Menu Zavřít

Nabourané sny

27. 6. 2002
Autor: Euro.cz

Autorem finále kampaně ODS byl Klausův stín David Matouš

Povolební porada regionálních předáků ODS se kvůli hospitalizaci Václava Klause přesunula z minulého čtvrtka na 9. července, už teď však z krajů zaznívá, že spršku kritiky při ní schytá kvalita volební kampaně. „Za všechno vždycky může šéf volebního štábu, tedy já,“ připustil odevzdaně pro týdeník EURO místopředseda ODS Miroslav Beneš. Neúspěšnou kampaň má však na svědomí více lidí: jak realizační profesionálové, tak všichni, kteří jim svěřili zakázku.

Formální schvalování.

Že šéfem kampaně bude Miroslav Beneš rozhodlo grémium ODS a výkonná rada to posvětila loni 17. září. Poslanec Jan Vidím ani šéf senátního klubu Mirek Topolánek neuspěli. „Jsem rád, že jsem to nemusel nakonec dělat, protože to je tak, jak to je, a to nemíním komentovat. Buď bych totiž šel do sebevražedných střetů a pak bych dal v sázku téměř všechno, nebo bych to nechal probíhat a pak se to jen formálně schvaluje na grémiu,“ popisuje své pocity z kampaně Mirek Topolánek. Volební štáb prý měl za úkol připravit kampaň po filozofické stránce a navrhnout časový harmonogram, samo užití výrazových prostředků posuzovalo jen užší grémium v čele s Václavem Klausem.
Kdo měl v kampani ODS hlavní slovo? „Nemáte šanci do toho proniknout zblízka. Víc o tom nevím ani já, a byl jsem členem volebního štábu,“ tvrdí Topolánek.

Langrova iniciativa.

Místopředseda ODS Ivan Langer v druhé polovině listopadu loňského roku navrhl dvě hlavní témata kampaně: peníze a české zájmy v Evropské unii. „Lidé o penězích neradi nahlas mluví, ale o to více je mají rádi. Zajímají se o všechny možné informace o tom, jak by k nim mohli přijít nebo jak by je mohli ušetřit. Téma peníze proto má z této podstaty zájem veřejnosti zajištěno,“ píše Langer v dokumentu, který má týdeník EURO k dispozici. „Vstupujeme do EU, abychom ji mohli změnit (zvenčí to nejde, je to možné pouze zevnitř). Chceme vstup do EU, abychom společně s jinými liberálně-konzervativními silami zabránili socialistům v realizaci jejich eurofederalistických vizí,“ rozvádí Langer druhý bod.
To se nelíbilo členovi štábu Martinu Římanovi. „Především jsem zásadně proti tomu, aby jedním z explicitních témat kampaně byly peníze, aby toto slovo vůbec někde zaznělo. Peníze jsou sice věc, která každého zajímá nejvíce, ale navenek to nikdo nepřizná. Peníze rovná se chamtivost,“ uvedl.

MM25_AI

Hájkova kampaň.

Langrovy vize v prosinci doplnil projekt Petra Hájka počítající se službami společnosti Medea. Za jednu z hlavních linií Hájek vytyčil osobní kampaň Václava Klause. „V. K. se v ní postupně přibližuje všeobecně přijatelné lidové představě o nejdůležitější postavě v zemi. Což je současně potenciální základ kampaně prezidentské, ale hlavně rozšíří přijatelnost V. K. i pro skupiny, které s ním dosud polemizovaly, nebo ho dokonce vnímaly jako hlavní negativní veličinu… Tato linie je pro celkový úspěch a především závěrečný zvrat absolutně rozhodující. Pokud se s ní V.K. opravdu ztotožní a věrohodně ji odehraje, stane se i něco víc, než že jen vyhrajeme volby,“ píše Hájek. Volební účast očekával mimořádně silnou. „Rád bych se mýlil, protože opak je pochopitelně pro nás jednodušší a výhodnější,“ dodává. Za úspěch by prý považoval, kdyby se vítězná ODS od ČSSD a tehdejší čtyřkoalice vzdálila o šest až osm procent.
Jenže volební štáb čistý Hájkův koncept nepřijal. „I já byl proti,“ uvedl Mirek Topolánek, který prý chtěl daleko tvrdší kampaň. Nápad s tématy dekády byla prý nakonec kompromisem mezi štábem a langrovsko-hájkovským řešením. Šanci uskutečnit závěr kampaně poskytlo grémium pod vlivem Václava Klause nakonec muži, o němž koluje pověst, že se snaží být Klausovým stínem: Davidu Matoušovi.

Matoušovo finále.

Miroslav Beneš týdeníku EURO řekl, že David Matouš byl autorem grafického ztvárnění finále, včetně loga „Vstříc novému osudu“. Exposlanec ODS Jiří Payne tvrdí, že k této inovaci znaku strany došlo bez souhlasu tvůrce. Projekt s Klausovými telefonáty voličům měl být vyzkoušen v jednom regionu, to se však nestalo a rozjel se rovnou naostro.
Kdo je David Matouš? Týdeník EURO zjistil, že osmatřicetiletý podnikatel, který rád nosí zlaté šperky, se v blízkosti Václava Klause pohybuje od roku 1998. Zná prý představitele společnosti CME Freda Klinkhammera, působí ve firmě Cineinvest (distribuce filmů) a v agentuře David Matous Communications. „Pana Matouše osobně neznám, vím jenom, že má blízko k panu předsedovi,“ prohlásil o něm místopředseda ODS Petr Nečas. Mirek Topolánek uvedl, že Matouš asistoval už při předchozích kampaních ODS. „Václav Klaus se s ním vždycky radíval, jeho vliv nebyl zase tak velký, ale v závěru kampaně se s některými nápady zřejmě prosadil,“ řekl pro EURO. Sám prý Matouše zažil při dvojích senátních volbách: „Do nich jsem si já osobně nenechal kecat, přicházel jsem s těmito lidmi do střetů a vždycky jsem si prosadil svoje, takže jsem dvakrát vyhrál,“ vysvětluje. David Matouš se o svém angažmá v kampani ODS odmítl bavit. „Nevidím důvod,“ řekl týdeníku EURO. Topolánek však upozorňuje, že na Matouše svádět neúspěch kampaně ODS nelze. „Kdybychom byli důraznější my všichni, kteří jsme byli okolo Klause, tak se to nestalo,“ tvrdí.

  • Našli jste v článku chybu?