Více než polovina manažerů rozšíření mýtného odmítá
Jste pro rozšíření mýtného i pro silnice druhé a třetí třídy?
- Ano – 32,8 %
- Ne – 59,0 %
- Nevím, nemám názor – 8,2 %
Od poloviny příštího roku chce ministerstvo dopravy zavést mýtné na všech silnicích první třídy. Zpoplatněny mají být také stovky kilometrů druhých tříd a několik úseků silnic třetí třídy. Stát si od tohoto rozšíření slibuje miliardy korun, které by podle ministerstva měly jít na opravy a údržbu silnic.
Plán, který vypadá jednoduše a logicky, přesto odmítá více než polovina účastníků Manažerského barometru. I oni však připouštějí, že je nutné se stavem našich silnic něco dělat. Nechtějí však, aby se platilo i na komunikacích, pro něž by se kvůli množství výmolů a překážek hodil spíše název tankodromy. „Za co platit, když jsou v katastrofálním stavu. Na druhé straně, za co je opravit, případně alespoň nějak udržovat při životě,“ ptá se jeden z respondentů.
A druhý doplňuje: „Nejsem proti zpoplatnění jakékoli služby – a používání silnic službou bezpochyby je, ale jakákoli úhrada je oprávněná pouze za předpokladu, že za ni dostanu odpovídající kvalitu. Do té doby, než bude nastolena, nejsem ochoten platit vůbec nic.“ Tento manažer rovnou navrhuje, aby řidiči naopak dostávali od státu náhradu za to, že po takových silnicích musejí jezdit a že si tak ničí svoje auta.
Přesvědčit veřejnost o nutnosti zpoplatnění nebude lehké i s ohledem na dosavadní zkušenosti s dálnicemi. Mnozí z účastníků barometru jsou přesvědčeni, že by se po rozšíření mýtného na další silnice nevybralo ani tolik, aby to pokrylo instalaci nového zařízení a náklady na provoz.
Kritika značně neefektivního systému se objevila v řadě příspěvků. „Mýtné se na dálnicích a cestách 1. třídy vybírá již několik let, aniž bychom zaznamenali jakékoli zlepšení jejich stavu,“ stěžuje si jeden manažer. Několik dalších uvádí, že ze zpoplatnění dálnic profituje pouze jeho provozovatel, firma Kapsch. „Přestože se ročně na mýtném vybere mnoho miliard korun, většina z těchto peněz nejde rozhodně na opravy silnic. „Dost bylo Kapsche,“ píše se v dalším komentáři.
Pochybnosti o výsledku navrhovaného rozšíření vyvolává i způsob, jakým tato firma vyhrála minulý tendr. „Pokud mě paměť neklame, když se vybíral systém Kapsch, tak se zvolily mýtné brány kvůli tomu, že měly být pokryty jen dálnice, a bran tak mělo být relativně málo. Takže to vypadá, že nejprve byla z tendru vyřazena konkurence satelitních řešení a nyní Kapsch dostane přihrán další byznys. Teď to bude pod záminkou, že jsou silnice 2. a 3. třídy zneužívány k tomu, aby se kamiony vyhnuly mýtu na dálnicích,“ uvádí jeden z respondentů.
Jiný má obavy, že jde o „předstupeň“, tedy o krok, po němž bude následovat zpoplatnění všech silnic i pro osobní auta. A upozorňuje, že spotřební daně a DPH z benzinu a nafty jsou stejně jako DPH z vyrobených aut dostatečně vysoké.
Poměrně silným protiargumentem je nejasné využití vybraných peněz. Čili obavy, že prostředky z mýtného nepůjdou na opravy silnic, ale opět zmizí v „černé díře“ státní kasy. Proto by někteří manažeři s rozšířením souhlasili pouze za předpokladu přesného rozpočtového určení jejich využití, a to „pouze na údržbu zpoplatněných silnic“.
Téměř třetina účastníků ankety by nicméně s rozšířením mýtného na vedlejší silnice souhlasila. A to nejen pro financování jejich oprav, ale hlavně proto, aby po nich přestaly jezdit kamiony a těžká nákladní vozidla. Přesněji aby je přestali jejich řidiči využívat k tomu, aby se vyhnuli placení mýtného. „Jako občan žijící ve středních Čechách vnímám velmi intenzivně negativní efekty, které způsobilo zpoplatnění dálnic a silnic pro motorová vozidla. Denně při své cestě do práce a z práce potkávám desítky nákladních automobilů, které – aby ušetřily za mýto – objíždějí Prahu po silnicích nižších tříd, čímž je devastují, plaší tím zvěř, a navíc ohrožují občany postižených obcí.“
Názor, že mýtné je jediným způsobem, jak zabránit kamionům v takové praxi, se objevil v několika příspěvcích.
Výtěžek mýtného ze silnic první třídy, kterých je v Česku celkem 5500 kilometrů, má jít do státního fondu dopravy. Peníze získané na silnicích druhé třídy by měly dostat kraje. Avšak až poté, co si stát odečte náklady na provoz systému. Takový je návrh ministerstva dopravy, které navíc tvrdí, že tentokrát půjde o satelitní řešení. Záruky, že se něco vyřeší, nejsou žádné. Tendr měl být vypsán do jara, zatím k tomu nedošlo.
Celkem odpovědělo 122 manažerů