Ředitelství silnic a dálnic zaplatí letos za opravy havarijních mostů na silnicích první třídy a na dálnicích skoro tři miliardy korun.
Loni to byla asi miliarda, i tak částka zdaleka nestačí. Stav řady starších konstrukcí je podle odborníků stále horší.
Česko je na tom dobře ve výstavbě nových mostů, míní experti. Na jejich výstavbu letos stát uvolní pět miliard korun. Starší mosty ale postupně chátrají. Na jejich kompletní opravy by bylo potřeba desítky miliard, podle některých odborníků zhruba 25 až 30 miliard korun.
V Česku je teď podle evidence téměř 17 tisíc mostů. Přes 1150 jich vlastní stát, zhruba 12,5 tisíce leží na silnicích druhé a třetí třídy, a spravují je tedy kraje. Ředitelství investuje jen do státních mostů. Na opravě tisíců dalších, které patří krajům, se nepodílí. Právě ty jsou ale podle odborníků v daleko horším stavu.
„Nejvýraznější příčinou zhoršujícího se stavu je bezesporu výrazný nárůst dopravy a zvyšování tonáže a nápravových tlaků vozidel oproti původním navrhovaným předpokladům a stáří mostních objektů,“ objasňuje František Menšík, jeden z autorů petice za obnovu mostů adresované vládě i dalším institucím. Doplnil, že chátrání některých konstrukcí uspíšily třeba i povodně.
S problémy se potýkají prakticky všechny regiony. „Například Středočeský kraj potřebuje naléhavě opravit několik havarijních mostů přes Labe,“ poznamenal hejtman Petr Bendl.