Náklady na tisk představují pro většinu firem nezanedbatelnou položku. Dodavatelé tiskových zařízení sice v krizi zaznamenali snahy šetřit, většina podniků má ale v možných úsporách stále velké rezervy.
Autor: Martin Siebert
Nepříznivá ekonomická situace v letošním roce donutila většinu českých firem k výrazným úsporám. Podniky ořezávají náklady provozem kanceláří počínaje a mzdami zaměstnanců konče. Výjimkou není ani tisk ve firmě. Jen za něj podle studie agentury Cebr, kterou si objednala společnost OKI, firmy v Česku utratí ročně více než 30 miliard korun. Kdyby přitom podniky tisk optimalizovaly, lépe hlídaly efektivitu a přesunuly tisk některých reklamních nebo komerčních materiálů z externího dodavatele na vlastní zařízení, mohly by podle studie Cebru ušetřit až 2,5 miliardy.
Firmy přecházejí na inkoust a multifunkce
Snaha firem ušetřit na tisku není jen výsledkem ekonomické krize. Tiskové náklady se české firmy snažily snižovat i před ní. „Tlak na snižování nákladů za tisk byl zřejmý ještě před nástupem ekonomické recese. Krize však tyto tendence posílila,“ potvrzuje obchodní a marketingový ředitel české pobočky společnosti Oki Systems Miroslav Tyburec. Firmy podle něj v době krize odkládají nákupy nových tiskáren i kopírek a prodlužují dobu jejich obměny. „Ve firemním prostředí jsme nezaznamenali významný přesun k levnějším produktům ani podstatné snížení objemu tisku jako takového. Souvisí to ovšem s výrazným propadem cen tiskových řešení v posledních letech,“ dodává Tyburec.
Krize ovlivnila i výběr tiskových technologií. Podle Marcela Divína z firmy Epson podniky hledají alternativy k laserovému tisku v kancelářích. A to i přes skutečnost, že laserová zařízení za poslední roky výrazně zlevnila. „V posledních dvou letech sice klesly ceny laserových zařízení, bohužel ale došlo také k dramatickému zvýšení nákladů na tisk formou menšího obsahu tonerových náplní jak v základní výbavě, tak i ve výbavě volitelné,“ vysvětluje Marcel Divín.