Menu Zavřít

Nabízíme efektivitu a úspornost

16. 9. 2019
Autor: Euro.cz

Naší výkladní skříní jsou vojenské vrtulníky určené pro náročné bojové operace NATO, ale klientům nabízíme i celou řadu letounů pro civilní využití, říká Joel Best ze společnosti Bell

Ministerstvo obrany ČR nedávno informovalo o úmyslu pořídit osm víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom a čtyři útočné AH-1Z Viper pro českou armádu. Stroje firmy Bell se však výborně osvědčí třeba i při přírodních katastrofách, při záchranných operacích a bezpečnostních akcích, říká v rozhovoru Joel Best, ředitel pro vojenský obchod a strategii v Evropě ze společnosti Bell.

* » Nejvíce vás proslavila spolupráce s námořní pěchotou USA neboli U. S. Marine Corps. Čím jste si je získali?

Námořní pěchota Spojených států je elitní jednotkou amerických ozbrojených sil, její příslušníci jsou obecně považováni za nejlepší vojáky na světě. Mariňáci jsou schopni rychle vyrazit do boje kamkoli na světě. Naše letouny jim k tomu poskytují špičkové schopnosti, aby mohli zasahovat v jakémkoli prostředí. My jsme vyvinuli helikoptéry, které mají společnou konstrukci a systém řízení. Trénink pro piloty i servis rovněž těží z toho, že jsou oba typy z 85 procent stejné. Lze říci, že platforma H-1, tedy jak pro UH-1Y Venom, tak pro AH-1Z Viper, je skvělou kombinací, která dosahuje úžasných výsledků nejen na bitevním poli, ale i při domácích operacích.

* » Jaké vrtulníky jsou u mariňáků nejoblíbenější? Jaké schopnosti mohou tedy mariňáci využívat díky těmto vrtulníkům?

Propojení platformy H-1, tedy UH-1Y zvaný Yankee, s ryze útočným modelem Viper čili AH-1Z, tvoří páteř jejich multifunkční a útočné letky. Tyto dva vrtulníky běžně létají společně ve smíšených letkách. Yankee je vybavený laserově naváděnými 70mm raketami a těžkým kulometem. Jedná se o užitkový vrtulník s širokým spektrem možností pro potlačení cílů jak při příletu do bojové zóny, tak při jejím opuštění. AH-1Z Viper je určen k útoku na cíle jako tanky či obrněná osobní vozidla. Má velmi přesně naváděné rakety Hellfire, laserem naváděné 70mm rakety a 20mm dělovou věž. Pro Viper je specifické, že je vybaven dvěma raketami vzduch-vzduch AIM-9 Sidewinder. Pokud tyto dva vrtulníky operují společně, jejich bojové schopnosti se ještě výrazně zvyšují.

* » Výhoda těchto dvou vrtulníků je tedy hlavně v jejich bojové síle?

Také, ale jejich široké spektrum schopností a technologií ocení i armády či jednotky, které nejsou tak akční. Jde o mimořádně praktické, univerzální stroje s jednoduchým servisem. Lze je snadno nasadit, nikdo jiný toto neumí. I proto o nich uvažují třeba i v ČR. Úkolem vojenských jednotek je zpravidla přepravit vojáky, kteří se mají účastnit bojové akce, a to co nejbezpečněji na místo určení a zpět s maximální rychlostí. Je prakticky jedno, jestli útočíte na pozice nepřítele v zahraničí, bráníte své území před přepadením nebo plníte jiné úkoly, jako například boj s ohněm, záchrana obyvatel při povodních nebo jiné mise. A ještě něco – váš letoun by měl být pokud možno hned připravený k další akci a měl by mít i bojové schopnosti. Komerční výrobci, kteří nabízejí pouze nejrůznější alternativy, nemohou soutěžit se strojem, který byl vyvinut přímo pro boj. Bell a USMC nabízejí perfektní kombinaci úspornosti, účelnosti a technologií.

* » Kolik vašich vrtulníků námořní pěchota v současnosti využívá?

V současnosti jich je 369. Z toho je 189 modelů Yankee, zbytek tvoří Vipery. Ty v současné době prodáváme i dalším zemím. Prvními státy, které od nás vlastní Vipery koupily, byly Pákistán a Bahrajn. A ve výrobě je momentálně dalších 385 kusů obou řad.

* » Takže se vaše stroje hodí i k jiným než bojovým účelům?

Samozřejmě, mohou být použity při domácích operacích, třeba obraně vlasti doma. Vrtulník navržený k boji obstojí i při těch nejnáročnějších úkolech, na něž je nasazen, a zvládne i méně náročné mise. Výborně se osvědčí třeba při záchranných operacích nebo bezpečnostních akcích v domácích podmínkách nebo při přírodních katastrofách, například při požárech nebo záplavách. Hlavním účelem ale je sloužit zájmům domovské země, tedy i Česka, kdekoli je to zapotřebí – ať už je to doma, nebo jinde. O účelu, jednotlivých misích či konkrétním využití už si rozhodne zákazník, tedy vláda či armádní velení. Důležité je vědět, že oba modely zvládají pouštní vedro s písečnými bouřemi na Blízkém východě i ledové pláně v afghánských horách.

