Marks & Spencer
PRAHA (zdf) – Firma Coms, která v tuzemsku provozuje obchodní síť Marks & Spencer na principu franšízy, původně plánovala do loňského roku otevření dalších prodejen, a dokonce vstup na slovenský trh. Ještě loni v dubnu ředitel společnosti Dušan Mrozek úmysly dál expandovat potvrdil (EURO 16/2001). Namísto toho je od ledna britská značka v Česku chudší o prodejnu v pražském Centru Černý Most, kterou převzal německý konkurent C&A. Firmě tak vedle vlajkové lodi v Nákupní galerii Myslbek zbyla jen malometrážní prodejna v Českých Budějovicích.
Marks & Spencer v posledních letech nezveřejňuje tržby dosahované na českém trhu. Žebříček odborného časopisu Textilžurnál firmě za loňský rok přisuzuje obrat 350 milionů korun, což by bylo výrazně méně než 447 milionů v roce 1998 či 374 milionů o rok dříve. Podle Mrozkova vyjádření pro týdeník EURO přestala firma publikovat své výsledky právě s ohledem na to, že při nízkém obratu poskytují příliš detailní pohled konkurentům. Přes lednové uzavření prodejny na Černém Mostě však podle šéfa firmy vzrostly celkové tržby společnosti za první čtyři měsíce letošního roku o sedm procent, obrat ve srovnatelných prodejnách byl meziročně dokonce vyšší o třicet procent. Nedostupné jsou rovněž informace o výsledcích hospodaření společnosti – po ztrátovém roce 1999 však podle Mrozka firma účtuje v černých číslech.
Londýnská centrála firmy v důsledku několikaletého propadu tržeb už loni rozhodla o ukončení všech svých aktivit mimo Velkou Británii. Letošní zeštíhlení v Česku s tím však zřetelně nesouvisí. Právě franšíza má totiž být formátem budoucí mezinárodní expanze značky.
Obchod na Černém Mostě společnost prodala, protože nevykazoval dostatečně vysoký zisk. Firma Coms využila přestávku v expanzi sítě ke konsolidaci s franšízou v Polsku a nyní se chystá na další rozšíření. „V září otevřeme prodejnu v nově budovaném nákupním středisku Zličín,“ potvrdil Dušan Mrozek týdeníku EURO. Nová pražská prodejna bude mít plochu zhruba tisíc čtverečních metrů. Marks & Spencer počítá s další expanzí v nově vznikajících či plánovaných nákupních centrech „druhé generace“, jež ale v horizontu nejbližšího roku nebudou dokončena.