Samotný let? To nakonec nebude tak důležité...
Vše je přísně utajováno. Singapore Airlines původně odmítly týdeníku EURO prozradit, co vlastně na palubě největšího letadla světa pasažéry čeká. Zřejmě se tím má zvýšit přitažlivost Airbusu A380, který by měl poprvé vzlétnout na lince Singapur – Londýn, samozřejmě bez mezipřistání, v prosinci. Tato destinace bude součástí takzvané Kangaroo Route mezi Londýnem a Sydney. Jenže informace o letecké senzaci roku tak docela utajit nelze.
“To letadlo přitahuje lidi jako magnet,” zubí se marketingový manažer singapurských aerolinií Norbert Hofmann. “To je také důvod, proč jich Singapore Airlines objednaly za 8,6 miliardy dolarů hned deset,“ vysvětluje Hofmann. Boeingy 747 známé jako „jumbo jet“ bude singapurská letecká společnost postupně odprodávat. „Souvisí to s politikou firmy udržovat co nejmladší letecký park,“ říká PR manažer Peter Tomasch. Letouny A380 budou mít vybavení, kterého Boeingy 747 vyvinuté před 40 lety již nedosahují. Při prvním veřejném předvedení A380 v Toulouse se shromáždily davy s otázkou v očích: Vzlétne? Nevzlétne? Také po premiérovém mezikontinentálním letu do Singapuru létajícího obra pozorovaly tisíce lidí. Zíraly na něj jako první papírový balón bratří Montgolfierů. Ale tenkrát se psal rok 1783. V té době byl Singapur ještě úžinovou osadou. Dnes patří mezi nejvyspělejší státy světa a jako jeden z mála si potřeboval vyzkoušet letiště, kde A380 může přistát. Hlavním technickým problémem měst, v nichž bude létající dům přistávat, je zabezpečit přímý nástup lidí i catering do druhého patra letounu a zároveň zvětšit kapacitu odbavovacích hal. Za 60 milionů singapurských dolarů se to jako prvnímu podařilo letišti Changi v srpnu loňského roku. Airbus A380-800 v konfiguraci pro 480 pasažérů má totiž zhruba o 100 sedadel více než současná největší letadla Boeing 747. „Nepočítejte ale se sprchami nebo bowlingem, cena letenek musí zůstat konkurenceschopná,“ usmívá se Tomasch. A pak přece jen něco o komfortu na A380 prozradí.
Kdo si hraje, nezlobí
Na základě hlasování veřejnosti mezinárodní letecká organizace Official Airline Guide každoročně v Londýně vyhlašuje nejlepší leteckou společnost světa. Tou se obvykle stávají singapurské aerolinky, v horším případě patří mezi finalisty. Proč? „Disponujeme momentálně nejrozsáhlejším palubním zábavním systémem – KrisWorld, který nabízí přes 500 druhů zábavy, vzdělání nebo informací,“ zdůvodňuje mírně vyšší ceny letenek česká zástupkyně společnosti Elena Pavlova.
Na obrazovce před každým sedadlem (v business a první třídě jsou sluchátka s kvalitou zvuku Dolby Surround) je možné si pustit šedesát filmů včetně nejnovějších kasových trháků s možností osobního nastavení (přetáčení, zastavení nebo spuštění kdykoliv během letu), případně být v obraze prostřednictvím 101 televizních programů. Na obrazovce lze také naladit sledování trasy letadla. Je-li zrak unaven, je v nabídce 225 CD alb a dvanáct audio kanálů s možností vytvořit si osobní play list.
K nastavení zábavního systému slouží telefon, zabudovaný v každém sedadle, pomocí kterého je také možné volat jiným cestujícím na palubě.
Hazardéry potěší 91 interaktivních her s možností účasti více hráčů z kteréhokoliv sedadla v letadle, několik her s možností sázek, znalostní testy a hlavolamy. Pro pilné včeličky jsou k mání jazykové kurzy ve dvanácti jazycích; kurz je možné ukončit testem a vysvědčení pak společnost zašle cestujícímu e-mailem. To vše je v ceně. Za příplatek lze během letu využít internet a e-mailovou poštu. Při vložení platební karty VISA nebo MasterCard je možné telefonovat prostřednictvím satelitu na pevninu, případně sázet u kasinových her. To vše už dnes Singapore Airlines nabízejí. „Z toho si můžete odvodit, že v A380 to určitě nebude horší,“ poznamenává Pavlová.