* » Nedávno jsme zachytili zprávy i o vašich vojenských dronech…

Ano, do této kategorie patří především další bezpilotní letoun s vertikálním vzletem – Bell V247 s velmi podobnými vlastnostmi jako V280. Lze ho využít k průzkumným účelům nebo jako ozbrojený útočný dron.

* » V Česku jste navázali spolupráci s firmou LOM Praha. O jaký druh spolupráce jde?

První memorandum o spolupráci s LOM Praha jsme podepsali už v roce 2015. Náš partner má stoletou tradici, a tím pádem i velmi bohaté zkušenosti s údržbou, opravami a modernizací letecké techniky, především vrtulníků. Využívají spoustu nejrůznějších technologií a odvádějí skvělou práci nejen při údržbě a přestavbě strojů, ale i při výcviku personálu. Podle mě patří k naprosté evropské špičce. Takže náplň spolupráce je jasná – my dodáme vrtulník, LOM se o něj bude nadále starat a upraví ho tak, aby dokonale odpovídal potřebám české vlády.

* » Nemusíme se omezovat jen na bojové vrtulníky. Máte i komerční divizi…

Ano, naší výkladní skříní jsou vojenské vrtulníky, jako je UH-1Y Venom a AH-1Z Viper, určené pro náročné bojové a robustní operace NATO podle článku III, ale vedle toho samozřejmě klientům nabízíme i celou řadu letounů pro civilní využití. Zakládáme si na tom, že ačkoli nejsme největší výrobce na světě, jsme jednoznačným lídrem, co se týče letecké technologie. Ve čtyřicátých a padesátých letech jsme bez nadsázky učili svět létat, tato tradice je pro nás dosud živá a firma se stále prezentuje jako technologická společnost, jako inovátor, nikoli jen jako pouhý výrobce ve své třídě nejlepších vrtulových letadel. Loni jsme přistoupili ke změně značky, už nejsme Bell Helicopter, ale prostě Bell. Je to proto, že vrtulníky nejsou jediná věc, kterou děláme.

* » Když jste zmínil slavnou minulost, připomenete nějaký historický úspěch?

Tím nejvýznamnějším je prolomení rychlosti zvuku. Poprvé padla v říjnu 1947, překročil ji legendární pilot amerického letectva Chuck Yeager. A seděl přitom v experimentálním modelu Bell X-1 s raketovým motorem. To je ostatně důkaz, že jsme se už tehdy věnovali i jiným technologiím než jen helikoptérám. Ale ještě předtím, v roce 1946, jsme vyrobili model Bell 47, první certifikovaný vrtulník na světě pro civilní použití. Bell také pomohl NASA připravit astronauty lodi Apollo pro přistání na Měsíci.

* » Čemu se věnujete v současnosti?

V současné době například městským leteckým taxíkům, což je velmi nadějný obor budoucnosti zejména v oblastech s hustým městským osídlením. Tudíž se s ním jistě budete setkávat i v Evropě. Letecké taxi odlehčí silnici a železnici a bude bezpečně, rychle a efektivně přepravovat lidi na kratší i delší vzdálenosti, aniž by k tomu byla zapotřebí letiště – stačí heliport. Dalším přelomovým modelem je APT neboli Autonomous Pod Transport, v podstatě nákladní dron, plně autonomní a s dlouhým doletem.

* » To zní skoro jako sci-fi, i když je jasné, že nebude dlouho trvat a budeme se s podobnými novinkami setkávat čím dál častěji i v reálu. Co vrtulníky, u nich také přemýšlíte takto do budoucnosti?

Samozřejmě. Jedním z nejzajímavějších modelů je například Bell 525, což je vůbec první komerčně vyráběná helikoptéra s fly-by-wire technologií. Dále tu máme lehký víceúčelový vrtulník Bell 505 Jet Ranger X, nástupce legendárního typu Bell 206 Jet Ranger. To je opravdu výtečný vrtulník, cenově dostupný a navíc s efektivním provozem. Skvěle se hodí třeba pro vojenský výcvik, policii nebo záchrannou službu a velmi dobře se prodává po celém světě. Další lehký model Bell 429 si získal velkou oblibu zejména pro své letové vlastnosti ve velkých výškách. Vyrábí se ve verzi se zatahovacími koly i s tradičními ližinami. A pak je tu samozřejmě legendární Bell 412, který používá česká policie.

* » Kdo kromě policie tyto vrtulníky nejčastěji využívá?

Jak jsem říkal, jde o velmi dobrou volbu třeba pro leteckou záchrannou službu. V oblibě je mají též celníci a pohraniční stráž, což se týká zejména menších zemí, které nemají velký rozpočet na specializované stroje.

bitcoin_skoleni

Letecké taxi odlehčí silnici a železnici a bude bezpečně, rychle a efektivně přepravovat lidi na kratší i delší vzdálenosti, aniž by byla zapotřebí letiště. Stačí heliport.

  • Našli jste v článku chybu?