Dobříšská: jízda krokem. Strakonická: zdržení v desítkách minut. Jižní spojka směrem do centra: zácpa. Ne, nebojte se, nezačali jsme na stránkách týdeníku Euro poskytovat dopravní zpravodajství. Jen se čtenářům, kteří nemusejí stát v kolonách u „Barrandáku“, snažím popsat situaci v okolí nejdůležitějšího mostu v metropoli. Jeho dlouho plánovaná rekonstrukce ještě nezačala; zmiňované dopravní problémy vytváří oprava Modřanské ulice v místech, kde Jižní spojka přechází v Barrandovský most.
Smutnější než fakt, že tisíce lidí zbytečně marní čas v zácpách, je zjištění, kvůli čemu se to děje. Žádné zemní práce, složité výkopy nebo betonování. V Braníku probíhá vcelku banální oprava obrubníků, autobusových zastávek, kanálových vpustí a pokládka pár set metrů nového asfaltu na čtyřproudé silnici. Městskou akciovku TSK to přijde na 76 milionů, přičemž zakázku získala společnost Silnice Group. Ale peníze nejsou to hlavní, důležitější je parametr času: uzavírka důležité dopravní tepny v Braníku trvá již třetí měsíc a podle plánů se potáhne až do konce prázdnin. Že ve čtyři odpoledne na staveništi uvidíte sotva pár dělníků? Zřejmě technologická přestávka, jak zní zaklínadlo většiny dopravně-stavebních firem.
Zatímco v Číně dokážou za týden postavit zbrusu novou nemocnici pro tisíc lidí, oblast okolo nejvytíženější komunikace v Česku bude paralyzována - kvůli povrchovým opravám - téměř půl roku. Skoro to vypadá, že nás chce vedení magistrátu připravit na dlouho plánovanou rekonstrukci samotného mostu, po kterém denně přejede na 150 tisíc aut. Ale možná je to ještě banálnější: pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) prostě nemá auta rád. Za rok a půl, co sedí na radnici, zrealizoval magistrát několik opatření namířených proti automobilové dopravě, vzletně označovaných jako zklidnění dopravy. Pro řidiče pak město, kromě přemalování pár odstavných ploch na P+R parkoviště, neudělalo nic.
Zatímco většina z nás tak musí alespoň občas marnit čas ve zbytečných zácpách, osobnost, o které píšeme v aktuálním Euru, si dokázala užít každý okamžik svého pestrého života. Etnograf, cestovatel a spisovatel Miloslav Stingl svou životní cestu bohužel již uzavřel, ale jeho život byl více než naplněn. Procestoval přes 152 zemí, napsal přes čtyři desítky knih (řadu z nich vydalo nakladatelství Mladá fronta), na svých cestách pořídil desítky tisíc fotografií a natočil stovky hodin obrazového materiálu. Tím vším náčelník indiánského kmene Kikapú předal spoustu vědomostí, znalostí a především radosti hned několika generacím Čechů a Slováků. Za životní motto si vybral havajské přísloví: Nade všechny národy je lidství. Na následujících stranách najdete vzpomínky od nejpovolanějších osob: syna cestovatele, Tomáše Stingla, který působí jako redaktor týdeníku Euro a šéfredaktor magazínu Český export a podnikání, a někdejšího redaktora týdeníku Euro Martina Rychlíka, editora knih Miloslava Stingla.
Přeji vám příjemné a inspirativní čtení.