Stolování
Druhou nejdůležitější událostí každého letu je bezesporu jídlo. Pro A380 jídelníček vytvořil mezinárodní tým šéfkuchařů, z Francie, Velké Británie, USA, Austrálie, Singapuru, Hongkongu, Japonska a Indie. Nehrozí tedy, že by Britové museli jíst hůlkami. Gurmánské prožitky se ve dvou nižších třídách budou poskytovat během letu dvakrát. Kromě předkrmů, sýrů, ovoce a dezertu bude na výběr ze dvou až čtyř hlavních chodů. Ale kdo si objedná jídlo alespoň 24 hodin předem prostřednictvím služby Book the Cook, neměl by strádat. Ze Singapuru a z vybraných destinací do Singapuru (včetně Čechy využívaného Frankfurtu) si lze vybrat ze 24 gurmánských specialit evropského, asijského či japonského stylu. Zmrzlinu dostane každý. Sedmnáct půvabných Malajek se postará o sendviče a lehké občerstvení kdykoli. Alkoholické a nealkoholické nápoje zdarma. Vína většinou francouzská. Likéry Cointreau a Baileys, aperitivy Campari, Bloody Mary, Gin Fizz a národní značkový koktejl Singapore Sling z ginu, cointreau, třešňového likéru, ovocných šťáv a grenadiny. To vše pro chudé turisty, kteří nemají na Raffles (business) třídu pojmenovanou podle zakladatele Singapuru – anglického obchodníka Sir Charlese Rafflese.
Raffles
Už pro tuto třídu budou vína vybírána mezinárodním týmem renomovaných znalců, jako jsou Karen MacNeil z USA, Steven Spurrier z Francie nebo Australan Michael Hill Smith. Ti, podle hodně reklamně zabarvených prohlášení aeroliní, degustují tak, aby vína nejlépe chutnala při letové výšce deseti tisíc metrů! Značky obnovují každých šest měsíců. Příklad červeného: Chateau Cissac 1998 Cru Bourgeois Haut Medoc. Pro Japonce, kteří budou nejčastějšími hosty restaurace A380 - regionální specialita Premium Ginjo Sake Tamanohikari. Japonci mají vůbec zvláštní zacházení. Na letech do Japonska budou Malajaky nabízet speciální japonské jídlo podávané v tradičním stylu Hanagoyomi. K tomu je patří zvláštní způsob stolování za pomoci podnosu s řadou malých mističek. Kávička na závěr: Brazil Santos Bourbon, Colombian Supremo nebo Kenyan AA zvaná Kilimandžáro. Ale tuto robustu každý nedoporučuje, té je u nás všude dost.
Variacemi kávových, energetických, šampaňským křísnutých a jiných drinků splývá Raffles s první třídou.
Anebo desetichodové...
Čas podávání jídel v první třídě je flexibilní a cestující si ho může nastavit dle libosti na začátku své cesty. Jídelní lístek nabídne u všech chodů čtyři pokrmy. Na letech do Japonska a do Číny se nabídka přizpůsobuje tamním tradicím, aby vyhovovalo chuti většiny cestujících. Do hýčkaného Japonska je možné objednat službu Kyo Kaiseki, což je způsob servírování a návrh menu. Do čínských destinací pak klasické desetichodové jídlo Shi Quan Shi Mei, obsahující polévku, čtyři studené a čtyři teplé pokrmy a rýži.
