Menu Zavřít

Na vlně privátních značek. Zákazníci slyší na kvalitu za nízkou cenu, vlastních výrobků má proto podstatně přibývat

9. 10. 2023
Doba čtení: 5 minut
Autor: Penny
  • Vysoké ceny potravin nutí v poslední době čím dál větší množství Čechů k tomu, aby vyzkoušeli privátní výrobky jednotlivých řetězců
  • Jejich vedení na nastalou situaci reaguje, zásluhou čehož ve výsledku roste i podíl, který mají privátní značky na celkovém obratu supermarketů
  • A protože chtějí tuzemské obchody tento trend podporovat i nadále, hodlají množství vlastních výrobků kontinuálně navyšovat 

Podíl privátních značek v českých obchodních řetězcích výrazně roste. Tento dlouholetý trend se v poslední době ještě zesílil kvůli vysoké inflaci, která mnoho lidí přiměla k hledání nových způsobů, jak ušetřit za své každodenní výdaje. Zákazníci však privátní produkty stále častěji kupují nejen kvůli nižší ceně, ale také z důvodu vysoké kvality.

Současné vlny rostoucího zájmu spotřebitelů o privátní značky se snaží jednotlivé řetězce co nejvíce využít, a svoji nabídku tak neustále rozšiřují. Asi nejdále jsou v tomto ohledu supermarkety Lidl, kde výrobky vlastních značek zcela dominují. „Na privátních značkách je založena filozofie prodeje naší společnosti, tvoří totiž více než 75 procent veškerého nabízeného sortimentu. Zájem zákazníků o naše privátní výrobky navíc pozorujeme v rámci celého sortimentu,“ potvrdila redakci Euro.cz tisková mluvčí společnosti Aneta Barabášová.

Vyhledáváte v supermarketech výrobky privátních značek?

Vysoký podíl privátních značek ovšem potvrzují i další řetězce. Tesco nyní nabízí kolem půl třetího tisíce těchto výrobků, které se na celkovém obratu podílí zhruba 35 procenty. Asi 40 procent obratu pak zajišťují privátní značky v Penny, čtvrtinu v Kauflandu, 23 procent v Bille a desítky procent v Albertu.

Levnější alternativa s dobrou kvalitou

Všechny oslovené řetězce shodně tvrdí, že zájem o privátní značky každým rokem narůstá. „Meziročně vzrostl podíl vlastních značek na celkovém obratu o více než dvě procenta, v sortimentu máme aktuálně téměř 12 tisíc takovýchto výrobků. Rostoucí důvěru zákazníků ve vlastní značky řetězců kromě našich dat dokládají i výsledky nezávislého průzkumu společnosti Nielsen,“ uvedla Renata Maierl z oddělení firemní komunikace Kauflandu.

Samoobslužné nákupy jsou na vzestupu. V některých českých řetězcích si své zboží markuje přibližně polovina zákazníků
Přečtěte si také:

Samoobslužné nákupy jsou na vzestupu. V některých českých řetězcích si své zboží markuje přibližně polovina zákazníků

A podobně to vidí také komunikační manažerka Tesca Iva Pavlousková: „Oblíbenost produktů vlastní značky mezi zákazníky dlouhodobě roste. Do budoucna určitě plánujeme rozšířit jejich nabídku o další výrobky a potraviny. Právě v privátních značkách zároveň vidíme příležitost, jak oslovit stávající, ale i další zákazníky. Naše výrobky se totiž staly pro mnoho Čechů cenově a kvalitativně výhodnou alternativou značkových produktů, což potvrzují kladná hodnocení spotřebitelů.“

Vlastní výrobky se pak dobře osvědčily i v nabídce supermarketů Billa. Podle operativního ředitele tohoto řetězce Matúše Uhliarika po nich zákazníci sahají stále více kvůli dobrému poměru mezi nízkou cenou a vysokou kvalitou. To se samozřejmě projevuje i na nárůstu poptávky.

Složení na přání řetězců

Kromě možnosti nabídnout zákazníkům nižší cenu si obchodníci pochvalují také fakt, že mohou více ovlivnit složení, chuť a podobu jednotlivých výrobků. „Díky plné kontrole nad složením potravin vlastních značek umíme například v Nature‘s Promise plošně zakázat palmový olej a více než 100 éček, barviv či aromat, která do zdravých potravin nepatří. Tuto kvalitu samozřejmě zákazníci oceňují,“ řekl ředitel komunikace Albertu Jiří Mareček.

