Cushman & Wakefield
Pražská ulice Na Příkopě si oproti minulému roku v žebříčku nejdražších ulic poradenské společnosti Cushman & Wakefield pohoršila o dvě místa. Nejdražší nákupní ulice v České republice z osmnáctého místa spadla na dvacáté. Nájemné zde přesto dosahuje až 2040 eur za metr čtvereční ročně. „Tato rekordní částka je dána především omezeným množstvím prodejních ploch v lokalitě,“ tvrdí autoři studie.
Nejdražší nákupní ulicí světa se tradičně stala Pátá Avenue v New Yorku. Nájemci zde zaplatí až 11 983 eur ročně. Druhé místo obsadila hongkongská Causeway Bay (9688 eur za metr čtvereční) následovaná pařížskou Champs Elysées (7364 eur). Budapešť obsadila 28. příčku s ulicí Váci utca (1440 eur), Varšava s ulicí Nowy Swiat skončila na 36. místě (960 eur) a centrum Bratislavy obhájilo 38. pozici (900 eur za metr čtvereční ročně).
Společně s Václavským náměstím jsou Příkopy nejfrekventovanější nákupní lokalitou, a to láká módní značky orientované na široké spektrum zákazníků. V posledních dvanácti měsících zde otevřely své prodejny například Intersport, Yves Rocher nebo MAC (Estée Lauder). Přestože nájmy stále rostou, je těžké najít volnou jednotku. Atraktivitu centra města jako nákupní destinace zvýšilo také nedávné otevření Palladia. Zatímco ulice Na Příkopě a Václavské náměstí jsou nejdražší z hlediska nájmů, nejluxusnější zboží nabízejí obchody v ulici Pařížské. Poptávka po kvalitních obchodních prostorech v Pařížské ulici ze strany významných mezinárodních společností je rovněž značná a cena za pronájem se přibližuje Příkopům.
Podobnou částku jako v centru Bratislavy platí nájemci i v centru Brna. Nájemné na prestižní České ulici, na náměstí Svobody a Masarykově třídě dosahuje 890 eur za metr čtvereční ročně. Přítomnost značek, jako jsou H&M, Zara, Mango, Reserved, Benetton nebo Coffeeheaven, udávají jasný směr, kam se bude centrum Brna vyvíjet. „V první vlně expanze mezinárodních značek na český trh stály ve středu zájmu pouze Praha a Brno. Dnes se již ohlížejí i po dalších městech, například Liberci, Českých Budějovicích, Pardubicích. Podstatné při jejich rozhodování je, aby města měla jasně definovanou a dostatečně velikou nákupní část a kvalitní nemovitosti, které umožňují obchodní využití,“ říká Jan Kotrbáček z C&W.