Menu Zavřít

Nadbytek šéfů škodí

Autor: ČTK

Kvůli finanční krizi, ale i současným trendům v zaměstnávání mělo dojít – alespoň podle předpovědí z nedávných let – k úbytku manažerů. V praxi je ale vidět pravý opak. Od osmdesátých let do současnosti se počet manažerů a nejrůznějších administrátorů a asistentů v americké pracovní síle dokonce zdvojnásobil.

A podobný trend je možné vysledovat i v dalších zemí OECD. V některých sektorech jako třeba zdravotnictví nebo vzdělávání roste byrokratická vrstva ještě výraznějí, tvrdí ekonomové Gary Hamel a Michel Zanini v článku pro Harvard Business Review. Proč tomu tak je? Argumentem, který ospravedlňuje nárůst pozic, na nichž vedoucí pracovníci ostatní zaměstnance řídí, hodnotí, kontrolují nebo jim plánují práci, je složitost dnešního světa. Firmy musí řešit otázky jako globalizace, digitalizace nebo společenská odpovědnost.

Podle autorů ale to ale nestačí. Přebujelost manažerské vrstvy vede prý k jasně negativním následkům: snižuje produktivitu firem. Nejrůznější pravidla, procedury a papírování, které se za byrokracií skrývají, stojí podle dvojice odborníků americkou ekonomiku tři biliony dolarů ročně, píše server Business Insider.

FIN25

„Aktivisté proti byrokracii“ si tak myslí, že zaměstnance je potřeba začít organizovat novým způsobem. A načrtávají obraz takzvané postbyrokratické společnosti, kde jsou pracovníci zařazováni do týmů, které se samy koordinují, vybírají mezi sebou lídry a vzájemně se hodnotí. Plat je pak založen na hodnotě, kterou pracovník do týmu přináší.

„Existuje mimořádná hloubka lidských možností, která ještě nebyla využita. Ty nejdůležitější lidské dovednosti není možné řídit tradičními způsoby,“ popsal Hamel serveru Christian Science Monitor. Za příklad dává dvojice autorů společnost Nucor Corporation. Firma, která se zabývá výrobou oceli, má více jako dvacet tisíc zaměstnanců. Na pozici šéfů pracuje ale zhruba desetina lidí co v podobně velkých společnostech. Odstrašujícím případem je podle nich naopak Kalifornská univerzita, které je často vyčítáno, že utratí více peněz za administraci než samotné vzdělávání.


Chcete být raději šéfem? Přečtěte si jak na to:

Jak se stát úspěšným: 7 motivačních citátů od těch, jimž se to povedlo

Steve Jobs (Zdroj: ČTK)
  • Našli jste v článku chybu?