Kvalita služeb realitních kanceláří je ovlivněna tím, že se jedná o volnou živnost, kterou stát nijak nereguluje, tvrdí dlouholetý sekretář Asociace realitních kanceláří České republiky (ARK) Jan Borůvka.
* Kolik realitních kanceláří vlastně působí na domácím trhu s nemovitostmi? Oprávnění ke zprostředkovatelské činnosti v oblasti realit má několik desítek tisíc subjektů. To je ale jenom statistika. My trh sledujeme. Monitorujeme, kdo je vidět - jednoduše řečeno, kdo inzeruje. A podle našich odhadů je u nás 1500 až 2500 aktivních realitních kanceláří. * To se zdá být hodně.
Je jich skutečně zbytečně mnoho. Přitom to není výsledek působení tržních sil, ale spíše dopad nevyhovující legislativy. U nás je obchod s realitami volnou živností, pustit se do ní může skutečně každý, kdo má čistý trestní rejstřík. Obchod s realitami je přitom záležitostí dosti náročnou a komplikovanou, navíc jde obvykle o miliony korun.
* Jak je to s regulací jinde?
Třeba na Slovensku je situace v tomto ohledu o trochu lepší - potřebujete alespoň maturitu. Z našich dalších sousedů stojí za zmínku Polsko. Tady je zavedena podle mne užitečná - přísná regulace, zájemci o licenci musí skládat kvalifikační zkoušky. Na druhou stranu musím říci, že nějaký jednotný přístup k této problematice v Evropě neexistuje. A třeba v Británii je to podobné jako u nás. Takže striktnější regulace není jediným předpokladem kvality.
* Podle vás ovšem v Česku větší regulaci potřebujeme. Proč to Asociace už „nezařídila“?
Problémem je to, že ono to běží, takže naše politická garnitura nemá důvod něco měnit. Finanční ztráta neopatrného zákazníka, byť v řádu milionů, není mediálně ani politicky nosná. Pravda, v médiích se občas realitní kanceláře objeví, ale téměř výhradně jde o negativní zprávy. To vede ke špatnému renomé realitní branže.
* Takže za špatné renomé mohou média?
Samozřejmě, že nikoli. Situace na trhu opravdu není ideální - působí na něm nemálo subjektů, jejichž kvalifikace a koneckonců i serióznost je pochybná. S tím zákazníci nepočítají. Naopak očekávají, že dostanou adekvátní servis, všechno, co s prodejem a koupí reality souvisí, a toho není málo. Lidé bohužel ani nevědí, co mají požadovat. Není divu - nemovitost kupujeme jednou dvakrát za život. Je také na místě říct, že ani klienti nejsou bez chyb. Myslím, že nějaké obecně platné standardy by byly užitečné všem.
* Není problém v tom, že i po desetiletí existence má Asociace jen dvě stovky členů a že tedy nepředstavuje skutečně univerzální profesní sdružení?
Příčin je několik. Je tady otázka členského poplatku, letos je to 17 000 korun, což v menším podniku už jistým problémem být může. To ale určitě není to hlavní. Větší potíž bude v tom, že ARK od svých členů leccos vyžaduje. Máme svůj etický kodex, pokud ho někdo poruší, pozveme si ho „na kobereček“. To platí i pro všechny stížnosti - jako člen Asociace máte odpovědnost, kterou od vás legislativa vůbec nevyžaduje. Dokonce musíte mít uzavřené pojištění profesní odpovědnosti. Na rozdíl od zákona my také od svých členů, respektive jejich zaměstnanců, vyžadujeme kvalifikační zkoušky. To všechno může odrazovat. Tím spíše, že přímých výhod je poskrovnu. Řekl bych, že v tomto období Asociace pracuje spíše pro budoucnost celého oboru, bezprostředních benefitů je málo.
* Kolik stížností přijmete za rok?
Tak kolem deseti, nikoli vždy jsou ovšem oprávněné. Daleko častěji si u nás stěžují lidé na kanceláře, které v ARK nejsou v takovém případě nemůžeme dělat nic.
* Subjektů je na trhu příliš mnoho, pověst oboru nevalná. Má vůbec cenu zakládat novou realitní kancelář? Na jakýkoli segment trhu se dá vstoupit s úspěchem - tedy, když svou věc děláte dobře. * Co to vyžaduje? Za prvé vzdělání: určité penzum znalostí ekonomických, právnických i stavebnětechnických. A pak samozřejmě zkušenosti. Odhadnout, jaké šance má na trhu ta či ona nemovitost, jaká je její cena, což se z knih nenaučíte. A to vše se samozřejmě musí spojovat s jistou obchodní zdatností odhadnout zákazníka i jeho potřeby. A jakkoli to zní trochu lacině: k úspěchu potřebujete také poctivost. * Co tím míníte? Mám na mysli poctivost obchodní. Nikdo nečeká, že budete zboží, které prodáváte, hanět. Ale to neznamená věci zamlčovat nebo klienta dokonce klamat. Pokud nabízíte kvalitní rodinný dům, který ovšem stojí vedle kravína, musíte zájemci říct to i ono. Pokud to neuděláte, nakonec se to stejně obrátí proti vám. * To není příliš složitý recept na úspěch. Řekněme, že jsou to jeho předpoklady. To neznamená jistotu. Začít dnes od nuly je určitě těžké. Obchodní boom je už minulostí, poptávka se víceméně setkává s nabídkou. Takže ani úspěch nepřináší nějaké pohádkové příjmy. Jan Borůvka: Prostor pro nové firmy na trhu nepochybně je, ale počítejte se silnou konkurencí. Ing. arch. JAN BORŮVKA**
Narodil se v roce 1959. České vysoké učení technické, fakultu architektury absolvoval v roce 1984. Několik let byl zaměstnán jako projektant, od roku 1991 zastává funkci generálního sekretáře Asociace realitních kanceláří České republiky. Je zároveň členem řady domácích i zahraničních profesních institucí, v současnosti je prezidentem FIABCI CZ. Asociace realitních kanceláří ČR byla založenu v roce 1991, v současnosti její členskou základnu představuje přes 200 realitních kanceláří z celé republiky.