Menu Zavřít

Na pohledávky už excel nestačí

8. 11. 2010
Autor: Euro.cz

Vymožení třeba jednoho procenta z pohledávek přináší obrovské úspory

Trh IT služeb loni v Česku podle odhadů analytiků klesl o dvacet procent. Přesto existují firmy, které vykázaly růst tržeb. Jednou z nich je společnost StringData, jež se pravidelně umísťuje v žebříčku nejrychleji rostoucích IT firem ve střední Evropě Technology Fast 50 Central Europe. „Naše loňské výkony vzrostly o 2,2 procenta. K udržení dobrých výsledků nám pomáhá zaměření na dodávky softwaru pro správu portfolií problematických pohledávek ve finančním sektoru. Aktuální podíl ohrožených pohledávek na půjčkách domácnostem činí přibližně 4,8 procenta, v absolutním vyjádření asi 48 miliard korun. Je logické, že banky a pojišťovny loni otevíraly nové projekty právě v oblasti správy pohledávek, což nám pomohlo v růstu obratu,“ vysvětluje ředitel společnosti StringData Robert Šamánek.

EURO: Mluvíte o zájmu finančních institucí o správu špatně dobytných pohledávek. Jak jsou na tom v tomto ohledu české firmy obecně? ŠAMÁNEK: Řada podniků si donedávna vedla záznamy o pohledávkách poměrně primitivně, například v excelových tabulkách či interně vytvořených databázích a neměla žádné specializované řešení. Přitom firmy pohybující se na retailovém trhu mají desetitisíce či statisíce klientů. Takové množství pohledávek lze efektivně skutečně řídit jen pomocí IT nástrojů umožňujících automatizovanou analýzu portfolií, jejich segmentaci a řízení procesu zpracování. Vymožení jen třeba jednoho procenta z pohledávek navíc přináší firmě obrovské úspory, a to jak v podobě vymožených částek, tak snížením opravných položek či rezerv. Proto nyní velké firmy revidují své systémy v této oblasti.

EURO: Zaměřujete se na finanční instituce, vyvíjela se v tomto sektoru poptávka po IT službách příznivě? ŠAMÁNEK: Většina bank a pojišťoven působících v Česku má zahraniční vlastníky, kteří jim často určují pravidla chování včetně nákupu IT řešení. A ne vždy byla tato nařízení ekonomicky smysluplná. Loni třeba některé banky fungovaly na čtvrtletní bázi, chovaly se proto krátkozrace a projekty trvající déle než tři měsíce se rozhodly neotvírat či již běžící zastavit. Přitom opětovné rozjetí pozastavených dlouhodobých záměrů je v tomto kontextu někdy nákladnější než jejich dokončení.

MM25_AI

EURO: Nabízíte i software na měření dostupnosti a kvality IT systémů. Je situace po této stránce v tuzemských finančních domech dobrá? ŠAMÁNEK: Obecně jsou informační technologie v českých bankách na velmi dobré úrovni. To platí hlavně pro IT infrastrukturu, horší to bývá s kvalitou aplikací pro podporu vlastního podnikání. Tady se dostáváme k jednomu rozšířenému nešvaru. IT by mělo poskytovat služby byznysu, ale často je tomu naopak – podnikové procesy se podřizují požadavkům úseku informačních technologií. Naštěstí i v Česku se tato praxe postupně mění.

EURO: Máte v nabídce i systémy elektronického učení (e-learning). Ujal se u nás tento způsob přípravy zaměstnanců? ŠAMÁNEK: Domácí firmy na tuto formu vzdělávání ještě nejsou úplně připraveny. V Česku se zatím e-learning často chápe jen jako elektronická distribuce informací, například prezentací. Moc se ale neuvažuje o systematickém plánování elektronického vzdělávání, jeho interaktivitě a možnosti poskytovat zpětnou vazbu. I proto mají naše produkty v oblasti e-learningu zatím větší ohlas v zahraničí. Například americká společnost Fluke, výrobce kalibračních zařízení, si náš systém BeeWiser vybrala pro školení svých prodejců. Dříve musela i v případě malé změny pozvat své obchodníky z celého světa do jednoho místa a tam pronajmout hotel. Nyní každý jejich prodejce absolvuje školení na počítači a pak jej systém otestuje. To znamená obrovskou úsporu. Na druhé straně i v Česku krize vyvolala zvýšený zájem o e-learning, protože v rámci šetření se firmy zaměřily na náklady spojené se vzděláváním zaměstnanců. A jelikož se bez zvyšování kvalifikace dlouhodobě neobejdete, výuka elektronickou formou je dobrou alternativou.

  • Našli jste v článku chybu?