Soudě podle současných chutí pasažérů bude i na A380 oblíbeným předkrmem tradiční asijské satay – mini-špízy z kuřecího, skopového a hovězího masa s pikantní orientální omáčkou. Mezi jídly se bude podávat čerstvé ovoce a průběžně sendviče, oplatky nebo nudlové polévky různých chutí, předpokládejme, že ne instantní. Ale protože pro dvanáct pasažérů jedničky bude sloužit i palubní kuchyně, dá se to téměř s jistotou vyloučit. Samozřejmostí k dochucení bude panenský olivový olej s příchutěmi balsamico, chilli, lanýžový nebo natural. Recept na Kris Chilli omáčku byl dokonce speciálně vyvinut pro Singapore Airlines, a tudíž nikde jinde ji ochutnat nelze. V nabídce nechybí ani královský kaviár Malossol.
Labužníci, pozor! Červené víno Sequoia Grove Cabernet Sauvignon 1999 z amerického Napa Valley nebo francouzské Chateau cos d’estournel 1998 saint-estephe, Medoc? U šampaňského je to jasné: Dom Perignon 1998 by schválil i gastronomický expert Milan Ballík! Kdo nemá rád bublinky, zvolí možná burgundské Joseph Drouhin Meursault 2000. Portské je vždy dvacetileté a kávička jamajská Blue Mountain, Ne nadarmo často nazývaná šampaňským mezi kávami.
To vše je možné konzumovat v sedě, v leže, pololeže nebo polosedě. Kolem sedadla je dostatek prostoru na malou procházku. Nevýhoda: vzhledem k prostoru mezi sedadly nelze sdílet společné lože s partnerkou, pokud neobsadíte některý ze dvou dvoulůžkových apartmánů. Je ale možné si s ní telefonovat.
Praha nehrozí, ale Frankfurt není daleko
Říká se, že na pařížské Air Show 2005 obcházeli představitelé Boeingu největší letadlo světa s despektem. „Víc jak čtyři sta se jich nemůže prodat,“ poznamenal jeden z nich. Zástupci Airbusu oponovali: „Ano, čtyři sta, ale ročně.“ Po výstavě už měli 150 objednávek.
Airbus A380 je první letadlo světa, které má dvě paluby po celé délce trupu. Výrobce deklaruje, že je schopen přepravit až 850 cestujících bez mezipřistání na vzdálenost téměř patnácti tisíc kilometrů. “Do takové konfigurace ale žádná letecká společnost nepůjde,” tvrdí Peter Tomasch. “Maximálně kolem 500 sedadel, protože na dálkových letech je také třeba trocha pohodlí.” Člověk by ale neměl trpět závratí. Pohled z horní paluby na letištní plochu odpovídá přibližně sedmému patru panelového domu.
A380 měří na délku 73 metrů, rozpětí křídel činí téměř 80 metrů a ocas se tyčí do výšky 24 metrů, tedy asi do poloviny Petřínské rozhledny. Turbulence, která se za ním vytváří, je tak silná, že další letadlo může startovat až pět minut po něm. To je v pořádku. Na letištích měst, jako jsou New York, Los Angeles, Tokio, Londýn nebo Franfurkt, je omezený počet koridorů a k navýšení kapacity ani jiná cesta nevede.
Ve srovnání se svým konkurentem Boeingem 747 je Airbus A380 sice téměř stejně dlouhý, ale o pět metrů vyšší a kvůli rozpětí křídel 80 metrů potřebuje o patnáct metrů širší prostor. Má ale o patnáct procent nižší spotřebu, přičemž je schopen přepravit o třetinu víc lidí. Do nádrží se mu vejde 310 tisíc litrů paliva. Status zeleného letadla mu poskytuje spotřeba pod tři litry kerosinu na 100 km a osobu. Airbus investoval do vývoje A380 deset miliard eur.
„S nasazením letadla jsme původně počítali už na jaře. Kvůli skluzu dodávek jsme ale museli prodloužit leasing na Boeingy 747 o více než půl roku,“ podotýká Peter Tomasch. A přikývne i na to, že náklady z toho plynoucí uhradí Airbus. “Pravda, trochu jsme na tom vydělali.”
Nejblíže od Prahy bude A380 přistávat ve Frankfurtu nad Mohanem (investice do úpravy letiště činila 100 milionů eur). Německá Lufthansa objednala patnáct A380 a začne s nimi létat v roce 2007. S využitím pražského nebo vídeňského letiště pro A380 zatím žádná letecká společnost nepočítá.