Menu Zavřít

Na zákazníky ze zahraničí sází stále více českých e-shopů, objednávek z ciziny přišlo loni o pětinu víc

24. 10. 2023
Doba čtení: 4 minuty
Autor: Depositphotos
  • Českých e-shopů, které za vidinou zisku míří také do zahraničí, přibývá. Průměrný počet objednávek z ciziny vzrostl loni oproti předchozímu roku téměř o pětinu
  • Atraktivní je pro tuzemské obchodníky hlavně Slovensko, které je dobře dostupné díky minimálním kulturním a jazykovým bariérám. Oblíbené je však také Maďarsko a Rumunsko
  • Ze zahraničí k nám míří převážně e-shopy z okolních zemí – typicky třeba z Polska. To kromě vyšších cen láká i menší konkurence

Jak roste celá e-commerce, zvyšuje se i počet českých e-shopů, jež za výdělkem míří také do zahraničí. S tím pak samozřejmě souvisí množství zákazníků z cizích zemí, kterých postupně přibývá. 

„Loni meziročně vzrostl průměrný počet objednávek téměř o pětinu, nicméně odhadujeme, že k závěru letošního roku tempo růstu zpomalí a ustanoví se kolem 11 procent,“ uvádí obchodní ředitel společnosti Upgates Martin Pech s tím, že zájem je v zahraničí třeba o segment zdraví a krásy, a to takřka napříč všemi zeměmi. Dalšími silnými kategoriemi jsou domácí potřeby, móda či erotické pomůcky.

Podnikaví Češi. Nováčkům se na poli e-commerce daří, první rok jich přežilo devět z deseti
Přečtěte si také:

Podnikaví Češi. Nováčkům se na poli e-commerce daří, první rok jich přežilo devět z deseti

„Obzvláště v poslední době se velké oblibě spotřebitelů těší projekty zaměřené na takzvaný biohacking. Spotřebitelé o sebe chtějí více pečovat a dbát na správnou životosprávu, což reflektují také obchodníci s různými doplňky stravy a zdravou výživou,“ doplňuje Radek Klouda, šéf firmy BaseLinker. Ta jednotlivým e-shopům zajišťuje expanzi na online tržiště.

Profláknuté Slovensko i německá prestiž

Nejlukrativnější se pro tuzemské internetové prodejce zdá být východní oblast, kde je v kurzu třeba elektronika, ale také móda či ručně vyráběné produkty, jako jsou šperky či svíčky. Konkrétně ze Slovenska přichází ročně o tři procenta více objednávek. „Slovensko se pro české e-shopy stalo logickým krokem díky blízkosti a podobnosti obou trhů. Obchodníci těží z kulturní příbuznosti a minimálních bariér vstupu,“ říká Klouda.

Ve srovnání se Slováky vyžaduje expanze na další trhy o poznání hlubší analýzu, což je dáno rozdílnými charakteristikami jednotlivých zemí. Právě kvůli výraznějším odlišnostem je podnikatelé vnímají jako rizikovější. „Největší ambicí pro expanzi českých e-shopů bývá úspěch na německém trhu, logicky kvůli jeho velikosti a kupní síle, ale také kvůli prestiži, kterou přináší,“ komentuje pro Euro.cz Jozef Kováč, Investment Director ve fondu Hartenberg Capital, do kterého spadá třeba internetová skupina Enterstore, jejíž e-shopy působí napříč Evropou.

Založit e-shop nebylo nikdy snazší. Z deseti nováčků na trhu e-commerce ale zpravidla vydrží pouze jeden
Přečtěte si také:

Založit e-shop nebylo nikdy snazší. Z deseti nováčků na trhu e-commerce ale zpravidla vydrží pouze jeden

A atraktivnější pro tuzemské obchodníky začíná být také Maďarsko. Počet objednávek z českých e-shopů, které tam putují, je dle odhadů o 23 procent vyšší než loni, přičemž zájem ze strany zákazníků je tam zejména o elektroniku, potraviny a výrobky pro dům i zahradu. Třetí top zahraniční zemí je pak dle údajů Upgates Rumunsko, a to navzdory skutečnosti, že tam objem objednávek letos pravděpodobně o sedm procent poklesne.

