Rozhlížíte se po novém zaměstnanci? Pokud si nábor provádíte sami bez pomoci personální agentury, asi nemáte tolik zkušeností s množstvím kandidátů a životopisů, které vám po zveřejnění hledané pozice přijdou. Na co si dát pozor?
Autor: Isifa.cz
Googlujte!
NA CO SE PTÁT? |
Pracovní zkušenosti • Popište svůj rozvrh běžného dne v posledním zaměstnání. • Kdo byl/je vaším nadřízeným a kdo se naopak zodpovídal vám? • Popište nejvýznamnější projekt, na kterém jste doposud pracoval(a). • Jaká byla/je vaše zodpovědnost – nejdůležitější části vaší práce? • Jak jste získal(a) svou poslední práci a proč odcházíte? • Podařilo se vám v posledním zaměstnání dosáhnout nějakého kariérního postupu? • Co výjimečného můžete nabídnout? • Kde, podle vašich představ, budete za pět let? Jak těchto plánů chcete dosáhnout? Otázky související s pozicí, o kterou se ucházíte • Jaké máte platové představy? • Co víte o naší společnosti? • Které další společnosti vám připadají zajímavé? • Jak dlouho hledáte práci? • Jak jste zjistil(a), že hledáme pracovníka na tuto pozici? Zkušenosti s vedením • Popište svůj styl vedení lidí. • Jak by vás popsali vaši podřízení? • Proč jste schopným vedoucím? • Co vás na vedení lidí baví nejvíce? Co nejméně? • Co vám na vedení lidí připadá nejtěžší? • Které faktory podle vás nejvíce ohrožují úspěch týmu? • Jak zvládáte zodpovědnost? • Jaká je vaše nejdůležitější funkce jako vedoucího? • Jaký typ lidí je pro vás nejtěžší vést? • Popište mi situaci, která pro vás jako pro vedoucího byla nejobtížněji zvladatelná. • Co děláte, abyste ostatní co nejlépe motivoval(a)? Komunikační dovednosti • Popište zkušenost, kdy jste musel(a) pracovat s někým, koho jste neměl(a) rád(a). • Jaké jsou vaše pracovní cíle? Co vás k těmto cílům motivovalo? • Popište situaci, kdy vaše názory byly v rozporu s názory některého člena týmu. Jak jste situaci vyřešili? Ovlivnil se tím nějak váš pracovní vztah? Řešení konfliktů • Popište mi poslední situaci, kdy jste se v práci neovládl(a). • Popište mi nějaký konflikt s kolegou a jak jste ho vyřešil(a). • Popište mi moment, kdy váš nadřízený kritizoval vaši práci. Zdroj: agentura Grafton |
V dnešní internetové době se řada lidí profiluje na internetu, kde jsou členy různých sociálních sítí, jako je Facebook, Twitter nebo LinkedIn, či komentuje různé články a příspěvky. Zkuste si proto do svého prohlížeče zadat jméno uchazeče o práci, zda se jeho příjmení nevyskytuje u materiálů, které by vás mohli jako firmu poškodit. Obchodujete například s koženými produkty? Pak by vás asi nenadchlo, kdybyste zaměstnali ortodoxního nepřítele výrobků z kůže, který svoji nechuť vůči tomuto zboží ventiluje na webu. Předejdete tak situaci, kdy to zjistíte posléze a s dotyčným se budete muset rozloučit. Propuštěna tak například byla šestnáctiletá Britka Kimberley Swannová, která na Facebook napsala, že ji její práce nudí.
Životopis je základ
Uchazeči o práci často uvádějí ve svém životopise nepodstatné informace, které tam rozhodně nepatří. Pokud kandidát v CV píše, kde absolvoval základní školu, nebo uvádí povolání rodičů, asi to nebude ten pravý. Podobně neomluvitelné jsou i „drobné“ lži, na které lze při hovoru přijít. Je uvedeno v životopisu, že je jeho/její angličtina na komunikativní úrovni? Pak si úroveň jazyka při pohovoru vyzkoušejte. Divili byste se, kolik lidí na stručnou otázku v angličtině neumí vůbec zareagovat. Při studování CV dejte pozor na jeho formální prezentaci. Přišel vám životopis z e-mailové adresy brutalninikita@seznam.cz nebo rambo@centrum.cz? Také tento fakt o pracovníkovi něco svědčí. Z CV lze poznat i motivovaného kandidáta, při zasílání svého životopisu vám totiž zašle i průvodní dopis, kde uvádí, proč chce ve vaší firmě pracovat a proč odpovídá právě na váš inzerát. Uchazeči o práci často řeší, zda mají také zaslat svoji fotografii. Pokud hledáte člověka do obchodního nebo marketingového oddělení, kde se bude potkávat s klienty a dodavateli, uveďte tento požadavek do inzerátu.
Kritiky nebrat K pohovoru si vyberte jen nejlepší kandidáty, osobní prověření je v celém náborovém procesu ta nejdůležitější část. Na jaká témata a otázky si dát pozor? Neberte pracovníka, který celou dobu rozhovoru směřoval ke kritice předchozích zaměstnavatelů. Logicky si totiž musíte položit otázku: „Jak mohl dotyčný pracovat v uvedené firmě, když podmínky v zaměstnání byly tak špatné?“ Navíc dává signál, že pokud ho přijmete a jemu se ve společnosti nebude líbit, pravděpodobně bude hovořit v podobném duchu i o vás. Neomluvitelná je i neznalost základních informací o vaší firmě, v dnešní dostupnosti internetu by mělo být samozřejmé, že si uchazeč projde minimálně weby společnosti. Zaměstnavatelé jsou často nepříjemně překvapeni, že lidé neumí odpovědět na otázku „Jaká je vaše motivace pracovat pro naši společnost?“. Dobrá odpověď například absolventa je skutečnost, že vypracoval ve společnosti diplomovou práci či měl part time job v podobném typu firmy. Nedejte na všeobecné věty typu: Jsem týmový hráč, Mám manažerské schopnosti. Dobrá odpověď je například: V minulém zaměstnání jsem vedl tým o počtu 20 lidí, v roce 2007 jsem zorganizoval 15 seminářů o rozpočtu X korun… Můžete ušetřit**
Hledáte pracovníka pro nově vytvořenou pozici ve firmě a nemáte představu, jak byste jej měli ohodnotit? Získat informace o výši platů a mezd na různých úrovních není snadné, ale už i u nás působí pár on-line srovnávačů, které vám pomohou. Vyzkoušejte například JobsMoney, který provozuje portál www.jobs.cz (uvádí průměrné platy ze všech oborů a lokalit v ČR) nebo web www.merces.cz (zde naleznete jak platová očekávání uchazečů, tak plat nabízený zaměstnavateli).