Menu Zavřít

Na satelit zapomeňte

13. 4. 2007
Autor: Euro.cz

Ministerstvo už připouští, že druhá etapa projektu bude výrazně zredukována

Smlouva mezi ministerstvem dopravy a firmou Kapsch hovoří neúprosně: „Dodavatel zprovozní systém výkonového zpoplatnění v rozsahu Etapy 2 do 30. 6. 2007,“ píše se v dodatku ke smlouvě, který zatím nikdo nepřepsal. Právní purista by prohlásil, že zbývá už pouze dva a půl měsíce, aby bylo elektronické mýtné uvedeno do provozu i na vybraných silnicích I. třídy. Znamenalo by to v šibeničním termínu vztyčit 500 mýtných bran na cca 1100 kilometrech silnic. Už teď měl probíhat testovací provoz. Samozřejmě je to jen teorie. Kapsch není schopen do června postavit ani třetinu bran, přičemž ministerstvo dopravy o to už dávno nestojí. Problém je, že přes veškerá probíhající jednání o úpravě zadání zatím nebyl podepsán žádný dokument, který by původní smlouvu změnil a termíny adekvátně posunul. Něco postaveno být musí a mezním datem pro spuštění druhé etapy do komerčního provozu je 1. leden 2008. Když se to nepodaří, je to jasné porušení zadávací dokumentace. Otázkou je, kdo by byl označen za hlavního viníka, zda zadavatel, či zhotovitel. Kapsch by mohl hovořit o zmařené investici.

Do Brna poslali obecný koncept.

Ministerstvo dopravy už od konce loňského roku slibuje, že původně čistě mikrovlnný projekt bude v rámci druhé etapy změněn na hybridní. V únoru bylo řečeno, že mýtné brány pokryjí jen asi pětinu úseků a na zbylých komunikacích I. třídy se pohyb nákladních vozidel bude sledovat pomocí satelitní navigační technologie GPS. Ovšem vše se začalo podezřele zadrhávat. Úřad řízený Aleše Řebíčkem to odůvodňuje tím, že všechny změny si chce nechat posvětit od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), aby se vyhnul riziku, že brněnská instituce hlídající dodržování soutěžního práva upravenou smlouvu následně smete ze stolu. Také prý chce provést ekonomickou kalkulaci, aby zjistil, zda se vůbec mýtné na „jedničkách“ vyplatí. „Do Brna jsme to poslali asi před deseti dny. Abychom neztráceli čas, teď optimalizujeme,“ uvedl minulé úterý Řebíčkův náměstek Jiří Hodač, přičemž výraz optimalizace blíže nevysvětlil. ÚOHS ústy své místopředsedkyně Jindřišky Koblihové ve čtvrtek týdeníku EURO potvrdil, že návrh, který řeší druhou etapu mýtného skutečně obdržel (v pátek 6. dubna). Teď bude prý zhruba dva až tři týdny posuzovat, zda je v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Co konkrétně bylo do Brna odesláno, nechce nikdo ze zúčastněných subjektů prozradit. Zdroje týdeníku EURO však tvrdí, že rozhodně nejde o hotový návrh nového dodatku ke smlouvě s Kapschem. Materiál je zatím pouze v podobě obecného konceptu, nemá právní formu. Ministerstvo žádá po ÚOHS předběžné odborné vyjádření, aby se mohlo rozhodnout, co dál. Čas ale začíná nepříjemně tlačit.

MM25_AI

Jenom 200 kilometrů.

Někteří odborníci, kteří průběh celé zakázky sledují, dokonce nevyloučili, že druhá etapa bude úplně zrušena. Ale jak už bylo řečeno, mělo by to vážné právní důsledky. Nejpravděpodobnější proto je, že bude výrazně zredukována a letos dokončena pouze ona první část druhé etapy (podetapa 2a ), s mikrovlnnou technologií, která zahrnuje komunikace přímo navazující na již zpoplatněné úseky. Elektronické mýtné by pak bylo z dálnic a rychlostních silnic všude dotaženo až k hraničními přechodům. Jde třeba o nedostavěnou severomoravskou D47 či o komunikaci Brno-Pohořelice-Mikulov. V úhrnu se jedná o cca 200 kilometrů, kde by bylo třeba postavit asi sto mýtných bran. Ze slov náměstka Hodače lze nepřímo dovodit, že Kapsch by měl mít za povinnost vytvořit patřičná rozhraní, aby byl jeho centrální systém schopen v budoucnu na sebe napojit i satelitní subsystém a splňoval požadavky na takzvanou interoperabilitu (uměl zpracovávat data z německých či rakouských palubních jednotek). „Bude to každopádně otevřené a hybridní řešení,“ slibuje Hodač. Zdá se být nereálné, že i satelitní část (podetapa 2b) bude dokončena letos. Z aktuálních vyjádřeních přestavitelů resortu dopravy je dokonce možné nabýt dojmu, že jejich prvotní nadšení pro satelit poněkud ochladlo. Také se staví proti rozšíření mýtné povinnosti pro nákladní automobily nad 3,5 tuny, ačkoliv s tím počítalo i programové prohlášení Topolánkovy vlády. V tomto bodě je podporují i jejich poradci. „Doporučujeme tak dva roky vyčkat,“ říká profesor Petr Moos, který vede expertní tým pracující pro ministra.

Mlžení, či bezradnost?

Náměstek Hodač tvrdí, že s výstavbou satelitního subsystému se nadále počítá, přičemž o termínech se nechce bavit. „Nyní optimalizujeme, vše se včas dozvíte,“ reaguje na otázky. Lze to považovat za taktické mlžení, či spíše za výraz bezradnosti a tápání? Mlčí i firma Kapsch. Pozorovatelé soudí, že jednání je ve velmi senzitivní fázi, kdy se hovoří například i o kompenzacích. Jde o to, jak rakouské firmě vynahradit okleštění projektu. Nelze totiž předpokládat, že by se bez boje nechala připravit o miliony či spíše miliardy korun.

  • Našli jste v článku chybu?