Nových funkcionalit lze najít hodně. Ale platí jedno zásadní pravidlo. Czech POINT může poskytovat pouze služby s oporou v legislativě, říká Martin Řehořek, šéf společnosti newps.cz
* Jaké číslo v počtu výpisů očekáváte na konci roku 2013?
Můj odhad je, že budeme atakovat hranici 10 milionů výpisů. Nelze však očekávat, že počty vydaných výpisů porostou donekonečna. Systém je sice označován za začátek budování eGovernmentu v Čechách, ale paradoxně jeho první službou (a dosud hojně využívanou) bylo vydávání listinných výpisů! Pravdou však je, že k tomu, aby mohly být tyto výpisy vydávány na kontaktních místech veřejné správy (KM VS), musely být upraveny mnohé informační systémy. A tím právě začal onen proces budování eGovernmentu v ČR.
* Takže co s listinnými výpisy v budoucnu? Budou se i nadále vydávat?
Samozřejmě. I přes sebevyšší penetraci populace internetovým připojením zůstane vždy část obyvatel, která bude preferovat listinu před elektronickým originálem. Dnes jsou to zejména starší lidé, kteří se nikdy nenaučili pracovat s počítačem, v budoucnu to může být dnešní střední generace, ze které se stane generace důchodců, kteří už nebudou stačit na překotný rozvoj výpočetní techniky a vrátí se k listinným originálům. Nicméně jak již naznačil dosavadní vývoj systému, Czech POINT se z původní funkce KM VS rozrostl a dnes jej využívají rovněž úředníci, notáři, exekutoři i advokáti. Jak bylo uvedeno výše, JIP je k dispozici jako autentizační a autorizační nástroj, který mohou využívat i další informační systémy veřejné správy. A pokud bychom hledali další náměty využití systému Czech POINT, je jich pořád hodně.
* Jaké jiné možnosti systém Czech POINT pro budoucnost má?
Jistě máme všichni v paměti spory o podpisové archy kandidátů přímé volby prezidenta. Dohady o pravosti podpisů na petičních arších byly nekonečné. Přitom sběr podpisů pro jednotlivé kandidáty lze řešit jednoduše právě pomocí Czech POINT. Každý pracovník/asistent KM VS je vyškolen a oprávněn identifikovat žadatele. Při každé identifikaci žadatele je jeho občanský průkaz současně kontrolován proti databázi zneplatněných dokladů. Potom si asi každý dovede představit situaci, kdy občan – petent podporující konkrétního uchazeče o prezidentský post se dostaví na Czech POINT, tam předloží občanský průkaz a požádá o zapsání do petičního archu svého uchazeče. Asistent KM VS provede identifikaci, vyplní v inteligentním formuláři příslušné údaje (v souladu s legislativou), případně nechá petenta podepsat výtisk žádosti (který bude uložen v KM VS po dobu danou legislativou) a po podepsání žádosti potvrdí, že petent podepsal žádost. Systém Czech POINT tuto informaci předá do vlastní databáze nebo odešle do externího volebního informačního systému. Jednoduché, že?
* A další?
Třeba státní maturity. Tolik diskutovaný projekt. Dovedu si představit státní maturity s podporou všech nezbytných procesů prostřednictvím Czech POINT a datových schránek. Pokud potřebuji v jeden okamžik garantovaně doručit sadu nějakých dokumentů, pak to lze spolehlivě vyřešit pomocí datových schránek. Odesílatel má k dispozici dodejky a doručenky ode všech adresátů. Logistika dopravy tištěných maturitních písemek/otázek se ve světle této skutečnosti jeví skutečně absurdní. Hodnocení jednotlivých prací určenými hodnotiteli si pak dovedu představit pomocí inteligentních formulářů v rámci CzechPOINT@office, samozřejmě včetně elektronického podpisu hodnotitele a kvalifikovaného časového razítka na závěr hodnocení. Opět velmi jednoduché řešení. Nerozumím tomu, proč by jeden resort nemohl využívat informační systém jiného resortu, zvlášť když takový systém bezpečně a úspěšně funguje a stát jeho vybudování již zafinancoval. Opravdu musí být tak důležitá věc, jako jsou státní maturity, ostudou naší země?
* Proč si myslíte, že tomu dnes tak není? Proč resorty nespolupracují?
Řekl bych, že je to důsledek dob minulých. Prostě jsme se nedokázali dosud vymanit z resortismu. Důležitost resortu se přece pořád hodnotí podle výše finančních prostředků, které spravuje. Přesto věřím, že se tento postoj změní. Již dnes máme několik kladných příkladů spolupráce mezi resorty, resp. mezi OVM. Prvním je Czech POINT, který spravuje MV ČR, ale využívají ho již prakticky všechny OVM. Dalším je ISDS a od minulého roku základní registry. Tyto eGov projekty jsou příkladem fungující spolupráce mezi resorty. l