Rozumné nastavení cen nadělá konkurenci vrásky
Toyotu RAV4 nelze nezmínit jako první model, který vlastně v devadesátých letech odstartoval celou dnes veleúspěšnou kategorii SUV. Od té doby vyjely na silnice již tři generace RAV4, přičemž ta třetí, doposud poslední, je na trhu už pět let. Nedávno prošla druhým faceliftem, který měl za cíl vůz upravit do atraktivní polohy před poslední životní etapou – čtvrtá generace tu bude už zanedlouho.
Přestože jde jen o facelift, některé změny jsou zásadní. Asi nejdůležitější je nové nastavení cen. Toyota to s cenovkou u svých vozů poslední roky dost přeháněla, před krizí se u RAV4 v nejvyšší výbavě vyšplhala přes milion, a to je příliš. Když se navíc ke krizi přidaly i problémy s technikou, japonské automobilce zasadily ránu do nejcitlivějších míst. Řekne-li se Toyota, i průměrnému znalci poměrů v automobilovém průmyslu se vybaví spolehlivost. Pohříchu už ale nic jiného. A právě pověst spolehlivosti dostala pořádnou pecku do slabin.
Cenový sešup na téměř polovinu předkrizové maximální ceny je tedy prvním motivem, který by měl přispět k atraktivitě RAV4. Tím druhým je velmi povedená nová dieselová motorizace. Dále tu jsou drobné změny vnějšího designu, zejména čelní masky. Tady však jde jen o drobné úpravy směrem k aktuálním trendům. Uvnitř vozu je vše při starém, jde stále o tentýž velmi dobře ergonomicky odladěný interiér s dobře rozmístěnými ovladači. Bohužel zůstala i přehnaně vysoká sedačka řidiče s krátkým sedákem, která v kombinaci s nízko položeným volantem dělá problémy při nastavování správné polohy k řízení. Stejně tak vzadu stále chybí dostatek prostoru pro kolena pasažérů. Tyhle dvě mouchy zřejmě automobilka vyřeší až novou generací, doufejme stejně jako otevírání pátých dveří, které sice otevíráním směrem k chodníku prudí kromě Japonců, Britů a Australanů celý svět, nicméně přesto není možné umístění pantů změnit. Naopak pochvalu si RAV4 zasluhuje domyšleným systémem sklápění zadních sedadel pákami v kufru, čímž jde vytvořit rovná ložná plocha.
Zmíněný nový naftový motor ve verzi s maximálním výkonem 110 kW je docela pružný a úsporný. Výkon bohatě stačí na vše kromě dramatické jízdy, navíc jde o poměrně ekonomické řešení. O pouhých dvacet kilowattů silnější verze je o téměř dvě stě tisíc dražší. Kombinovaná spotřeba vozu dosahuje hodnoty kolem 7,5 litru na sto kilometrů, přičemž s hodně lehkou nohou se lze dostat o půllitr nafty méně. Výrobcem udávaná hodnota šest litrů nafty na sto kilometrů je tradiční sci-fi, přesto však dosažený výsledek vůbec není špatný.
Jízdní vlastnosti RAV4 hodně připomínají konkurenta CR-V od Hondy. Obě auta patří v rámci SUV k absolutní špičce, co se týče chování na silnici. RAV4 výtečně drží stopu, i při vysokých rychlostech je stabilní a necitlivá na boční vítr. Náklonům v zatáčkách se samozřejmě vyhnout zcela nelze, v tomto případě však jde o minimální vlnění v bocích, jaké mohou desítky dalších SUV jen tiše závidět. Velký rejd přední nápravy znamená obratnost při manévrování po městě, přičemž v tomto jízdním režimu je vhodné zmínit i velmi dobrý výhled z vozu. Mimo silnice je RAV4 spíše svátečním střelcem, rozhodně to není auto na jakýkoli terén kromě polní cesty, přestože disponuje systémem 4×4. Ten se uplatní spíše v zimě na sněhu.
Toyota RAV4 po druhém faceliftu nabrala na konkurenceschopnosti hlavně díku poklesu ceny a atraktivnímu novému dieselu. Na druhé straně přetrvaly chyby, jejichž letitá přítomnost už dost hlasitě volá po odstranění. Přesto klady převažují nad zápory, RAV4 je za požadovanou cenu dobré auto.
Klady
Motor
Ergonomie
Spotřeba
Jízdní vlastnosti
Zápory
Vysoká sedačka řidiče
Málo místa vzadu
Otevírání kufru
Tabulka
Toyota RAV4
Motor: přeplňovaný naftový čtyřválec
Objem: 2231ccm
Převodovka: šestistupňová
Nejvyšší výkon: 110 kW
Nejvyšší rychlost: 190 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,2 s
Spotřeba: 7,5 l/100 km kombinovaná
Cena: 749 000 testovaný vůz