Jedním z průvodních jevů krize je škrtání výdajů, které se podnikatelům a firmám jeví jako zbytečné. Jednouz takovýchto položek by mohlo být i pojištění. Jak ale vyplývá z ankety Profitu, pojišťovny zatím žádný masový pokles zájmu o své produkty nezaznamenávají.
Po zkušenostech z předešlých let si podnikatelé sjednávají hlavně pojištění majetku.
Autor: Martin Siebert
1. Jaké novinky letos nabízíte v oblasti pojištění pro podnikatele? 2. O jaké produkty mají podnikatelé největší zájem? 3. Registrujete v důsledku hospodářské krize změny trendů v pojištění?
Pavla Paseková
vedoucí oddělení komunikace
Allianz pojišťovna
1) Pilířem nabídky pojištění pro podnikatele Allianz pojišťovny je Komplexní program pojištění podnikatelů NOE. Je určen pro střední a menší podnikatele v oblasti obchodu, výroby i služeb. Prostřednictvím pojištění NOE je možné snadno, rychle a komplexně pojistit všechna obvyklá rizika. Základem tohoto programu je pojištění majetku, odpovědnosti za škodu a pojištění přepravovaného nákladu.
Na podporu podnikatelů v oblasti gastronomických služeb jsme připravili speciální akci, která trvá od března do října 2009. Nabízíme doložku k pojištění NOE, která plně pokryje pojistné potřeby restaurací nebo penzionů (například pojištění zahradního nábytku, stavebních součástí a úprav v případě pronajatých prostor nebo odpovědnost za škody způsobené přenosem salmonely).
2) Pojištění sjednáváme na nemovitý i movitý majetek podnikatelů včetně strojů a elektroniky. V poslední době však zaznamenáváme zejména zvýšení zájmu o pojištění odpovědnosti a o pojištění přerušení provozu.
3) Finanční krize nepochybně ovlivňuje i poptávku po pojistných produktech. Firmy se snaží šetřit a omezit takové náklady, které nejsou pro jejich běžnou činnost zcela nezbytné. Otázkou je, zda je tento pohled prospěšný z dlouhodobého hlediska – podcenit v této chvíli právě pojištění může mít velmi neblahé důsledky. V případě pojištění každopádně platí, že cena by neměla být rozhodujícím kritériem pro výběr – důležitý je rozsah pojištění, výše pojistných krytí, kvalita asistenčních služeb a rychlost likvidace. Trend posledních let a zejména posledních měsíců je zřejmý – bohužel velmi často je rozhodujícím aspektem pro uzavření pojištění právě jeho cena.
Michal Šimon
specialista pro neživotní pojištění
Česká asociace pojišťoven
1) Největší zájem je o tradiční pojištění majetku a odpovědnosti za škodu, ostatní pojištění (například pojištění finančních rizik) jsou spíše okrajová a jejich sjednávání v některých případech vyžaduje přímo právní předpis. V oblasti pojištění majetku je to potom především živelní pojištění.
2) V posledních letech se znatelně zvyšuje zájem o pojištění odpovědnosti podnikatelů, což velmi pravděpodobně souvisí s rozšiřováním právního povědomí občanské i podnikatelské veřejnosti a medializaci některých větších případů odpovědnosti za škodu.
3) Domníváme se, že trend zmiňovaného zájmu o pojištění odpovědnosti podnikatelů může, ale také nemusí nabrat na ještě větší intenzitě. Jedním z důvodů je fakt, že právě v kritických dobách znamená pojistný sektor pro podnikatele klíčový prvek stability. Chrání totiž jejich již historicky nabyté hodnoty a poskytuje jim i jistotu pro případ krytí finančních a majetkových ztrát.
Avšak vinou oslabování ekonomiky a boje o odbyt vyprodukovaného zboží může naopak v rámci podnikatelských pojištění docházet ke zpomalení tempa růstu. Více ovšem napoví očekávané statistiky.
Václav Bálek
tiskový mluvčí
Česká pojišťovna
1) Česká pojišťovna pro letošní rok připravila několik novinek – například pojištění pro zemědělské podnikatele Náš venkov, Komplexní pojistný program pro dopravce, speciální flotilové pojištění pro jednotlivé typy vozových parků – pro provozovatele osobní přepravy, municipality či zemědělce.
Novinkou v oblasti odpovědnostního pojištění je pojištění nákladů na stažení výrobku z trhu, v rámci pojištění finančních rizik vzniklo několik speciálních produktů – organizátoři golfového turnaje si u nás mohou sjednat pojištění Hole-in-one (trefa stanovené jamky na první ránu), pořadatelé festivalů a dalších akcí pod širým nebem zase pojištění finančních ztrát v důsledku nekonání akce. Inovacemi prošlo i pojištění obcí a samosprávních celků a zbrusu novým produktem je od 1. dubna pojištění pro ordinace soukromých lékařů.
2) Tradičně je největší zájem o majetkové pojištění, po několika letech doprovázených kalamitami pak hlavně o živelní pojištění. V poslední době však pozorujeme nárůst odpovědnostního pojištění, které bylo podnikateli často opomíjeno. Na výrazný posun v oblasti zajištění firmy odpovědnostními pojištěními měly vliv často mnohamilionové škody, které se staly nepojištěným nebo špatně pojištěným subjektům a působily jako memento pro ostatní.
3) Na krizi a její případné důsledky u jednotlivých podnikatelů se Česká pojišťovna připravovala již od podzimu loňského roku, jednotlivé úseky podnikatelských pojištění upravily některé produkty a rozdělily je pro co nejužší oblasti podnikatelských činností. Zároveň naši odpovědní pracovníci zvýšili intenzitu kontaktů při správě pojištění a průběžnou komunikaci s klienty v rámci běhu smlouvy, nikoliv až při její obnově. Tak jde mnohem operativněji a lépe reagovat na případné ekonomické nebo provozní problémy pojištěných.
Tomáš Hejda
tiskový mluvčí
ČSOB Pojišťovna
1) Stejně jako v minulých letech je naše nabídka v oblasti podnikatelských rizik založena na principu pojištění ušitého na míru konkrétnímu subjektu. V letošním roce jsme se zaměřili především na podpůrné nástroje pro své agenty. S jejich pomocí jsou schopni daleko efektivněji analyzovat pojistné potřeby klientů z oblasti menších a středních podnikatelů a navrhnout jim a následně i sjednat moderní, efektivní a pružný způsob pojištění, vyhovující konkrétním klientovým potřebám.
2) Tradičním základem zůstává pojištění proti škodám způsobeným živelními riziky a odcizením. Samozřejmě se zaměřujeme také na pojištění vozidel, jak odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, tak havarijní pojištění. Stranou nezůstává ani pojištění obecné odpovědnosti z výkonu činnosti a ze vztahu. Pojištění strojů, elektroniky nebo různých druhů profesních odpovědností je pak závislé na předmětu podnikaní konkrétní firmy či společnosti.
3) Finanční krize sama o sobě nemá na zájem velkých podniků o pojištění vliv. Pokud nějaký je, tak je pozitivní – podniky si teď mohou méně dovolit nečekané finanční ztráty. Proto je pro ně pojištění právě v této době o to důležitější.
Marek Vích
tiskový mluvčí
Kooperativa pojišťovna
1) Úplně čerstvou novinkou je pojištění pro živnostníky a drobné podnikatele Start Plus. Jedn