Menu Zavřít

Na paušály si ještě posvítíme

27. 8. 2007
Autor: Euro.cz

POSLANEC MICHAL DOKTOR (ODS):Česká republika by se díky přijatým reformním změnám mohla stát atraktivnější i pro vedení holdingových společností. Podle poslance ODS, člena rozpočtového výboru Michala Doktora, na tom vydělají i malí a střední podnikatelé.Co se podle vás v příštím roce změní v životě malého a středního podnikatele?

bitcoin_skoleni

POSLANEC MICHAL DOKTOR (ODS): Česká republika by se díky přijatým reformním změnám mohla stát atraktivnější i pro vedení holdingových společností. Podle poslance ODS, člena rozpočtového výboru Michala Doktora, na tom vydělají i malí a střední podnikatelé. Co se podle vás v příštím roce změní v životě malého a středního podnikatele? Za nejzásadnější považuji změny v daňových sazbách a především jejich postupné sbližování. I když se nejedná o rovnou daň, tak v roce 2010 bude sazba korporátní daně 19 procent, stejně tak základní sazba DPH. Vzhledem k tomu, že se sazba daně z příjmu bude počítat ze superhrubé mzdy, přiblíží se devatenácti procentům i daň fyzických osob. Právního prostředí malých a středních podnikatelů se dále dotkne zrušení minimálního základu daně a povinnosti vést registrační pokladny s fiskální pamětí. A také zvýšení hranice pro vedení podvojného účetnictví až od pětadvaceti milionů korun. Některé úpravy se mají dotknout i velkých podniků. Které to jsou? Jedná se o úpravu, která zavádí výrazně komfortní daňové prostředí pro podniky hospodařící v holdingových strukturách a osvobození při nakládání s majetkem dceřiných společností. Zavedena bude rovněž možnost skupinové registrace DPH, což je zcela nový projekt. Tato registrace dovoluje podnikům hospodařícím ve struktuře holdingu zaregistrovat se pod jedno číslo plátce DPH. To znamená jednak velkou úlevu pro holding samotný, ale i pro efektivnější práci při správě daní. Ovlivní toto opatření i malé a střední podnikání? Dotkne se velkých. Zajímavé je však to, že doposud byly organizační špičky vyvedené do zahraničí, například do Švýcarska či Nizozemska. Touto úpravou chceme tyto špičky přitáhnout do České republiky. Velmi konzervativní odhady ministerstva financí hovoří o tom, že v Praze mohou vzniknout až dva tisíce pracovních míst, a to s velmi dobrým pracovním ohodnocením. Díky tomu stoupne poptávka po nových službách a zboží. To se kladně dotkne oblastí malého a středního podnikání, které je nabízejí. Daň se bude počítat ze superhrubé mzdy. Nejedná se ale o problém dvojího zdanění, když zdravotní a sociální pojištění funguje v České republice spíše jako daň než jako pojištění? Sociální a zdravotní pojištění rozhodně není daň. Potíž českého systému zdravotního a sociálního pojištění je však v tom, že se jako daň chová. Mezi tím, co do systému vnášíme, a co z něj dostáváme, je velká disproporce. Míra solidarity celého systému podrývá jeho efektivitu. Přesto se jedná o osobní pojištění. Navázání daňových odvodů na superhrubou mzdu je jediný způsob, jak lidem ukázat, jak vysoké jsou v Česku všechny odvody vázané na mzdu. Kdykoli napříště někdo pohne s daní nahoru či dolů, tak se to velmi výrazně projeví na odvodech. A volič to bude daleko přísněji posuzovat. Nemůže se stát, že tímto zdaněním nakonec povyskočí platby, aby jejich čistý výnos byl stejný? Ne. Celý přechod je ošetřen tak, že to odvody nikde nezvedne. Nakonec neprošlo ani zrušení řady výjimek. Jak to hodnotíte? Za skandální považuji zachování dvojího osvobození od daně v případě odborářských příspěvků. Jednak jsou od daně osvobozeny samotné příspěvky do výše tří tisíc korun, ale vedle toho odborové svazy nemusejí ani odvádět daň z takto daňově osvobozených příspěvků. To je na hranici ústavnosti. Jediná změna, kterou se nakonec podařilo prosadit, spočívá v tom, že pronájem nebytových prostor pro odborové organizace se bude muset nadále řídit cenami obvyklými. Pohnulo se nějak s výdajovými paušály? Chtěl jsem je zkorigovat na 65 a 45 procent. To nakonec neprošlo, přestože můj návrh podporoval i ministr financí. Určitě se tomu budeme věnovat v debatě, která se bude týkat určitých korekcí vyvolaných přechodem sazeb mezi roky 2008 a 2009. Mohou mít některé podniky či podnikatelské obory problémy vyrovnat se s nárůstem DPH a ekologických daní?**

Česká ekonomika je otevřenou ekonomikou, a proto bych se vsadil, že ony maximalistické prognózy o růstu cen se neprojeví. To ovšem znamená, že se zvýší konkurenční boj. Problémy budou mít podniky, které nebudou schopny pod tímto cenovým tlakem snižovat náklady vůči těm, které toho schopny budou. Ti, kteří se budou snažit tyto cenové vlivy kompenzovat, budou mít předstih. A tudíž i vliv na chování subjektů, které toho schopny nebudou, nebo ke kompenzaci přistoupí později.

  • Našli jste v článku chybu?