Schopnost ovlivnit výsledné složení privátních značek je pro řetězce velmi zásadní, což zmínila i mluvčí Lidlu. Podle ní žádné uzeniny vlastní výroby neobsahují separát, přičemž firma se snaží nahrazovat i další problematické složky, jako je třeba již zmíněný palmový olej.

Rekordní rok pro Rohlík a další český jednorožec. Investice do zdejších startupů vloni dosáhly desítek miliard korun a dále rostou
Přečtěte si také:

Rekordní rok pro Rohlík a další český jednorožec. Investice do zdejších startupů vloni dosáhly desítek miliard korun a dále rostou

Také ostatní obchodníci potvrzují, že mají u privátních značek velmi aktivní roli. Tiskový mluvčí Penny Tomáš Kubík k tomu uvedl, že firma se na přípravě těchto výrobků podílí od samotného začátku a i po jejich uvedení na trh je neustále porovnává s konkurencí a podobnými produkty. S hodnocením chuti a kvality produktů Penny navíc pomáhají též sami zaměstnanci.

Neznačková značka

Privátní výrobky už dávno nepředstavují jen nějaké ,bezejmenné označení, jehož si zákazník ani nevšimne. Obchodní řetězce naopak tvrdí, že lidé si minimálně některé jejich značky dobře zapamatovali a mnohdy je cíleně vyhledávají. „Důležitost vlastních produktů podtrhuje i fakt, že nám dávají možnost odlišit se od konkurence. Jinými slovy, colový nápoj za nejpříznivější cenu umí či může nabídnout každý obchodník, ale čokoládu Delicata, kávu Perla nebo Mlynářský chléb máme jenom v Albertu. A to zákazníci vědí,“ vyzdvihl Mareček.

Hypermarkety Globus zase evidují velký zájem třeba o privátní značku Poctivá výroba. „Pro tyto prémiové výrobky, které si vyrábíme sami na každém z našich hypermarketů, se k nám zákazníci pravidelně vrací. Jde o nabídku většinou unikátních produktů s originální recepturou, jež nemají srovnání s dalšími výrobky,“ sdělila tisková mluvčí společnosti Aneta Turnovská. I privátní značka tak podle ní může být za určitých okolností důležitým důvodem, podle nějž si zákazníci zvolí, kam půjdou nakoupit.

Do města na nákup? Kdeže! Díky COOPu mohou prodejny fungovat 24/7 i na malé vesnici, proti zlodějům teď testuje umělou inteligenci
Přečtěte si také:

Do města na nákup? Kdeže! Díky COOPu mohou prodejny fungovat 24/7 i na malé vesnici, proti zlodějům teď testuje umělou inteligenci

Deklarovaná vysoká kvalita privátních značek přitom není jen neopodstatněným marketingovým tvrzením daných řetězců. Mnoho těchto výrobků totiž získává různá ocenění od spotřebitelů, odborníků či českých úřadů. „V testech nezávislého sdružení dTest uspěly v posledních dvou letech nejen droždí a toustový chléb značky Karlova Koruna, ale i bílý jogurt a tvarohy Boni. Kromě toho naše produkty získaly další ocenění v rámci programu Volba spotřebitelů nebo v soutěži Česká chuťovka, kterou spolupořádá Ministerstvo zemědělství,“ vyjmenoval Kubík z Penny.

Privátních výrobků bude mnohem víc

Výše uvedené argumenty naznačují, že privátní značky mají před sebou slibnou budoucnost a v regálech tuzemských obchodů se s nimi lidé budou setkávat stále častěji. To ostatně potvrzují i plány jednotlivých obchodníků pro následující roky.

FIN25

„Náš řetězec je diskont, soustředíme se proto na nabídku kvalitních produktů za výhodné ceny. Jednou z cest, jak toho můžeme dosáhnout, jsou právě privátní značky. I do budoucna proto budou hrát nezastupitelnou roli v našem obchodním modelu. Předpokládáme další růst jejich podílu napříč všemi kategoriemi zboží, přičemž tento podíl by se mohl přiblížit až 50 procentům,“ popsal plány Penny Kubík.

Rozšíření portfolia vlastních výrobků se plánují více věnovat také Globus, Kaufland, Tesco nebo Billa. Třeba poslední jmenovaný supermarket chce dosáhnout toho, že do roku 2028 se zvýší celkový podíl privátních značek na obratu až na 30 procent.

  • Našli jste v článku chybu?