Poznámka
Ať se nám to líbí nebo ne, móda nás pronásleduje všude. Často si kupujeme nové oblečení, nábytek, auta a elektroniku jenom proto, abychom drželi krok se světem a byli neustále „in“. Móda výrazně ovlivňuje také svět byznysu a podnikání. Všimli jste si například, jak se kdysi firmami prohnaly vlny open space kanceláří, firemních nadací, outsourcingu podpůrných služeb nebo projektového přístupu? I když spolu tyto věci nesouvisejí, mají jedno společné. Přišly ve velké síle, najednou je všichni začali používat a dnes už je bereme jako samozřejmost.
Šlágrem posledních několika let se stala ekologie. Společenská odpovědnost firem tu sice byla už dříve, ale posedlost po zeleném světě gradovala až v novém tisíciletí. „Green“ jsou dnes i obory, u kterých by to ještě před několika lety čekal málokdo. Namátkou energetika, stavebnictví nebo telekomunikace a IT. Tento trend kupodivu posílila i pomalu odeznívající hospodářská krize. Firmy hledají všechny cesty, jak se z ní dostat ven, a právě možnost prezentovat se v novém a lepším světle je pro ně lákavou investicí do budoucna.
Pokud se mě někdo ptá, zda má smysl se v této oblasti angažovat a zda do ní investovat firemní prostředky, je moje odpověď vždy ano. Nejenom kvůli obchodu a rozvoji podnikání, ale i kvůli sobě. Hodně lidí bere ekologii s rezervou a omezí se na to, že vyhazuje prázdné baterie do zvláštní popelnice. Nejsem příznivcem extrémních ekologů a jejich snah zarazit jakýkoli pokrok, ale když máme možnost podpořit dobrou věc a přitom pomoci vlastnímu podnikání, proč to neudělat? Alespoň třídění odpadu a používání elektronických dokumentů místo tištěného papíru je minimum, které nás nebude stát ani korunu.
Stejně tak můžeme být náročnými zákazníky. Chová se náš dodavatel zodpovědně k životnímu prostředí? Věnuje se filantropii, pomáhá potřebným a snaží se měnit náš svět k lepšímu? A zapojuje do těchto aktivit zaměstnance? Pokud ne, můžeme mu alespoň naznačit, že by o tom měl začít přemýšlet. Koneckonců bere si přece naše peníze. A naše odpovědnost za ně nemusí končit tím, že mu je pošleme na účet.