Přestože je společnost Sikorsky Aircraft Corporation velkým favoritem miliardové zakázky české armády, na jednu věc se zapomnělo. Státní podnik LOM Praha nemůže opravovat její vrtulníky Black Hawk.
Naposledy dnes ve Sněmovně ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO) zdůraznil, jak je nutné, aby se na velkých vyzbrojovacích zakázkách výrazně podílely české firmy. Zmínil přitom i pořízení nových víceúčelových vrtulníků, kde by měl zásadní roli při výcviku posádek a údržbě a opravách strojů sehrát státní podnik LOM Praha.
Jenže jak zjistil týdeník Euro, státní letecké opravny mají problém. Nevlastní žádné certifikáty a smlouvy, na jejichž základě by mohly a dokázaly opravit vrtulníky UH-60M Black Hawk. Tyto helikoptéry jsou přitom jedním ze dvou řešení, o nichž nyní armáda uvažuje. Tucet by si jich mohli vojáci pořídit za 13,2 miliardy korun.
Důvod nečekané situace je poměrně jednoduchý. Způsobil ji fakt, že stroje UH-60M Black Hawk se do výběru protlačily až dodatečně, když v předchozí “předakviziční fázi” nefigurovaly a obrana ani armáda jejich pořízení nezvažovala. Jen pro připomenutí - ministerská sekce pro vyzbrojování tehdy pod vedením náměstka Daniela Koštovala blackhawky vyškrtla, aniž oznámila, proč nevyhověly.
Má Česko pořídit helikoptéry Black Hawk?
Ministerstvo obrany teď proto společně s podnikem LOM Praha narychlo vymýšlí, jak situaci vyřešit. Bez dohody mezi Sikorskym a státním podnikem nemá prodej strojů Black Hawk žádnou šanci.
„Se společností Sikorsky jsme navázali diskusi o možnostech budoucí spolupráce,” říká Lucie Černá, mluvčí pražských leteckých opraven. “Případná smlouva a její parametry budou připravovány v součinnosti se sekcí vyzbrojování a akvizic ministerstva obrany,“ předpokládá.
Velkou výhodu má tak nyní druhý zájemce o zakázku, společnost Bell Helicopter. Ta už se s podnikem LOM Praha domluvila na spolupráci dřív a je s leteckými opravnami v pravidelném kontaktu. Její nabídka na osm strojů UH-1Y Venom a čtveřici útočných AH-1Z Viper má hodnotu 14,5 miliardy korun.
Přečtěte si také: