Technická spolehlivost zaručuje modelu, který čeká na facelift, stálý zájemMazda už měsíc v domácí továrně v Japonsku sériově vyrábí model Mazda 3, model, který je faceliftem dosud úspěšné Mazdy 323. Oficiální představení nové tváře má na starém kontinentu proběhnout na podzim ve Frankfurtu.
Technická spolehlivost zaručuje modelu, který čeká na facelift, stálý zájem
Mazda už měsíc v domácí továrně v Japonsku sériově vyrábí model Mazda 3, model, který je faceliftem dosud úspěšné Mazdy 323. Oficiální představení nové tváře má na starém kontinentu proběhnout na podzim ve Frankfurtu.
Přes všechna varování, že nový model je už na cestě, zůstává model 323 stále hodně prodávaným vozem. Paradox? Vůbec ne. Je to výsledek zkušenosti českého zákazníka s kvalitou. Mazda 323 si i na sklonku své kariéry stále podivuhodně drží designovou svěžest. Týká se to elegantní masky se stylizovaným „M“ jak na chladiči, tak i interiéru. Ten chrání před morálním zastaráním mohutný volant se silným věncem, pevná sedadla s výrazným bočním vedením i velmi dobře ergonomicky umístěné ovladače. Vzhledem ke zkušenostem s Mazdou 6 dá i Mazda 3 svému předchůdci lekci v jízdních vlastnostech. I tak ale - a oficiální tabulky to potvrzují zůstává model 323 velmi dobře ovladatelným, stabilním a hlavně bezpečným automobilem. Podstatná část majitelů si třidvatrojky cení díky o chlup tužšímu podvozku než nabízely jiné značky. Mazda 323 má v dieselové nabídce výrazem poctivý dvoulitr. Vyznačuje se sympatickým zátahem od nejnižších otáček, což šofér ocení při nudném popojíždění v městském provozu. S potěšením ovšem sešlápne plynový pedál i při razantnější jízdě ve vysokých otáčkách. V tu chvíli se ovšem projeví ne zcela ideální odhlučnění kabiny od motorové části.
Na co to auto je?
Mazda 323 udělala na českém trhu největší štěstí jako spolehlivý osobní vůz pro dobře prosperující rodinu, ale mnoho firem tento model nakoupilo jako referentské vozy pro jejich mimořádnou technickou spolehlivost. Ačkoliv model 323 pod blížícím se datem faceliftu dosluhuje, pořád zákazníka oslovuje vysokou mírou bezpečnosti a poměrem cena-výkon.
Jak na DPH
Odpočet daně při nákupu Mazdy 323 je možný a podle obchodních zástupců dokonce i velmi častý. Při instalaci přepážky oddělující zavazadlový prostor od kabiny je ovšem třeba „využít“ jen nabídky homologovaného modelu. Jeho cena je vyšší než průměrná - 24 tisíce korun. Na rozdíl od vozů SUV nebo off roadů je mřížka za hlavami pasažérů v Mazdě 323 celkem rušivá.
Moje třetí trojka
Marcela Malá, nájemce penzionu
* Proč kupujete vůz, který bude brzy nahrazen novým modelem?
Nepachtím se po posledních novinkách. Já potřebuji jezdit s jistotou. Mazdu 323 už mám třetí.
* Ale stačilo počkat opravdu možná jen pár měsíců.
Naopak! Já jakmile jsem slyšela, že bude nový model, hned jsem si ještě jedno tohle auto vzala do leasingu. Nevím, jaké bude to nové, ale tahle 323 nastartuje v jakémkoliv mrazu a odveze i sud piva. Vím, že budu mít další tři roky klid.
Technické parametry a cena
Mazda 323 2.0 DiTD Comfort
obsah motoru 1998 ccm
Počet válců 4
Max. výkon 74 kW
Točivý moment 230 Nm
Maximální rychlost 189 km/h
Zrychlení z 0 na 100 12,2 s
Převodovka 5-manuální
Spotřeba ve městě 7,4 1/100 km
Spotřeba na dálnici 4,9 1/100 km
Spotřeba průměrná 5,8 1/100 km
Provozní hmotnost 1190 kg
Délka 4275 mrn
Šířka 1705 mm
Výška 1420 mm
Zavazadlový prostor 416 dm3
Objem nádrže 55 l
Cena 499 900 Kč
Hodnocení PROFIT
+ KLADY
+ Technická spolehlivost
+ Nestárnoucí design
+ Dobře drží cenu
+ Vitální diesel
+ Volant s optimálním věncem
- ZÁPORY
- Blížící se facelift
- Hlučnější chod motoru
- Méně místa vzadu
- Dražší náhradní díly
- Obtížnější čištění interiéru
Zvláštní pozornost zaslouží: technická „nesmrtelnost“ potvrzená i v německých tabulkách TÜV