Jméno Nelisa není na české startupové scéně ničím novým. Tato náborová platforma je na trhu už pár let, během kterých si získala důvěru celé řady významných klientů – počínaje televizí Nova přes Škodu Group, Air Bank až po nadnárodní společnost Procter & Gamble a další.
Co však nové už je – tedy alespoň relativně, neboť o tom vedení nikde dříve neinformovalo –, je její byznysový model. Zatímco dříve Nelisa fungovala de facto jako kariérní portál, který pomocí nástrojů strojového učení hledal firmám na volné pozice „kandidáty na míru“, díky čemuž jejich personalistům značně usnadňovala práci v úvodních kolech výběrových řízení, nyní svůj byznys staví na programatické reklamě.
„Původní model se ukázal jako méně efektivní v porovnání s novým přístupem, který lépe odpovídá současným potřebám firem,“ vysvětlil na dotaz redakce Euro.cz šéf a spoluzakladatel Nelisy Jan Paulas. „V původním modelu jsme kombinovali více prvků, jako je pracovní portál, databáze kandidátských profilů, psychotesty, znalostní testy a první verzi naší programatické reklamy se zhruba třemi marketingovými kanály. Velmi brzy jsme si ale všimli, že se k nám klienti vracejí právě díky naší reklamě, protože jim umožnila obsadit i těžké pozice, se kterými za použití tradičních náborových metod měli dlouhodobě problémy. Postupně jsme začali přidávat více kanálů a v roce 2023 jsme se rozhodli reflektovat přání a potřeby našich klientů a proměnili jsme je v úplně nové řešení,“ nechal se slyšet dále.
Dnes vizionářský krok, zítra nový standard?
Jak konkrétně Nelisa, jež je součástí investiční skupiny Miton, usnadňuje firmám práci s hledáním nových zaměstnanců nyní? Jednoduše tak, že provádí aktivní marketingovou kampaň, jejímž cílem je najít potenciální talenty v online prostředí tam, kde skutečně tráví svůj čas. Tedy například na sociálních sítích nebo oblíbeném webu. Zde jim platforma zobrazí personalizovanou reklamu, která je po rozkliknutí přesměruje přímo na portál vytvořený pouze pro danou nabídku, kde se dozvědí všechny důležité informace. A pokud je inzerát osloví, mohou se rovnou přihlásit do výběrového řízení.
„Programatické inzerování umožňuje efektivnější a cílenější oslovování pasivních kandidátů, kteří často představují vysoce kvalifikované talenty, jež by jinak mohly zůstat nepovšimnuty. Tento přístup nejenže šetří čas náborářů, ale také zvyšuje pravděpodobnost obsazení pozic vhodnými kandidáty rychleji a efektivněji,“ podotkl Paulas.
Dle jeho kolegy Martina Mičky, jenž ve firmě zastává pozici jejího technického ředitele, přichází nyní český startup na trh s něčím, v čem tkví značný potenciál: „Náš systém pro automatické nakupování inzertních prostorů a vyhodnocování efektivity kampaní je více než jen technologie – je to vizionářský krok směrem k definování nových standardů v oblasti recruitmentu. Umožňuje nám přinášet naše služby na nové trhy a zároveň zvyšovat relevanci kandidátů, které svým klientům nabízíme.“
Rostou tržby i počet náborových kampaní
Že myšlenka, na níž je Nelisa nyní „nově“ postavena, firmám skutečně snižuje náklady na nábor nových zaměstnanců a jejich personalistům objem práce, dokládají mimo jiné čísla. Služeb tuzemského startupu totiž za dobu jeho existence využilo již na 700 různých společností. „Nelisa nám perfektně pomáhá s cílením online kampaní, takže jsme nadšeni z přílivu adekvátních kandidátů z dalších zdrojů. Ceníme si otevřené komunikace a přátelského přístupu při onboardingu,“ podotýká Klára Brousilová, HR specialistka z Air Bank.
A ani z hlediska finančních výsledků si Nelisa podle svého vedení nevede špatně, ba naopak. Její tržby rostou meziročně v průměru 70procentním tempem (účetní závěrku za rok 2023 firma do obchodního rejstříku dosud nenahrála – pozn. red.). Vloni pak startup pro své klienty realizoval celkem 3338 náborových kampaní, což značí ve srovnání s rokem 2022 nárůst o 125 procent.