Cestovní ruch
PRAHA (zdf) - Vcelku rozumně vypadá alespoň na první pohled nová koncepce podpory příjezdového cestovního ruchu, jak ji nedávno načrtl v říjnu jmenovaný šéf České centrály cestovního ruchu David Gladiš (EURO 40/2002).
Zatímco se až do jeho nástupu úředníci rozptylovali příliš mnoha tématy, napříště se chce státní turistická centrála věnovat pětici klíčových úkolů. K vyvolání zájmu zahraničních turistů o Česko hodlá centrála prezentovat nejenom Prahu, ale i hrady a zámky a nabídku aktivně prožité dovolené. Na vybrané trhy bude směřovat nabídka tuzemského lázeňství, zejména na sousední země bude zacílená kampaň propagující české církevní památky.
Gladišova centrála má k dispozici roční rozpočet ve výši 165 milionů korun. Větší polovinu ale spolknou provozní náklady a zahraniční zastoupení centrály. Na samotnou propagaci tak zbývá osmdesátimilionový balík peněz, což je podle ředitele Gladiše rozhodně málo. Centrála se proto bude snažit získat další zdroje z rezerv ministerstva pro místní rozvoj, navíc její vedení připravuje změnu struktury dosavadních výdajů. Snížit by se měl například počet zahraničních výstav – v současnosti se Česko představuje na čtyřicítce veletrhů. V listopadu se centrála chystá na jednu z největších světových výstav World Travel Market v Londýně, kde hodlá agresivní kampaní přesvědčit veřejnost, že i po povodních turistika funguje v zemi normálně.
Otevírání dalších zahraničních zastoupení bude závislé především na finančních zdrojích centrály, v roce 2003 by se však zřejmě měly najít peníze alespoň na jeden nový přírůstek. Gladišovi úředníci hodlají v brzké budoucnosti rozšířit své aktivity o čínský, polský a skandinávský trh.