkové země a 78 procent všech Rakušanů. Michael Schnen ze salcburského přípravného výboru tvrdí, že připravenost sportovišť je velkým plusem. Většina z nich je totiž už postavena. „Kromě Salcburku by se některé disciplíny odehrály v Kitzbühelu a lyžařské oblasti Amadé, kde není téměř potřeba budovat ani sportoviště, ani hotelové kapacity. Prakticky jediné, co bychom museli postavit, jsou dvě haly s ledovou plochou,“ říká.
Rakušané již mají jasnou představu, kolik by je hry stály, pokud by byli vybráni a přijely by do Salcburku zhruba tři tisícovky sportovců. Rozpočet na samotné pořadatelství je naplánován na 900 milionů dolarů (zhruba 25 miliard korun), do potřebné sportovní infrastruktury by bylo potřeba investovat přibližně 170 milionů eur (přes pět miliard korun). „Samotná kandidatura nás přišla na osm milionů eur. Oproti ostatním kandidátům jsme v tomto směru velice skromní. Například Vancouver má pro kandidaturu vyčleněno čtyřikrát více,“ vypočítává Schnen. Třetinu prostředků na potřebná sportoviště by uhradila rakouská vláda, třetinu spolková země a třetinu obec, kde by se hala stavěla.
V porovnání s jinými olympiádami by sportovci i návštěvníci her v Salcburku mnohem více cestovali vlakem. „Chtěli bychom co nejvíce omezit silniční dopravu, důraz budeme klást na železnici, kterou chceme ještě výrazně rozšířit,“ uvedl Michael Schnen. Podle ambiciózního plánu pořadatelů by tak návštěvníci her dostali ke vstupence na olympiádu zdarma lístek na vlak. „S rozšířením železniční sítě počítáme, i kdybychom pořadatelství nezískali. Pokud však uspějeme, není potřeba hledat další peníze. Vše je obsaženo v investičním plánu do roku 2035, jen by některé stavby počkaly a ty olympijské by se urychlily,“ dodal.

  • Našli jste v článku chybu?