Do konce roku by měla vyjet pendolina
Pendolino, klimatizované vagony pro dálkové vlaky, patrové příměstské soupravy nebo regionální nízkopodlažní motorové jednotky, to jsou vlaky, které začnou uvádět do provozu České dráhy. Nabídnou podstatně vyšší komfort cestování, než na jaký jsme u českých vlaků zvyklí. Stát a kraje říkají, že železniční doprava má být páteří dopravní obslužnosti regionů. V přestupních terminálech mají na vlaky navazovat autobusy, které obslouží obce mimo železniční síť. Vedle moderních přestupních terminálů tak musejí České dráhy investovat do modernizace vlaků. „Ročně nyní modernizujeme vlaky v hodnotě kolem jedné a půl až dvou miliard korun,“ říká náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu ČD Jiří Kolář. Jak dále uvádí, nejvíce pokročila modernizace vlaků pro dálkovou dopravu: „V závěru roku bychom chtěli uvést do provozu rychlovlaky s naklápěcí skříní pendolino. Soupravy nabídnou zcela novou úroveň cestování mezi Prahou, Pardubicemi, Olomoucí a Ostravou. Cestu z Prahy do Ostravy by mělo pendolino ujet za necelé tři a půl hodiny, tedy v čase konkurenceschopném letecké dopravě.“ Pendolina budou nasazena i na některé mezinárodní linky, například do Vídně. Rychlovlak nabídne také zařízení pro práci na PC, a tak čas využitý na cestě bude možné plnohodnotně využít. Podobné výhody nabídnou také moderní klimatizované vagony od společnosti Siemens, s jejichž zařazením do provozu počítají České dráhy již v příštím roce. „Půjde o 26 vagonů první a druhé třídy pro rychlost 200 km/h, které nabídnou cestujícím vysoký komfort. Na podzim roku 2006 by je mělo doplnit navíc dvanáct supermoderních lůžkových vagonů. Ty jsou například ve vybraných oddílech vybaveny i sprchovým koutem,“ doplňuje náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Jiří Kolář. Podle Koláře plynou značné investice také do modernizace příměstských vlaků: „Téměř polovina našich investic do osobních souprav směřuje do nákupu patrových příměstských jednotek z ČKD Vagonka v Ostravě. Jsou to moderní bezbariérové a klimatizované vlaky, které mají také prostor pro jízdní kola.“ České dráhy mají nyní uzavřen kontrakt na dodávku 30 souprav s 90 vozy. „Doprava v okolí velkých aglomerací je všude v Evropě závislá na železnici a ani my se tomu nevyhneme,“ upřesňuje Kolář rozsáhlé investice do příměstských vlaků a dodává, „železnice je v regionech jediný kvalitní kapacitní systém, který lze přirovnat k metru. Proto budou vlaky přirozenou páteří dopravní obslužnosti krajských měst a regionálních center. Díky tomu lze očekávat značnou koncentraci osob na vlakových nádražích v místech přestupních terminálů, jako jsou nádraží v krajských městech, ale například také v regionálních centrech typu Havlíčkova Brodu, Teplic nebo Kolína.“ Rozsáhlý modernizační projekt čekají také regionální železnice. Na nich by se během několika let mělo objevit více než sto modernizovaných motorových jednotek. „Také na regionálních tratích, které se mají stát páteří dopravní obslužnosti v krajích, chceme nabídnout vysoký komfort cestování,“ říká Jiří Kolář. Nové vlaky podle něj nabídnou rovněž sníženou podlahu tak, aby do vlaku mohli pohodlně nastupovat vozíčkáři, maminky s kočárky nebo cyklisté. Dráhy však mají připraven i projekt modernizace motorových vlaků pro hlavní neelektrifikované tratě.