Solární zdroje energie čekají změny, investice do nich se však nadále vyplatí
V důsledku významného poklesu cen technologií v uplynulých letech by se měla zásadně změnit regulace podpory výroby elektřiny z fotovoltaických zdrojů. Aby se jejich podpora dostala na srovnatelnou úroveň s projekty využívajícími k výrobě elektřiny jiné obnovitelné zdroje.
Výhodná regulace
Energetické odvětví se ve střední a východní Evropě v uplynulých letech výrazně změnilo. Nejen v důsledku deregulace, ale i přirozených změn, jež na tomto trhu nastávají. V této souvislosti také roste využívání a podpora výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů. Česká republika v současnosti uplatňuje jednu z celosvětově nejpříznivějších právních úprav v oblasti podpory obnovitelných zdrojů energie. Tato regulace je nyní obzvlášť výhodná v oblasti podpory zařízení, která využívají k výrobě elektrické energie sluneční svit.
Současná právní úprava trhu s fotovoltaickými zdroji energie skýtá značné možnosti a příležitosti pro růst tohoto tržního segmentu v ČR. Investice do tohoto odvětví nabízejí díky příznivé legislativě potenciál vysokých výnosů při poměrně nízké rizikovosti. České právní předpisy stanoví povinný výkup elektřiny, ledaže kapacita sítě distributora takové připojení neumožňuje. Zákon č. 180/2005 Sb. a vyhláška č. 8/2008 Sb. (cenové rozhodnutí) pak určují patnáctiletou, respektive dvacetiletou záruku minimální výše výkupních cen u veškeré elektřiny vyrobené fotovoltaickými zdroji.
Garantovaný výkup
Výrobci elektřiny mohou zvolit podporu ve formě zaručeného výkupu za minimální ceny (garantované výkupní ceny) nebo takzvaných zelených bonusů. Cena zelených bonusů se přičítá k té, jež byla sjednaná mezi výrobcem a dalším účastníkem trhu. Garantovaná výkupní cena odpovídá zhruba sedminásobku ceny, kterou platí běžný konečný spotřebitel. Garantované výkupní ceny a zelené bonusy na každý kalendářní rok stanoví Energetický regulační úřad (ERÚ). Závazné cenové rozhodnutí ERÚ pro rok 2009 určuje pro zdroje zapojené v letošním roce garantovanou cenu 12,79 koruny za megawatthodinu a zelený bonus ve výši 11,81 koruny za megawatthodinu.
Trh se solární energií v ČR díky těmto příznivým podmínkám vykazuje mimořádně dynamický růst. V roce 2007 byly v ČR vybudovány první fotovoltaické elektrárny o maximálním výkonu 600 kilowattů. Jejich celkový výkon činil 3,4 megawattů. K letošnímu září bylo instalováno 103 megawattů. Loni bylo připojeno přibližně 50 megawattů.
Pokles cen
Podpora elektrické energie vyrobené s využitím slunečního svitu je při současné cenové regulaci ERÚ významně výhodnější než pro jiné obnovitelné zdroje. Je však třeba uvést, že ERÚ nemá v tuto chvíli prakticky žádný právní nástroj na narovnání tohoto stavu. Proto se uvažuje o podstatné úpravě způsobu regulace ze strany ERÚ.
Dle současného znění zákona č. 180/2005 Sb. se na způsob změny výkupních cen vztahuje jeho ustanovení § 6 odstavce 1 písmena b). Dle něj musejí být výkupní ceny na daný kalendářní rok stanoveny tak, aby jimi bylo dosaženo patnáctileté doby návratnosti investic při zachování výnosu na jednotku vyrobené elektrické energie. Dle § 6 odstavce 4 tohoto zákona pak zároveň „výkupní ceny stanovené ERÚ pro následující kalendářní rok nesmějí být nižší než 95 procent hodnoty výkupních cen platných v roce, v němž se o novém stanovení rozhoduje“.
Možnost meziročního pětiprocentního poklesu výkupních cen ERÚ dosud aplikoval na výrobny nově zapojené v následujícím regulačním období. A neřešil snížení ve vztahu k již provozovaným zdrojům. U nich naopak nastávalo navyšování dle prováděcího předpisu. V současné době je zřejmé a nejpozději do konce listopadu bude z nového cenového rozhodnutí Energetického regulačního úřadu jasné, že při stanovení ceny pro příští rok využije prostor pro její snížení. Ceny od 1. ledna 2010 klesnou oproti letošním o pět procent. Prakticky všichni investoři v této souvislosti dnes řeší shodnou otázku: Bude se snížení cen o pět procent, s nímž se pro příští rok počítá, aplikovat i na projekty, které byly uvedeny do provozu v uplynulých letech či letos? Domníváme se, že na možnost snížení výkupních cen pro projekty uvedené do provozu dle určité právní úpravy nelze aplikovat jakoukoli novou právní úpravu, která by jejich podporu omezovala. Aplikovatelnost změněné právní úpravy je možná pouze do budoucna. Aby se investoři mohli připravit a provést kalkulace projektů dle jasně daných parametrů.
Návrh
Je třeba poznamenat, že jakékoli snížení výkupních cen musí respektovat patnáctiletou hranici návratnosti investic a zachování výše výnosů na jednotku elektrické energie z obnovitelných zdrojů. Výnosem by se přitom měly rozumět tržby, tedy celková částka, kterou výrobce za vyrobenou jednotku elektrické energie dostane.
Aktuálně nejsou k dispozici žádné oficiální návrhy chystaných legislativních změn. Náznak směru, kterým by se však mohly ubírat, lze dovozovat z návrhu změny zákona č. 180/2005 Sb. spojeného s průvodním dopisem předsedy ERÚ Josefa Fiřta ze začátku září. Dle návrhu by se zmíněné pětiprocentní omezení při snížení cen nemělo uplatnit na stanovení výkupních cen pro následující kalendářní rok na obnovitelné zdroje, u kterých je v roce, v němž se o novém stanovení výkupních cen rozhoduje, dosaženo kratší doby návratnosti investic než jedenáct let. Změna by se dle návrhu měla poprvé uplatnit při stanovování cen na rok 2011. Další podmínky a podrobnosti však návrh zatím neobsahuje.
Do doby, než bude k dispozici oficiální návrh změny zákona, nelze připravovaná opatření jakkoli komentovat. S ohledem na současnou diskusi je však zřejmé, že se regulace změní a že se změna bude týkat nejdříve cen stanovených na rok 2011. Na další podrobnosti je však třeba vyčkat do jejího zveřejnění.