Menu Zavřít

Naděje pro MSN

2. 4. 2003
Autor: Euro.cz

Největší portálová služba v Evropě zvyšuje svůj náskok

Ve dlouhé a spletité minulosti internetové služby MSN od Microsoftu byl i velký podíl zklamání. MSN byla uvedena do provozu v roce 1995 a od té doby prodělala nesčíslné změny strategie i managementu. Zažila také propad. Akciový analytik Bob Austrian z Banc of America Securities odhaduje ztrátu za posledních osm let na 2,5 miliardy dolarů. Na životně důležitém americkém trhu stále zaostává za službou AOL společnosti Time Warner v počtu předplatitelů a za službou Yahoo! je pozadu v objemu webového provozu. Pro malověrné z Microsoftu, sídlícího ve washingtonském Redmondu, však přicházejí příznivější zprávy z Londýna. Cílevědomá skupina tamějších manažerů změnila MSN na nejlepší internetový portál v Evropě.
V současné době MSN zvyšuje náskok před evropskými soupeři. Průzkum firmy NetRatings hovoří o tom, že na bezúplatně poskytovaných webových serverech MSN provoz vzrostl. Během minulých dvanácti měsíců se zvýšil o 26 procent a dosáhl počtu 34,3 milionu jedinečných návštěvníků měsíčně, zatímco na Yahoo! vzrostl o necelých třináct a na AOL o pouhá čtyři procenta. Tento rozdíl pomohl MSN získat další tři body z podílu všech portálových uživatelů a vyšplhat na hodnotu 43 procent. Německá služba T-Online a francouzská Wanadoo oznámily rovněž výrazné zisky, ale chybí jim regionální šíře amerického konkurenta.
Ještě důležitější je, že MSN zvyšuje svůj obrat. Viceprezidentka skupiny MSN pro Evropu, Střední východ a Afriku Judy Gibbonsová tvrdí, že reklama na sedmnácti serverech MSN, které jsou zdrojem téměř všech výnosů její skupiny, loni vzrostla o více než 30 procent. Microsoft nechce tržby portálu zveřejnit, ale analytici se domnívají, že jde řádově o 150 milionů dolarů ročně. Takovým tempem se může evropská skupina stát ziskovou dřív než mateřská společnost v USA. „Jde vskutku o skvělý byznys,“ raduje Gibbonsová, která do Microsoftu nastoupila v roce 1994.
Jde také o životně důležitou vzpruhu pro snahy Microsoftu získat podstatnou část webového trhu. „MSN je jednou z mála divizí Microsoftu, o níž má široká veřejnost kladné mínění,“ všímá si analytik Rob Rosenthal z výzkumné firmy IDC. Za šest měsíců (do 31. prosince) dosáhla služba MSN celosvětových výnosů ve výši 1,1 miliardy dolarů. Je to o 23 procent více než v předchozím roce. Naproti tomu se ztráty prudce snížily na 254 milionů dolarů.
Poté, co pětačtyřicetiletá Gibbonsová dovedla britský server MSN na první místo, byla v roce 2000 povýšena na současnou pozici. Spolu s 350členným týmem dosahuje nyní úspěchů prostřednictvím zdvojené strategie. Opírají se o přednosti MSN – například celosvětově uznávaná značka, centralizované výpočetní systémy a konzistentní uživatelské rozhraní – kdykoliv je to možné. Zároveň však také dbají na to, aby upravili obsah služby pro každou jednotlivou zemi. Ve Francii dodává agentura AFP (Agence France-Presse) zprávy, zatímco v Německu vydavatel Tomorrow Focus poskytuje vše od kondičních tipů po programy televizních stanic. Evropská MSN si vybudovala obrovskou klientelu, které může zobrazovat inzerci on-line: denně na její servery zabrousí miliony návštěvníků. Navíc disponuje 20 miliony e-mailových účtů na přidružené službě Hotmail a šestnácti miliony uživatelů aplikace Messenger pro komunikaci online (instant messaging).
Dalším bravurním tahem bylo přesvědčit inzerenty, aby využívali MSN. Gibbonsová přiměla vrcholové vedení k financování marketingové kampaně ve výši 30 milionů dolarů. Cílem této kampaně bylo zlákat skeptické nákupčí v evropských médiích. Taková investice se vyplácí. Ještě před rokem byl objem prodané inzerce na britské MSN téměř o 30 procent za Yahoo!. Podle průzkumu firmy Thomson Intermedia však od loňského srpna předčil portál MSN svého soupeře více než dvojnásobně. Letos může dojít k dalšímu zlepšení. Firma Forrester Research předvídá, že evropská reklama on-line vzroste v hodnotě na 1,2 miliardy dolarů a MSN by z toho mohl získat více než dvacetiprocentní podíl.
Zároveň však evropská skupina MSN agresivně směřuje k diverzifikaci výnosů: v celém regionu uzavřela dohody s desítkami mobilních operátorů. Propojila služby Hotmail a Messenger s mobilními službami pro zasílání textových zpráv. Manažer mobilní skupiny MSN Vassili le Moigne tvrdí, že každý uživatel generuje dva až pět dolarů příjmů měsíčně pro věčně nenasytné operátory, a ti se o výnosy dělí s Microsoftem. Portál MSN se též připravuje ke spuštění nové „kapesní“ verze, která běží na mobilních telefonech a přístrojích do dlaně.
Největším snem Britky Judy Gibbonsové je přimět k platbě také spotřebitele. Na rozdíl od USA, kde je MSN poskytovatelem internetového připojení a zároveň portálem, v Evropě jde jen o portál. Aby přiměla evropské uživatele k placení předplatného, nabízí společnost službu MSN 8. Za deset dolarů měsíčně tato služba zajišťuje funkce, jako je filtrování spamu a editace fotografií.
Jedno je však jisté: MSN není jedinou službou, jež shání nové příležitosti. Yahoo!, která má dosud větší oblibu ve Francii a v Německu, nabízí velký počet podobných funkcí a její značka má v Evropě lepší image. Loni v létě uzavřel webový obr partnerství s nezávislým mobilním portálem Sonera Zed, největším v Evropě. Hodlá propojit produkty Yahoo! se zasíláním textových zpráv a s bezdrátovým webem. „Naším záměrem je stát se nejoblíbenějším poskytovatelem bezdrátových služeb v Evropě,“ prozrazuje ředitel Yahoo! pro Evropu Mark Opzoomer. Yahoo! na tom nepochybně tvrdě pracuje, ale zatím udává tón MSN.

MM25_AI

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Pavel Makovec, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?