Letos se vydává největší počet nových emisí od propadu technologických akcií.
Firma Chipotle Mexican Grill je zvyklá na to, že na její placky burritos stojí zákazníci frontu. Koncem ledna ale tento řetězec, vlastněný společností McDonald's, zažil ještě větší nával. Při primární emisi (IPO) se cena akcií Chipotle vyhoupla během jednoho dne z 22 na 44 dolarů, což bylo v USA poprvé od roku 2000, kdy se hodnota IPO představující přes deset milionů dolarů, tak rychle zdvojnásobila.
Chuť investorů na IPO se neomezuje pouze na firmu Chipotle. Díky 32 emisím oceněným od 1. ledna, což je o čtrnáct procent více než ve stejném období loňského roku, se rok 2006 rýsuje jako nejrušnější rok ve vydávání nových emisí od doby před propadem akcií technologických společností.
A IPO si vedou dobře i na sekundárním trhu. Jak uvedla investiční a poradenská firma Renaissance Capital z connecticutského Greenwiche, v roce 2005 vynesly v průměru osmnáct procent a letos zatím deset procent, oproti pětiprocentnímu, respektive jednoprocentnímu výnosu akciového indexu Standard & Poor's 500.
Jak se obchodování rozbíhá? Osm letošních emisí bylo oceněno výše, než upisovatelé očekávali, kdežto ve stejném období loňského roku to byly jen tři emise. „Trh se chystá na velmi zdravý start,“ předpovídá Craig Farr z vedení divize Citigroup pro americké trhy kmenového akciového kapitálu.
NECHUŤ K DOHADŮM
Možná až příliš zdravý, tvrdí někteří pozorovatelé. Nevýhodou silného trhu IPO jsou nejisté obchody, a ty už jsou tady. Nabídka akcií výrobce obuvi Crocs z 8. února ukázala, že investoři přehlížejí do očí bijící problémy. Další blížící se primární emise, totiž IPO poskytovatele internetové telefonie Vonage, vypadá také ošidně.
Avšak investoři, kteří se potýkají s nezvyklým akciovým trhem posledních 27 měsíců, nemají právě teď chuť se dohadovat. Jejich pozornost poutá nejen počet nabídek, ale také typy společností, které vstupují na burzu. V mnoha případech jsou to takzvané zpětné účelové odkupy. Jde o podniky, které si vedly špatně a byly skupovány firmami private equity, jež sázely na to, že je budou moci dát do pořádku a se ziskem je prodat. V poslední době dosahovaly nejlepších výsledků rychle rostoucí nové firmy, jako Chipotle, baltimorská konfekční firma Under Armour a latinskoamerická ocelářská společnost Ternium, které se vyznačují rychlými prodeji a rostoucími příjmy. Dochází k „návratu k tradičním růstovým primárním emisím,“ tvrdí Farr ze Citigroup. To je samozřejmě dobrá zpráva pro korporace, které se snaží získat peníze. A když se slibným společnostem snáze tvoří kapitál, užitek z toho má celá ekonomika.
Zima však byla dlouhá. Když nastalo období poklesu, nevýnosné začínající firmy s chatrnými podnikatelskými plány přestaly být preferovány. Místo nich přitáhly pozornost zavedené společnosti vytvářející hodně hotovosti, jako Kraft Foods a Genworth Financial. Procento nevýnosných společností s IPO pokleslo z 80 procent při technologickém boomu na 40 procent při propadu a na této úrovni zůstalo. Výzkum vedený profesorem financí Jayem Ritterem z Floridské univerzity potvrzuje, že průměrný věk společností přicházejících na burzu výrazně stoupl ze čtyř let v roce 1999 na patnáct v roce 2002. Jinými slovy, investoři dávali peníze jen těm společnostem, které už dokázaly, že si je zaslouží.
Zpětné účelové odkupy byly přijaty zvláště dobře. Tvořily totiž v letech 2003 a 2004 zhruba 40 procent všech IPO. Většina těchto společností měla dobrou pozici a byla chytře řízena, když byla v soukromých rukou. Teď, když jsou zase v módě růstové společnosti, zpětné účelové odkupy tvoří menší procento obchodů. Průměrný věk společností přicházejících na burzu poklesl v roce 2005 na jedenáct a dál se snižuje.
ZNEPOKOJIVÉ DEBUTY
To však bude jen dočasný jev. Trh private equity zažívá výrazný růst, protože obrovské přílivy investic podněcují větší účelové odkupy. Za předpokladu, že trh IPO zůstane silný, z penězovodu zpětných účelových odkupů by brzy měly prýštit zisky.
