SLUŽBY NA SILNICI Řidiči mají v Česku k dispozici přes 1300 čerpacích stanic, téměř 800 odpočívadel a 140 motorestů, kiosků či restaurací. Hustota služeb je tak srovnatelná s ostatními státy Evropské unie. Problémem je ovšem kvalita. Hustota rozmístění čerpacích stanic, restaurací či odpočívadel věrně kopíruje strukturu českých komunikací.
SLUŽBY NA SILNICI Řidiči mají v Česku k dispozici přes 1300 čerpacích stanic, téměř 800 odpočívadel a 140 motorestů, kiosků či restaurací. Hustota služeb je tak srovnatelná s ostatními státy Evropské unie. Problémem je ovšem kvalita.
Hustota rozmístění čerpacích stanic, restaurací či odpočívadel věrně kopíruje strukturu českých komunikací. Zatímco na dálnicích a rychlostních komunikacích je většinou mezi benzinkami jen několik kilometrů, na okresních silnicích narazí motoristé na čerpací stanici po 43 kilometrech.
Přitom žádný zákon neupravuje to, jak daleko mají být benzinové stanice od sebe vzdáleny. Je to prý pouze otázka trhu. „Čerpacími stanicemi je Česká republika přesycena,“ míní zástupce Autoklubu České republiky Václav Špička. Přitom například v Německu může řidič na dálnici ujet k další benzince až desítky kilometrů. To v Česku rozhodně nehrozí.
KVALITA SLUŽEB NENÍ ŽÁDNÝ ZÁZRAK Zatímco kvalita čerpacích stanic zejména na dálnicích je srovnatelná s unijním standardem, totéž rozhodně neplatí pro motoresty, kiosky a restaurace nejen v okolí páteřních komunikací. Tady chybí především jednotná pravidla, která by určovala zejména sortiment, kvalitu a koneckonců i cenu.
Německý autoklub ADAC pravidelně testuje restaurace u tuzemských dálnic a výsledky nejsou zrovna optimistické. Nejčastěji kontroloři českým motorestům vytýkali nedostatečně čisté sociální zařízení, nekvalitní toalety pro vozíčkáře a to, že nenabízejí zázemí pro rodiče, jako jsou přebalovací pulty nebo dětský koutek. Naopak ocenili levnou a chutnou stravu.
V souvislosti se stravováním motoristů se v poslední době stále výrazněji prosazuje nový trend: řidiči využívají služeb nových restaurací spojených s čerpacími stanicemi.
KAMIONY TRÁPÍ NEDOSTATEK PARKOVIŠŤ Velkým problémem, zejména pro řidiče kamionů, je malá kapacita odstavných parkovišť. Nedostatek odpočívadel se projevil již po vstupu do Evropské unie, kdy se v souvislosti se zavedením mýtného v Rakousku a Německu kamionová doprava přes Českou republiku výrazně zvýšila.
Znovu na tento problém poukázalo červencové omezení jízd kamionů o víkendu. Opakovaně se totiž stává, že řidič prostě nemá kde kamion odstavit. Podle mluvčí ministerstva dopravy Marcely Žižkové je v současnosti k dispozici 1500 parkovacích míst, potřeba by byl nejméně dvojnásobek. Řešením prý je rozšíření nynějších parkovišť a stavba dvou truck center v Rozvadově a Herolticích u Jihlavy, vše by mělo být hotovo do konce roku 2008.
Přitom za nedodržení zákazu jízdy, případně povinné přestávky, hrozí řidičům kamionů poměrně vysoké tresty. Mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix proto požaduje, aby se změnil bodový postih právě za tyto prohřešky. „V Česku není dostatek parkovacích míst pro velká vozidla. Řidiči kamionů tak musejí buď porušit zákon a jet i v době, kdy mají zastavit na povinnou přestávku, nebo stát mimo parkoviště,“ upozornil.
Mluvčí ministerstva dopravy Žižková tvrdí, že tento rezort připravuje novelu silničního zákona, která by měla odstranit největší chyby. „Příprava novely je zatím ve stadiu sběru informací. Evidujeme všechny výhrady k pravidlům silničního provozu i bodům, o nichž se hovoří, a na příslušném odboru našeho ministerstva to zkoumají právníci,“ dodala mluvčí.
SLUŽBY NA SILNICÍCH A DÁLNICÍCH (kromě měst)
Druh komunikace Počet kilometrů Benzinky Odpočívadla Kiosky, motoresty, restaurace
dálnice 564 59 71 29
silnice I. třídy 6154 598 287 70
silnice II. třídy 14 668 513 227 27
silnice III. třídy 34 124 155 188 14
celkem 55 510 1325 773 140
Pramen: ŘSD, Silniční databanka