Menu Zavřít

Na všech sloupích

20. 9. 2002
Autor: Euro.cz

Primátorského uchazeče Michaela Hvížďalu dál baví žít v Praze

Téměř každý vous na tváři opozičního pražského zastupitele Michaela Hvížďaly (US) znají důvěrně obyvatelé metropole – a kupodivu i třeba Plzně nebo Brna. Aby ne, když na ně bonvivánsky neoholený kandidát na primátora hlavního města hleděl z desítek velkoplošných reklam a světelných panelů, citylightů, po celé prázdniny. Velkolepě rozběhlou kampaň v půli srpna utopila povodeň. Z kalné vody dál trčely reklamní tabule s heslem „V Praze nás baví žít“. Kouzlo nechtěného, nebo provokace? ptali se lidé. Hvížďalův tým zareagoval rychle: smůlu obrátil v prospěch. Prahu znovu zaplavily billboardy s tentokrát seriózně upraveným unionistickým lídrem, vyzývajícím ku pomoci hlavnímu městu. Rozpaky nad použitím charity k volebním účelům však zůstaly.

Superzakázka.

Propagační akce má takové rozměry, že už před povodněmi musel Michael Hvížďala čelit otázkám, kde na ni vzal peníze. „Od prvního ledna má Unie svobody podepsanou smlouvu s reklamní firmou Euro-AWK na kampaň poslaneckou, senátní a komunální. Zpočátku šlo o zakázku Koalice, nyní postupujeme odděleně,“ řekl týdeníku EURO Michael Hvížďala. Objednáno podle něho bylo 70 billboardů a 80 citylightů s tím, že díky velikosti zakázky a ročnímu předstihu objednávky byla stanovena příznivá cena zhruba 2,5 milionu korun a bonus, že aktuálně nevyužité reklamní plochy získá Unie svobody zdarma. Polovinu ceny podle Hvížďaly hradí partaj, druhou půlku si platí sami kandidáti. „Já zaplatil ze svého 250 tisíc korun a navíc otevíráme konta pro sponzory, jež však chceme mít pod kontrolou,“ uvedl unionistický lídr. Zároveň deklaroval, že na povodňové konto přispěl 125 tisíci korunami.
Hvížďalu neudivuje, že se jeho billboardy objevily i mimo Prahu. Kuriozitu vysvětluje právě využitím neobsazených ploch Euro-AWK. I počet velkoplošných hvížďalovských reklam v Praze je ovšem pouhým odhadem výrazně vyšší, než Hvížďala uvádí.
Lidovecký kandidát na primátora Marián Hošek tvrdí, že se současnou Hvížďalovou kampaní neměla někdejší jarní čtyřkoaliční zakázka u firmy Euro AWK nic společného. „Už vidím, že tímto směrem to chce zamlžit,“ řekl. „Že on navázal a začal hned po parlamentní kampani se svou, je pravda, ale v účetnictví se to nijak neprolínalo. Bojím se, že pan Hvížďala má s Euro-AWK víc než jen přátelské vztahy,“ naznačil Hošek.

Hyenismus.

Ani exprimátor a dnešní zastupitel Jan Koukal z ODS nevěří, že Unie svobody mohla Hvížďalovu billboardovou kampaň pořídit tak levně. „Proč se mně ptáte, to je přece snadná matematická úloha, to si umí každý spočítat,“ řekl k tomu. „Pokračování jeho kampaně založené na pomoci postiženým vnímám jako politický hyenismus. Politik samozřejmě musí sám sebe chválit, ale musí aspoň něco dělat. A tady vidím řádově více billboardů než skutečné pomoci,“ domnívá se Koukal.
O tom, že Michael Hvížďala, v letech 1991-1998 radní za ODS odpovědný za oblast zahraničních investic, mohl při sjednávání billboardů využít starších kontaktů s Euro-AWK, uvažují i zastupitelé Jiří Witzany a Ivana Bursíková, oba z nové strany Evropští demokraté exprimátora Jana Kasla. „Euro-AWK je společnost velmi blízká městu. Podniká na městském majetku a Hvížďalovy billboardy visí převážně na objektech ve vlastnictví města. Pokud financování nevypadá věrohodně, je to závažná věc,“ říká Jiří Witzany.

bitcoin školení listopad 24

Chtěl proniknout do štábu.

I Hvížďalovi oponenti se shodují, že to, jak povodeň zasáhla jeho kampaň, byla mimořádná smůla. Veřejnost mohla během záplav vidět jen billboardového Michaela Hvížďalu: co vlastně dělal ten skutečný? Tvrdí, že se snažil proniknout do krizového štábu. „Měl jsem možnost účastnit se práce štábu, abych získal co nejvíce informací o dění v Praze,“ říká Hvížďala. Jeho členy však mohli být pouze radní, chodil tam proto zřejmě neoficiálně. V kritických dnech zároveň objížděl základní školy na Praze 8. „Mohl jsem pak na štábu říct, že chybí informovanost veřejnosti. Stačilo by bývalo dát evakuovaným do škol po dvou až třech televizích či rádiích. Zařizoval jsem molitany, spacáky, hygienické potřeby pro evakuované i otvírací dobu lékáren,“ vypráví. V té době už Michael Hvížďala podle svých slov uvažoval, jak předělat volební kampaň, aby byla vůči Pražanům solidární.

Od hesla neustoupím.

„Myslím si, že nás v Praze musí umět bavit žít jak v dobrých dobách, tak ve špatných,“ trvá unionistický lídr dál na svém volebním hesle.
Kromě utopené kampaně komplikují Hvížďalovi volební vyhlídky i jeho vztahy s kolegy na radnici. Je to solitér a dokáže měnit spojence, shodují se v názoru na muže z plakátů četní zastupitelé za ODS, ČSSD, Evropské demokraty a KDU-ČSL. V původně jedenáctičlenném klubu unionistů zůstalo osm věrných. „Když se potřeboval etablovat, učinil to na základě konfliktu s někým, tuto strategii zvolil i při odchodu z ODS,“ vzpomíná exprimátor Jan Koukal. Podle Marián Hošek tvrdí, že Hvížďala bude i kvůli nynější vládní krizi hledat cestu zpět k ODS. Lídr pražské ČSSD Jiří Paroubek pak soudí, že případná koalice sociálních demokratů s Hvížďalou by byla obtížnější než pokračování pragmatické spolupráce s ODS.

  • Našli jste v článku chybu?