Menu Zavřít

Nabrat druhý dech

3. 8. 2011
Autor: Euro.cz

Výrobce mobilů BlackBerry musí znovu zaujmout, jinak už konkurenci nedohoní

Společnost Research In Motion (RIM) byla ještě před pár lety miláčkem světových burz, její mobilní telefon BlackBerry byl zase symbolem úspěšného a seriózního manažera. Kdo „ostružinu“ neměl, jako by nebyl. Už několik měsíců se ale zdá, že zlaté časy kanadské technologické firmy jsou ty tam. Konkurence ji předbíhá, tržní kapitalizace společnosti klesla z vrcholu v polovině roku 2008 o 82 procent a výtkám čelí i rozdvojené vedení společnosti. Poslední špatná zpráva přišla v červenci, kdy se RIM rozhodla propustit dva tisíce lidí, tedy jedenáct procent všech svých zaměstnanců.
„Zpomalení, které přišlo s prvním kvartálem, pokračuje i do dalšího čtvrtletí a spolu s odsunutím uvedení nových produktů na konec srpna to vede k nižším než očekávaným výsledkům,“ komentoval v červnu nepříznivý rozjezd nového fiskálního roku RIM jeden z generálních ředitelů firmy Jim Balsillie. Nedlouho poté, co investory vyděsil meziroční pokles tržeb o 16 procent, přišlo zmiňované propouštění. Málokoho uklidnil tehdejší Balsillieho dodatek, že nové produkty a úprava struktury nákladů se později odrazí na silném růstu.
Připomenout se dají obdobné příklady propouštění z posledních let. Když například koncern General Electric v roce 2001 drasticky snížil počet zaměstnanců o zhruba 80 tisíc, zdálo se, že to americký gigant bude mít brzy spočítáno. GE ale vystřelil zpátky vzhůru a teď je silnější než kdy dříve. K podobnému kroku se odhodlala i společnost Yahoo!, ta však stále zápasí s problémy. Jsou prostě firmy, které škrty dokážou znovu nastartovat, u jiných to vede jen k dalším a dalším úsporným opatřením. „V případě RIM se ukáže v příštích šesti až desíti měsících. Pokud přijdou zprávy o dalším výrazném propouštění, je veliká šance, že místo k ozdravení nastoupili cestu na spirálu smrti,“ uvedl pro kanadský zpravodajský server The Star analytik technologií Tavis C. McCourt ze společnosti Morgan Keegan.
Pád tržní kapitalizace RIM ze 77 miliard dolarů na „pouhých“ čtrnáct se sice může přirovnat k obdobnému poklesu v případě Nokie za posledních deset let, finská ikona si ale na rozdíl od RIM stále udržuje nejvyšší podíl na trhu s mobilními telefony.

Hra o čas

Kanadský zázrak ztrácí lesk a něco se s tím musí udělat. Panují ale obavy, jestli je toho aktuální vedení schopno. Nezdá se totiž, že by ve firmě panovalo znovuobjevené „budovatelské nadšení“. Do různých internetových serverů a blogů chodí anonymní dopisy zaměstnanců RIM a stěžují si například, že nemají možnost vyjádřit svůj názor na dění ve společnosti, aniž by riskovali svou kariéru. „Možná právě teď potřebujeme éru nějakého našeho Erica Schmidta. Mikeu, ty by ses pak mohl plně věnovat inovacím. Jime, ty zase zákazníkům a zaměstnancům,“ navrhuje jeden z anonymních zaměstnanců změny ve vedení společnosti, kterou společnými silami řídí generální ředitelé Jim Balsillie a Mike Lazaridis.
Připomínka Schmidta, někdejšího šéfa Googlu, není od věci. Deset let od roku 2001 řídil společnost z nejvyššího místa a manažersky „dohlížel“ na její zakladatele. Podobně i Microsoftu prospělo, když se Bill Gates začal postupně stahovat z každodenních starostí o „své dítě“.
„Spoluředitelé RIM se snaží držet kontrolu nad firmou způsobem, který se zdá být až defenzivní. To by mohlo naznačovat, že mají problém myslet kreativně tak, aby se dostali za aktuální problémy,“ zafilozofoval pro server MarketWatch Stephen Diamond, profesor práva na Santa Clara University. Podle analytika skupiny Jeffries Petera Miseka potřebuje Research In Motion „vytvořit tým, jehož jedinou prací bude zaměřit se na další významný posun v technologii a uvést ho na trh. Ještě pořád na to není pozdě, ale čas už utíká“.

