Čím elegantnější, tím lepší. Oblékání na pracovišti mělo v minulosti poměrně jednoduchá pravidla, která bylo třeba dodržet. Tedy za předpokladu, že měl člověk vysoké kariérní ambice. Během vzestupu technologického sektoru se tento stereotyp ale rapidně proměnil, když se typickým znakem nejvýznamnějších lídrů Silicon Valley staly vytahané džíny, černé roláky anebo šedé mikiny s kapucí.
Veškerá zbývající pravidla firemního oblékání pak nadobro převrátil covid a přechod na home office, během něhož naprostá většina komunikace s kolegy probíhala jen od ramen nahoru. Jestli vůbec. Nyní se zaměstnanci do kanceláří opět vrací a znovu otevírají otázku výběru vhodného outfitu. Ale záleží na tom ještě vůbec?
Podle kariérní koučky Sarah Archerové z londýnské společnosti CareerTree Coaching rozhodně ano. „Vysíláte tím zprávu o tom, jakou pozici zaujímáte a o co usilujete,“ vysvětluje.
U výběru oblečení podle ní už nehraje roli jen to, zda je slušné, či nikoli. Zaměstnanci se mohou například oblékat podobně jako jejich vrstevníci, díky čemuž budou mít pocit, že lépe zapadají mezi ostatní. Ti, jež usilují o kariérní postup, se pak mohou inspirovat svým nadřízeným, aby ukázali, že jsou na přesun do této skupiny skutečně připravení.
Hezčí outfit, lepší pracant
Vypracované studie dále dokazují, že nošení formálnějšího oblečení může pracovníkům dodat pocit většího sebevědomí a skutečně zlepšit pracovní výkon. Tento jev vidí Archerová i u svých klientů. „Mnoha lidem může rozhodnutí zaměřit se pozitivně na to, jak se oblékají a prezentují, pomoci cítit se sebejistě v tom, co dělají a jak v práci působí,“ říká a dodává, že jde také o to ukázat, že si dotyčný správně vyložil pravidla na pracovišti a dokáže je bez problému dodržovat.
Dříve, když formální oblečení nosila ve firmě valná většina zaměstnanců, bylo rozluštění nevyslovených pravidel jednodušší. Dnes, kdy jsou šéfové v mnoha společnostech v otázce dress codu liberálnější, musejí zaměstnanci vynaložit mnohem více úsilí. „Ukazuje to pozornost věnovanou detailům, odhodlání a důslednost,“ přibližuje Joey Price, zakladatel společnosti Jumpstart:HR, která se věnuje vztahům na pracovišti. „Čím více se přizpůsobíte znakům a signálům, které dávají najevo, že chcete v rámci dané organizace udělat další krok ve své kariéře, tím spíše si toho vedoucí pracovníci všimnou,“ doplňuje.
Co se naopak nevyplácí, je přehnaná snaha. Pokud zaměstnanec přijde do práce v obleku i přesto, že je ve firmě nastaven neformální dress code, může své reputaci podle Archerové spíše uškodit. Je si rovněž nutné uvědomit, že každý pracovník si ve svém stylu oblékání může dovolit být jinak kreativní. Ze studie zkoumající „efekt červených tenisek“ například vyplývá, že mužům a ženám na respektovaných pozicích, kteří nosili neformální oblečení, byla přisuzována vyšší kompetence než těm, kteří chodili v obleku. V případě „běžných“ zaměstnanců, kteří chtějí stoupat po kariérním žebříčku, by to přitom platilo jen stěží.
Stačí kratší sukně…
Při volbě oblečení hraje roli také pohlaví a rasa. Například malá změna délky sukně u ženy na manažerské pozici může ovlivnit to, jak kompetentní bude vypadat v očích svých podřízených a kolegů. Podobné pravidlo platí pro etnické menšiny, jejichž příslušníci by se do práce rozhodli přijít oblečeni podle svých kulturních zvyklostí.
Mohlo by se zdát, že těch, jež i přes ustupující pandemii zůstávají na home office, se složitá pravidla oblékání netýkají. Ale je to přesně naopak. „Pokud nevěnujete pozornost tomu, co lidé vidí, pak přicházíte o příležitost, jak se zapsat do paměti, protože se musíte více snažit, abyste byli v organizaci vidět,“ tvrdí Archerová s tím, že pro pracovníky usilující o povýšení znamenají právě videohovory vzácnou příležitost udělat dojem.
Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, může být podle koučky nošení výrazných šperků či oblečení. I v tomto případě je ale nutné držet kreativitu na uzdě. A ani to nezaručuje úspěch. Zaměstnanci, kteří prolomí pravidla oblékání, stejně potřebují schopnosti, jež jejich kariérní ambice podpoří. „Je to součást rovnice, ale to, že se dotyčný umí správně oblékat, podle mě značí, že je schopen vykonávat práci na vysoké úrovni,“ uzavírá Price.