I Kováč potvrzuje, že tržby ze zahraničí obecně rostou, přičemž v tomto roce se e-shopy kvůli ekonomickým výzvám a ochladnutí spotřebitelské nálady zaměřují hlavně na trhy, kde jsou schopné generovat lepší ziskovost. „To je logicky primárně Česko a trhy, na nichž s jednotlivými firmami působíme nejdéle. Současně ale otvíráme i nové trhy, převážně v západní Evropě. I když momentálně bez agresivní marketingové podpory,“ míní.

Jít tam, kde bude zájem

Kromě velikosti potenciálního trhu či geografické vzdálenosti v otázce expanze rozhoduje také ono samotné zaměření konkrétního e-shopu. S ním pak samozřejmě souvisí i konkurence v daném segmentu a možný zájem ze strany zákazníků. Příklad Kováč uvádí na internetovém obchodě Sportega, jehož majoritním majitelem je právě Enterstore. Vzhledem k tomu, že se značka zaměřuje hlavně na hokej, byly mezi prvními trhy Německo, Švýcarsko a Rakousko.

„Na těchto trzích je popularita tohoto sportu poměrně vysoká, stejně jako vyšší kupní síla zákazníků, což je pro hokejový segment důležité. Zároveň se s výjimkou Švýcarska jedná o země, které sousedí s Českou republikou, což nám umožňuje dodávat zásilky v zákaznicky přijatelném čase,“ konstatuje Kováč.

Vyšší ceny a menší konkurence pro Poláky

O trendu expanzí je nicméně nutné mluvit i v opačném pořadí, kdy do České republiky míří celá řada zahraničních e-shopů – opět nejčastěji ze Slovenska a okolních zemí. 

„Vidíme velký příliv zboží z polských a německých e-shopů, což souvisí se vstupem Kauflandu Global Marketplace a Allegra na lokální trh,“ komentuje Klouda, podle kterého k nám polští obchodníci přicházejí s vidinou menší konkurence. Lákavá je pro ně rovněž vyšší cenová hladina. Němci oproti tomu míří na střední a vyšší sociální třídu, které nejčastěji nabízejí luxusní produkty.

MM25_AI

Na náš marketplace už napojujeme stovky obchodníků. Dobírku jsme zavedli výhradně kvůli Čechům, říká Półchłopek z Allegra
Přečtěte si také:

Na náš marketplace už napojujeme stovky obchodníků. Dobírku jsme zavedli výhradně kvůli Čechům, říká Półchłopek z Allegra

„Pro e-shopy z východní části Evropy je Česká republika vnímána spíše jako západní trh, kupní síla spotřebitelů je atraktivní a je zde poměrně vysoká online penetrace. Zároveň je Česká republika pro tyto e-shopy náročnějším trhem,“ objasňuje Kováč s tím, že ze západní Evropy se do tuzemska stahují především globální hráči, jež tuto expanzi uskutečňují až v rámci druhé vlny, tedy po vstupu na okolní západní trhy, které jsou pro ně ekonomicky zajímavější. „Příkladem je společnost Zalando, která vstoupila do České republiky v roce 2018 poté, co již několik let působila ve všech významných západních zemích od Švédska na jih až po Španělsko,“ dodává Kováč.

Podle Pecha je důležité si uvědomit, že každý zahraniční trh má svá specifika, včetně regulatorních a kulturních zvyklostí. Prodejci tak mohou narazit na celou řadu překážek, jako jsou specifické kategorie zboží, omezená dostupnost lokálních potravin či netradiční politické a právní podmínky. „V prvé řadě by měli prodejci věnovat dostatek času přípravě na úspěšný vstup na mezinárodní e-commerce scénu. Zvláštní pozornost vyžaduje pečlivá analýza trhu, včetně chování zákazníků a konkurence,“ tvrdí Pech a závěrem doplňuje, že to, co platí na české zákazníky, v zahraničí fungovat nemusí.

  • Našli jste v článku chybu?