Menu Zavřít

NADĚJE ROSTE

3. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Dohoda s firmou Thrall Car je na spadnutí

Vagonka Studénka hledá už rok investora, který jí pomůže přežít. Nejdál je zatím jednání s americkým zájemcem, firmou Thrall Car. Tento týden by měl rozhodnout, zda investor podnik ve Studénce koupí.

Představitelé Vagonky upozorňují, že podniku hrozí zastavení výroby. Firma se potýká s nedostatkem peněz na profinancování rozpracovaných zakázek. Podle místopředsedy představenstva Radovana Hanzelky další úvěr věřitelské banky odmítají a jedinou cestu vidí v prodeji podniku.

Urychlený prodej je jediným možným řešením i pro největšího akcionáře, holding ČKD. Na transakci, při níž má od něho investor koupit 45 procent akcií Vagonky, sice zřejmě nevydělá, sám se však potýká s nemalými finančními problémy a na oživení dcery mu nezbývá dost sil. Z jednání se strategickým investorem jej vláda vyšachovala už v červenci, když rozhodla, že tímto úkolem pověří nej většího věřitele Vagonky, Konsolidační banku.

Bankovním věřitelům dluží firma téměř 1,2 miliardy korun a její celkové dluhy dosahují půldruhé miliardy korun. Čtyři věřitelské banky (kromě Konsolidační jsou to ještě Union banka, Moravia Banka a Agrobanka) kontrolují hospodaření Vagonky už od začátku roku. Všechny se rovněž podílejí na jednání se zahraničními zájemci.

Čtrnáct dní pro exkluzivitu.

Minulé pondělí se česká strana s firmou Thrall Car dohodla, že v příštích čtrnácti dnech přeruší rozhovory s ostatními zájemci a o podmínkách prodeje Vagonky bude jednat exkluzivně jen s tímto investo rem. Jednání probíhají od té doby každý den a podle účastníků je dohoda na spadnutí. Nejpozději tento týden se proto očekává podpis smlouvy o smlouvě budoucí.

Firma Thrall Car původně chtěla za 450 milionů korun koupit jen výrobu nákladních vagonů. Osobní kolejová vozidla by zbyla ČKD s tím, že by se jejich výroba musela ze Studénky odstěhovat. Americký investor argumentoval tím, že sám osobní vagony nev yrábí a ve Studénce chce celou kapacitu využít pro rozšíření produkce nákladních kolejových vozidel.

Když Američané nyní přistoupili na český požadavek nákupu akcií, neznamená to, že ani později k rozdělení výroby nedojde. S akciemi nicméně bude transakce rychlejší a předpokládá se, že by se tímto způsobem mohl podnik prodat nejpozději začátkem příštího roku. Pro dosavadní české vlastníky je navíc výhodné i to, že se zbaví nepříjemného břemene.

Ve Vagonce se bude propouštět a odejít by mělo přes 800 lidí. Firma Thrall počítá se snížením počtu pracovníků na 1550. Pokud přistoupí k ukončení výroby osobních vagonů, přijde v regionu s více než desetiprocentní nezaměstnaností na ráz o práci dalších 300 lidí.

Tlak zezdola.

Zaměstanci Vagonky jednání s firmou Thrall Car podporují. „Situace je neudržitelná a už v listopadu podniku hrozí, že bude muset kvůli nedostatku provozního kapitálu zastavit výrobu, říká odborový předák Miroslav Holinka.

Nynější kolo jednání s firmou Thrall Car začalo v pátek 22. října. Podnikový výbor odborového svazu Kovo vyhlásil už den předtím v podniku stávkovou pohotovost. Otevřený dopis s žádostí o pomoc poslal i premiéru Miloši Zema novi. Odboráři si v něm stěžují, že vláda neplní své sliby o pomoci Vagonce a jednání o vstupu zahraničního partnera se protahují.

Tyto argumenty měla dále podpořit výstražná stávka vyhlášená na pondělí 25. října. Zaměstnanci Vagonky při ní přerušili na patnáct minut práci a padesát vybraných delegátů poté odjelo do Ostravy před hotel, v němž v té době právě jednal Miloš Zeman.

Vládní optimismus.

Podle premiéra se vláda snaží strategického partnera najít a jednání probíhají. „Doufám, že povedou k příznivému výsledku, prohlásil před odboráři. Odmítl přitom další finanční pomoc od státu a připomněl, že Vagonka dos tala v minulých dnech od Českých drah 150 milionů korun, které jim poskytla vláda jako účelovou dotaci.

Místopředseda představenstva Radovan Hanzelka však tvrdí, že to nestačí. Platba z Českých drah pomůže jen zčásti, na profinancování dalších zakázek potřebuje podnik nový úvěr, nebo jiný splátkový kalendář. Listopad je podle Hanzelky přelomovým měsí cem a firma nutně potřebuje doplnit materiál na zajištění další výroby. A podpis smlouvy o smlouvě budoucí s firmou Thrall Car by jí mohl uvolnit úvěrovou linku z Union banky. „Od věřitelských bank máme příslib, že v tom pří padě situaci přehodnotí a k úvěru svolí, řekl Hanzelka.

WT100

Pokud firma další úvěr nedostane, omezí podle Hanzelky výrobu. Bude muset přerušit práce na některých zakázkách a část zaměstnanců zatím poslat na nucenou dovolenou.

Vagonka Studénka hospodaří už třetím rokem se ztrátou, vloni to bylo 521 milionů korun, předloni 211 milionů korun. Firma má nicméně zajímavé zakázky a tři čtvrtiny produkce vyváží. Podle informací týdeníku EURO je na seznamu devíti podniků, které jsou kandidáty revitalizace.

  • Našli jste v článku chybu?