ABC.cz
Nejstarší české internetové tržiště, ABC Českého Hospodářství, začíná registrovat nový trend v B2B (business-to-business) obchodování – nabídky ušité odběratelům na míru. Ty podle Predraga Dukiče, spolumajitele internetového tržiště, souvisí s typem poptávaného zboží a nutností rychle řešit výpadek dodávek produktů, na němž často závisí i celá výroba. „Zadavatel zakázky většinou určí konkrétní požadavky, takže firmy mají možnost připravit komplexní nabídku,“ říká Dukič. Počet takovýchto „konkrétně připravených“ nabídek prý meziročně stoupl o pětinu.
„Poptávka po konkrétních produktech, jež tvoří více než tři čtvrtiny všech poptávek, převažuje především u výrobců, kteří hledají různé materiály či součástky k výrobě. Vzhledem k tomu, že se u partnerů množí případy, kdy jejich současný dodavatel není schopen zvýšit pravidelné dodávky nebo třeba náhle ukončil činnost, musí firma akutně řešit výpadek materiálu. V takový moment rozhoduje nejen rychlost dodání součástek a cena, ale také schopnost připravit nabídku na míru. V tomto směru nabízí internetové tržiště ideální možnost jak skloubit požadavek na co nejkratší výpadek dodávek a udržení cenové hladiny,“ vysvětluje Dukič. Na ABC je nejvíce poptávaným druhem zboží dřevo a „polotovary“ pro stavebnictví. Následuje obalový materiál a požadavky na ocelové a železné produkty.
TAB:
Dřevo na síti
(Nejpoptávanější druhy zboží na internetovém tržišti ABC)
Dřevo (stavební a truhlářské řezivo; kulatina) 12%
Stavební materiál (dveře, okna, vrata, beton…) 11%
Obalový materiál (PVC tašky, sáčky, krabice) 9%
Ocel a želežo (trubky, tyče, kovy) 6%
Zemědělství (obilniny, brambory, suché plody) 4%
Pramen: ABC Českého Hospodářství