Maloobchod
PRAHA (flp) - Nástup diskontního řetězce Lidl nezamával s tuzemských maloobchodem tak, jak by se podle mediálního humbuku, který kolem firmy vypukl, mohlo zdát. V německém řetězci letos nakupovala jenom šestina českých domácností a jako svou hlavní prodejnu jej uvádí pouhé procento nakupujících. Vyplývá to z nové studie Shopping Monitor 2003/2004, kterou týdeníku EURO daly k dispozici firmy Incoma Research a GfK Praha. Jako nejúspěšnější obchodní formát vyšly ze šetření hypermarkety, jež představují hlavní nákupní místo pro 37 procent domácností. Obří prodejny se tak na piedestalu pro vítěze objevily potřetí v řadě. František Diviš z Incomy vyjmenoval faktory, proč jsou hypermarkety pro zákazníky stále atraktivnější: „Nahrává jim široký sortiment, průnik do menších měst, poměrně nízká cenová hladina a také možnost bezproblémového parkování.” Zlepšuje se také pozice diskontů, kterým dává přednost asi pětina domácností. Hlavním lákadlem pro zákazníky je cena. Dlouhodobě tak kupující ubývají pouze supermarketům a malým potravinářským prodejnám.