E-shop si dnes může pořídit opravdu každý. Ať už se člověku podaří absolvovat kurz práce se dřevem a chce začít prodávat první kostrbaté misky, nebo si do garáže pořídí sítotiskový stroj a na balkoně mu zasychají první vlastnoručně navržená trička, jeho další kroky nejspíš povedou k nějakému pronajímateli webových stránek.
Možností, jak si v Česku založit takzvaný krabicový e-shop s předpřipraveným vzhledem a jednoduchým uživatelským prostředím, dnes existují desítky. Naše země je totiž jakousi e-commerce velmocí – internetových prodejců u nás působí na 50 tisíc. Nejviditelnější jsou pochopitelně obrovské obchody zavedených značek, ale ty ve skutečnosti tvoří menšinu. Nejvíce e-shopů spravují malí a střední podnikatelé.
Ti často sahají po krabicových řešeních a šablonách k pronájmu právě kvůli jednoduchosti. Jejich provozovatelé, typicky společnosti jako je Shoptet, nabízejí základní funkcionalitu, která je pro provoz e-shopu nezbytná. Avšak takové obchody se pak všechny navzájem podobají. Jejich design nelze moc upravovat, a tak pro ně může být složité potenciální zákazníky něčím zaujmout.
Jedno z možných řešení tohoto problému na trh přinesla ostravská společnost Upgates. Rozhodla se nabídnout obchodníkům nejen technologie pro vytvoření internetového obchodu, ale i prostor, kde mohou projevit svého kreativního ducha. Vznikající web lze v systému firmy, jíž šéfuje Jan Rataj, po grafické stránce libovolně upravovat.
„Takovou možnost najdete u krabicových řešení internetových obchodů zřídka, možná jen u největších globálních firem,“ vysvětluje obchodní ředitel firmy Martin Pech. „V Česku bylo doposud nemožné, aby si každý mohl upravit svůj pronajímaný e-shop na míru,“ doplňuje. Firma Upgates tak otevřela prodejcům v podstatě nekonečné možnosti, jak se za pomoci své fantazie mohou odlišit od konkurence, a to navíc za relativně malé peníze. Služba vyjde majitele e-shopu měsíčně od 450 do 2950 korun, díky čemuž je zajímavá především pro jednotlivce a začátečníky.
Internetovému nakupování se daří
Společnost se (ačkoli dříve bez tohoto nástroje) pohybuje na trhu dvanáct let a za tu dobu její služby využilo na 12 tisíc e-shopů. Aktuálně jich na systému Upgates funguje více než 1200, z toho některé i v zahraničním prostředí. To představuje 60procentní meziroční růst.
Upgates nabízí několik typů prostředí od jednoduché šablony pro úplně začátečníky po profesionální systém, který lze zmíněným způsobem personalizovat. Nové nástroje přitom stále přibývají. Větší flexibilitu při návrhu a správě svých internetových obchodů totiž původně od technologické společnosti požadovali sami majitelé e-shopů.
Od nástupu covidové pandemie firma vyrostla o 200 procent. „Tržby v loňském roce dosáhly 25 milionů. Naše e-shopy měly ve stejnou dobu tržby 3,3 miliardy korun. Meziroční nárůst obratů e-shopů byl 55 procent a 41 procent e-shopů u nás má obrat vyšší než milion korun,“ sdělili redakci Euro.cz zástupci firmy. Nedávno minulá doba internetovému obchodování velmi nahrávala – Češi loni přes internet objednali zboží za více než 200 miliard korun.
Soudí zákazník knihu podle obalu?
Vzhled obchodu je přitom pro zákazníky velmi důležitým faktorem při rozhodování. Propracovaný a pěkný e-shop je potenciálními nakupujícími vnímán důvěryhodněji. V záplavě internetových obchodů roste důležitost snadného zapamatování konkrétního e-shopu. Navíc jeho profesionální design pomáhá odlišit, kdo to s podnikáním myslí vážně, na své platformě si dává záležet, a tím pádem bude důvěryhodný.
Vývojáři z Upgates prezentují svůj systém jako elastický. „Zatímco standardní krabicová řešení pro internetový obchod nabídnou v základní verzi maximálně desítky grafických kombinací, náš systém umožní přes milion nejrůznějších kombinací vzhledu a barev. Výsledkem jsou pak naprosto odlišné e-shopy, u nichž lze těžko rozpoznat, že jsou vytvořeny na krabicovém řešení,“ vyzdvihuje rozdíly Pech.
Designérskou službu nazývají zástupci firmy ,grafickým konfigurátorem‘. Ten pomáhá nejen prodejcům, ale i samotné firmě Upgates, jíž tato funkce činí pro klienty atraktivnější. Konverze uživatelů z měsíční zkušební verze do placeného tarifu se díky tomu zvedla o 50 procent. Každý sedmý, kdo si vyzkouší vytvořit svůj internetový obchod u Upgates, jej začne používat dlouhodobě. „Designer byl pro nás trefou do černého. Tušili jsme, že se poptávka po našem řešení zvedne, nicméně jsme neočekávali, že až tak markantně. Na českém a slovenském trhu jde o unikátní řešení, a proto máme na čem stavět i do budoucna,“ uzavírá obchodní ředitel ostravské firmy.