Pozorovatelům ovšem působí starosti emise výrobce obuvi Crocs z coloradského Niwotu z 8. února. Ano, finanční vyhlídka firmy vypadá solidně, protože čistá ztráta jednoho milionu dolarů z roku 2004 se změnila v třináctimilionový zisk v prvních devíti měsících roku 2005. Jenže Crocs se prodávala za cenu převyšující téměř desetkrát její tržby. A důvodem k zamyšlení je materiál z Komise pro cenné papíry a burzu (SEC). Záznamy poukazují na to, že společnost při svém posledním auditu zjistila ve svých interních kontrolách „věcnou slabinu“. Záznam také ukázal, že firma Crocs zahájila obranu proti převzetí, aby chránila management. A v minulosti konzultovala obchody se společnostmi kontrolovanými funkcionáři. Firma se odmítla vyjádřit.
Dne 8. února ohlásila vstup na burzu také korporace Vonage Holdings, poskytující internetovou telefonii, ačkoli v prvních devíti měsících roku 2005 zaznamenala čistou ztrátu 190 milionů dolarů. Společnost prohlásila, že chce získat 250 milionů dolarů, i když nezveřejnila, kolik akcií bude prodávat či jaká bude celková hodnota společnosti po prodeji. Její podnikatelský plán klade větší důraz na růst tržního podílu než na zisky. Skeptikové poukazují na to, že to, co skutečně narůstá, jsou výdaje a zákaznické akviziční náklady společnosti Vonage, které stoupají rychleji než výnosy. Vonage se odmítla vyjádřit stejně jako Farr ze Citigroup, jehož firma právě nabídku upisuje. „Investoři musejí převzít nějakou odpovědnost za ověření stavu společnosti,“ prohlašuje Lynn Turner, který řídí výzkum u nezávislé výzkumné firmy Glass Lewis a dříve stál v čele divize účetnictví v Komisi pro cenné papíry a burzu.
Nicméně podnikatelské modely úspěšných IPO patří z velké části rozhodně do 21. století. Hodně emisí je z oblasti energií a zdravotnictví. Zdaleka nejúspěšnější ovšem byly společnosti zaměřené na spotřebitelský sektor, zvláště restaurace. I přes obavy, že Američané jsou vyždímáni, maloobchodníci a provozovatelé restaurací prosperují. Čistá ztráta firmy Chipotle ve výši sedmnácti milionů dolarů z roku 2002 se v prvních devíti měsících roku 2005 vyhoupla na čistý příjem 33 milionů dolarů. Mezitím konfekční firma Under Armour zaznamenala v prvních devíti měsících roku 2005 tržby ve výši 194 milionů dolarů, trojnásobek úrovně roku 2002, a čistý příjem čtrnácti milionů dolarů, pětkrát více než v roce 2002.
Investoři si za tyto značky připlatili a jejich úspěch povzbudil následovníky. Řetězec restaurací Morton's Restaurant, jehož jídelníčku vévodí steaky, získal 9. února 161 milionů dolarů a řetězec módních hotelů Morgans Hotel, patřící Ianu Schragerovi nashromáždil v den sv. Valentýna 360 milionů dolarů. Mezi dychtivě očekávanými emisemi jsou akcie společnosti MasterCard, počáteční emise firmy Tim Hortons, divize společnosti Wendy's prodávající koblihy, a maloobchodní firmy J. Crew Group. Ty všechny by měly nabízet své akcie v příštích několika měsících. Společnost Burger King ohlásila, že na burzu vstoupí brzy, a firma Levi Strauss by se mohla zaregistrovat letos.
„Důvěra zákazníků a údaje o výdajích jsou také dobré,“ uvádí Chad Abraham, šéf pro trhy kmenového akciového kapitálu u firmy Piper Jaffray z Minneapolisu. „Investoři hledají cesty, jak toho využít.“ Tendence nevykazuje žádné známky zpomalování: 14. února americké ministerstvo hospodářství oznámilo, že lednové maloobchodní prodeje vzrostly o 2,3 procenta, což je největší měsíční zvýšení v téměř dvouletém období.
Protože se trh IPO vyznačuje zdravějšími postupy a většinou zdravými nabídkami, stojí zjevně na pevném základě. Pokles cen kmenových akcií v březnu a dubnu loňského roku uškodil novým emisím stejně jako hurikán Katrina koncem srpna loňského roku. Zatím však je podnikání zdravé. Konečně existuje opravdový zájem o zprávy oznamující růst, zvláště od společností prodávajících burritos nebo trička.
Tři žhavé sektory roku 2006
RESTAURACE
Rozjezd řetězce Chipotle společnosti McDonald’s vede firmy jako Morton’s k následování
ENERGIE
Trvale vysoké ceny komodit zatraktivňují vstup na burzu
ZDRAVOTNICTVÍ
Při obavách z ekonomického zpomalení se tento sektor patrně hodí k defenzivní hře
Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek