Tradiční, autentická, a zároveň svěží a moderní. Přestože prvních třicet let byla ryze mužskou záležitostí a její doménou především kůží potažené dýmky, dnes se díky kolekcím luxusních kabelek a pret a porter kolekcím její styl stal esencí stylu skutečných Pařížanek. Ve Francii patří Longchamp mezi nejoblíbenější značky a hodnota společnosti se odhaduje na 1,5 milionu dolarů. Jejich nylonovou skládací tašku Le Pliage znají ženy na celém světě a na limitované edice otiskli svůj rukopis designéři jako Jeremy Scot nebo Shayny Oliver. Le Pliage si stále drží prvenství v počtu prodaných kusů a díky tomu se stala opravdovým fenoménem. Ve vedení rodinné značky je již třetí generace, která dokáže kreativně rozvíjet potenciál Longchamp a přitom pracovat s tradičními hodnotami. S Jeanem Cassegrainem, šéfem Longchamp, jsem se poprvé setkala na oficiálním otevření pražského butiku, který sídlí jak jinak než v Pařížské ulici. Tentokrát máme příležitost oslavit s vnukem zakladatele Jeanem Cassegrainem sedmdesáté narozeniny značky. Vysoký, prošedivělý muž s hustými kníry vytočenými vzhůru pracuje společně se svou sestrou, kreativní ředitelkou, na progresivním a moderním obrazu značky a spojuje ji se zvučnými jmény. Za jeho éry Longchamp roste rychleji než zbytek módního průmyslu, přichází s mnoha novinkami a přitom stále nezapomíná uvažovat dlouhodobě. Významně byla rozšířena také síť butiků, které najdete na těch nejprestižnějších místech po celém světě. A třešničkou na dortu oslavence je čerstvě otevřený butik v New Yorku na 5. Avenue.
* Vašemu otci se podařila naprosto unikátní věc. Proslulou nylonovou kabelku Le Pliage, kterou navrhl, můžete potkat v metru, ale i v soukromém letadle. Je praktická a oblíbená napříč sociálními vrstvami…
Ano, prodávají se jich miliony. Je unikátní a zároveň univerzální. Originální a přitom jednoduchý design Le Pliage si získal příznivce po celém světě. Velkou roli v tom ale sehrál můj děda, který pro cestovní zavazadla začal používat nylon. Hledal materiál, který bude lehký a odolný zároveň. Překvapivě se pak materiál, který byl používán na výrobu vojenských stanů, skvěle ujal i pro zavazadla a dědeček z něj navrhl i první verzi Le Pliage. Ikonou se ovšem tato skládací taška stala až po redesignu mého otce v roce 1993.
* Jste jedním z majitelů proslulé rodinné značky, váš profesní život je s ní od začátku spojený. Neměl jste chuť věnovat se někdy úplně jiné oblasti?
Po pravdě ne. Longchamp naprosto naplňuje můj život. Po ukončení studií na univerzitě v Paříži jsem absolvoval několik stáží v různých koutech světa a také jsem ve francouzském komerčním institutu v New Yorku pomáhal zavádět francouzské firmy na americký trh, ale svou budoucnost jsem vždy viděl v našem rodinném podniku. Jako dítě jsem vyrůstal v domě, kde můj otec i děda měli své kanceláře, je to neoddělitelná součást mého života, součást mé DNA. Mít možnost rozvíjet byznys, který založil váš děda, je v dnešní době obrovské štěstí. V současnosti máme ručně šité kabelky, pret a porter kolekce, pánskou linii zavazadel, brašen a doplňků.
* Svou první kabelku Longchamp jsem si pořídila v Paříži dlouho před otevřením pražského butiku, vaše značka má ale obchody po celém světě. Máte některý z nich obzvláště rád?
Miluji ten pařížský, který je součástí mého života. Mám v něm kancelář a moje matka byla doslova duší tohoto butiku.
* Ten nejokázalejší ovšem najdeme v New Yorku na 5. avenue. . .
Ano, to je můj velký oblíbenec, naše vlajková loď. Patří k nejpůsobivějším butikům v celém New Yorku. Najdete jej na Manhattanu v Olympic Tower v blízkosti Rockefellerova centra a katedrály svatého Partika. Je to unikátní prostor o rozloze 370 čtverečních metrů. Vždy klademe velký důraz na architekturu a genia loci místa, proto se mi také velmi líbí i pražský butik v Pařížské ulici. Dům z roku 1905 přesně vystihuje náš styl. Praha byla jedním z posledních významných evropských měst, kde jsme neměli butik, a vhodnou lokaci jsme se pokoušeli najít téměř deset let.
* Vaše sestra je uměleckou ředitelkou, jak se jí spolupracuje s Shaynym Oliverem a Jeremym Scottem?
Bylo velkou výzvou pracovat se zakladatelem newyorské kultovní pánské značky Hood by Air. Oliver pro Longchamp letos vytvořil kapsulovou kolekci cestovních zavazadel a doplňky ready-towear. Celou jeho kolekcí se prolínají matoucí proporce a pozměněné siluety. Cestování v jeho pojetí má novou, svěží uměleckou podobu. Jeremy Scott pro nás pracuje již několik let a jednou za rok navrhne kabelku pro limitovanou edici, na kterou zákaznice vždy netrpělivě čekají. Le Pliage se prodává opravdu skvěle, ale je potřeba vždy přijít s něčím překvapivým. Máme ovšem také vlastní kreativní tým, který moje sestra vede, a ta také vybírá umělce, s nimiž budeme spolupracovat. Často pro nás taková spolupráce bývá výzvou i po technologické stránce.
* Slyšela jsem, že sledujete ženy s kabelkami na ulici. Porovnáváte je s těmi vašimi?
Jistě, hlavně se zaměřuji na to, kdo a jakým způsobem nosí naše kabelky. Ženy, které nosí Longchamp, si jsou něčím podobné. Jsou kosmopolitní, svobodomyslné a mají styl Pařížanek. Často na letišti sleduji tašky a kufry na pásu a tipuji, ke komu patří. Pro mne je to zábavné.
* V čem jste jedineční ?
V současné době je opravdu velká konkurence. Téměř každá značka prodává kabelky. My jsme ale výjimeční tím, že je sami vyrábíme. Máme své manufaktury a továrny. Udržujeme si tvář, identitu a máme jedinečné know-how. Naše stabilita vychází z hlubokých rodinných kořenů a tradicí od roku 1948. A navíc navrhujeme pro skutečné Pařížanky a snažíme se skloubit krásu a styl s praktičností. Věnujeme také velkou pozornost kvalitě a nakupujeme ty nejlepší materiály. V současné době se mnoho firem věnuje víc než produktu samotnému svému PR a marketingu a takový byznys pak může rázem splasknout jak mýdlová bublina. My se snažíme o to, aby byl zákazník spokojen a znovu se k nám vrátil, proto například nakupujeme ty nejkvalitnější kůže a věnujeme tolik pozornosti jejich tradičnímu zpracování.
* Jste nejoblíbenější značkou ve Francii, hodnota vaší společnosti se odhaduje na 1,5 miliardy dolarů. Neutrácejí u vás však jen ženy…
Ano, máte pravdu. Významnou část našich zákazníků tvoří opět muži. Vzhledem k tomu, že prvních třicet let jsme byli ryze pánskou značkou a k mému dědovi si muži chodili kupovat převážně dýmky potažené kůží, vracíme se k tradici. Dokonce jsme otevřeli v Paříži na Rue Saint Honoré ryze pánský butik.
* Vaší múzou pro následující období je Kendall Jenner. Jaký typ ženy chcete novou kampaní oslovit ?
Kendall jsme si vybrali pro její osobitost, přirozenou eleganci a smysl pro styl. Vytváříme kolekce pro aktivní, městské cestovatele neboli „voyager urbain“. Kendall Jenner dokonale ztělesňuje tento dynamický způsob života. Nikdy neví, kdy jí někdo zavolá a ona na poslední chvíli naskočí do letadla, aby o pár hodin později přistála na druhém konci světa. Kendall Jenner symbolizuje nové ženy Longchamp, které jsou stejně jako ona aktivní, mají mnoho tváří a mnoho talentů, jsou obdařené tvůrčím a nezávislým duchem.
LONGCHAMP SE LETOS POPRVÉ ZŮČASTNÍ NEW YORSKÉHO FASHION WEEKU SE SVOU NOVOU KOLEKCÍ PRET A PORTE
JEAN CASSEGRAIN
Současný ředitel Longchamp je vnukem zakladatele Longchamp Jeana Cassegraina. Téměř celý jeho profesní život je svázán s rodinnou firmou. Na začátku své kariéry pomáhal v New Yorku zavádět francouzské značky na americký trh.