bitcoin_skoleni

Image jako plus i minus

RIM ale nemá potíže jen s tím, že slíbené novinky na trh uvádí se zpožděním. Jedním z hlavních problémů firmy je její image, která původně stála za jejím úspěchem. BlackBerry se profiluje jako stroj pro nejnáročnější. Ne nadarmo se při příchodu do Bílého domu po svém zvolení americký prezident Barack Obama snažil udržet si svou „ostružinu“ zuby nehty. Při zmínce o tomto mobilu si snad každý vybaví „klasickou“ QWERTY klávesnici, na níž se píše lépe než na dotykové obrazovce. E-mailová komunikace je lépe zabezpečená než u konkurence, a tolik nehrozí podobné úniky dat, s jakými se trápily Apple nebo Google s dnes nejrozšířenějším operačním systémem pro smartphony Android. Na druhou stranu RIM chybí něco na způsob „iRevoluce“, která udělala z výrobků Applu takový hit, že jsou jejich fanoušci schopní stát na novou verzi modelů iPhone či iPad fronty klidně o půlnoci.
Ne, že by Research In Motion s novinkami nepřicházela – už nabízí telefony s dotykovou obrazovkou, má vlastní obchod s aplikacemi a iPadům konkuruje s vlastním tabletem PlayBook – u všech se ale najde nějaké to „ale“. Obchod s aplikacemi pro telefony BlackBerry se objevil až rok po té, co Apple začal zásobovat davy s iPhonem. S vlastním tabletem přišla firma ve chvíli, kdy si jen pro první iPad mohli jeho majitelé vybírat už mezi 65 tisíci aplikacemi. PlayBook sice nabízí lepší a bezpečnější e-mail, ale k jeho zprovoznění je třeba připojit telefon BlackBerry. A situaci nezachraňuje ani superrychlý chat BBM.

Příliš brzký epitaf?

Situace se dá ještě zachránit. Většina katastrofických scénářů totiž přichází z pozorování trhu severní Ameriky. Ta sice ukazuje trendy v této sféře byznysu, ale přece jen se neshoduje s celým světem. V tomto měřítku se společnost Research In Motion stále drží. Její vlastní operační systém je pořád třetí nejrozšířenější, korejský gigant Samsung si o takovém místě pro svůj projekt Bada může nechat jen zdát.
„RIM si pořád drží sedmnáctiprocentní podíl na světovém trhu s chytrými mobilními telefony, firma není zadlužená, a naopak sedí na více než dvou miliardách dolarů hotovosti k financování nových a vylepšených produktů,“ připomíná kanadský komentátor David Olive na svém blogu Everybody’s Business.
S novým operačním systémem, případnými novými aplikacemi (kterých bude potřebovat opravdu hodně) a chystanými sedmi novými modely telefonů má RIM možnost znovu zaujmout nejen manažery, ale i běžné uživatele, včetně zákazníků na rychle rostoucích trzích v Asii a Latinské Americe. Research In Motion čeká těžká práce, aby firma neskončila jen jako producent pracovních telefonů pro manažery, kteří soukromě využívají populárnější přístroje konkurence, a neklesla až k desetiprocentnímu podílu na trhu smartphonů, jak firmě věští někteří analytici. Pokud se firma se sídlem v kanadském městě Waterloo nepoučí ze svých chyb, hrozí jí, že skončí podobně jako Napoleon ve své poslední velké bitvě.

  • Našli jste v článku chybu?