Menu Zavřít

Na půl cesty

31. 1. 2002
Autor: Euro.cz

Maloobchod

bitcoin_skoleni

PRAHA (zdf) - Jak daleko je tuzemský maloobchod na cestě do Evropské unie? Na půli cesty, dalo by se říct při porovnání priorit tuzemských a evropských obchodních společností. Vyplývá to z výsledků studie Retail Vision 2003, kterou první únorové pondělí zveřejnila společnost Incoma na brněnské Konferenci o rozvoji obchodu. Některá z dat však týdeník EURO, který je mediálním partnerem konference, přináší exkluzivně s předstihem.
Čeští a evropští obchodníci považují pět z deseti dotazovaných kritérií společně za prioritní. Největší váhu má loajalita zákazníků (šestašedesát bodů jí udělili čeští experti, o tři body méně Evropané), kooperace v rámci dodavatelského řetězce (40, respektive 45 bodů), bezpečnost a nezávadnost zboží (sedmatřicet českých bodů, o šest bodů naléhavější je toto kritérium pro evropské obchodníky). O čtvrté a páté místo Čechů se s devětadvaceti body dělí rozvoj obchodního formátu s péčí o spolupracovníky, zatímco pro evropské firmy je nepatrně (32 bodů) důležitější rozvoj prodejního konceptu před personálem (jen 24 bodů). Právě docela nízké postavení péče o personál je podle ředitele Incomy Tomáše Krásného překvapivé a vypovídá o tom, že firmy ještě zcela nepřemýšlejí o všech důsledcích vstupu do Evropské unie.
V další pětici kritérií se ale tuzemské pohledy výrazně liší od evropských. Na západ od Aše považují za velmi důležitý nákup do domu a e-commerce (59 bodů) a internacionalizaci obchodu (57 bodů), zatímco podomní dodávky si od Čechů vysloužily jen šest bodů a mezinárodní zapojení obchodníků je jen prioritou nepatrně vyšší (sedmnáct bodů). „Neznamená to ale, že by Češi byli k internacionalizaci chladnější, je to proto, že už ji mají za sebou,“ vysvětluje Tomáš Krásný. V evropském žebříčku ještě za zmínku stojí budování vlastních maloobchodních značek (37 bodů), kterým české firmy věnují téměř jen třetinovou pozornost (14 bodů). Etika a politické uspořádání je pro obchodní sítě v tuzemsku na okraji zájmu stejně jako v zahraničí, avšak s výrazně odlišným bodovým ohodnocením: zatímco v Česku obě kritéria získala po třech bodech, Evropané oznámkovali Evropskou unii jako prioritu s dvaadvaceti a kultivaci maloobchodu s devatenácti body.
Tuzemská data jsou výsledkem pohovorů s padesáti zástupci nejvýznamnějších obchodních a finančních institucí a státní správy. Výsledky porovnávali analytici Incomy s obdobným šetřením mezi zahraničními respondenty, které proběhlo loni během zasedání CIES v Praze.

  • Našli jste v článku chybu?