Menu Zavřít

Nadzvukový bankrot. Projektu Bloodhound supersonic car došel benzín

12. 12. 2018
Autor: Profimedia.cz

Na konci několikaletého úsilí nadšenců pro adrenalin měl být rychlostní rekord. Nedošlo ani k pokusu o něj, projekt Bloodhound supersonic car nepřilákal investory a končí v konkurzu. Sběratelé kuriozit na čtyřech kolech by měli zbystřit. Auto s leteckým motorem, které podle tvůrců mělo překonat rychlost 1000 mil v hodině, je na prodej za „rozumnou“ cenu.

Stroj vybavený tryskovým motorem Rolls-Royce Eurofighter byl postaven v roce 2015. Měl překonat dosavadní rychlostní rekord dosažený na zemském povrchu, který má hodnotu 763 mil za hodinu.

V roce 2017 speciál vyjel k testovací jízdě na ranvej jednoho z britských letišť a projel se rychlostí 210 mph. Tato ukázka měla přilákat investory, jimž tvůrci slibovali nejen překonání stávajícího rekordu, ale rovněž historické prolomení hranice 1000 mil v hodině.

Financování ale vázlo a zdaleka neodpovídalo představám tvůrců projektu nadzvukového vozu. V říjnu letošního roku Bloodhound project zveřejnil informaci, že k zachování svého chodu potřebuje 32 milionů dolarů. To již bylo v době, kdy mu došly peníze a byl veden jako podnik v konkurzu. Správce ale uvedl, že peníze movitého investora by projekt zachránily a přivedly znovu k životu.

To se však nestalo, a tak pilot rakety země-země Andy Green musel oznámit, že vůz je na prodej, a to za „pouhých“ 250 tisíc liber. Nejen vzhledem k aktuálnímu propadu libry kvůli velmi vrávoravému odchodu Velké Británie z Evropské unie jde o celkem nízkou cenu za takové žihadlo. Zda se novým majitelem stane nadšenec, který bude chtít projekt dál rozvíjet, nebo jen sběratel motorizovaných bizarností, se uvidí.

Rekordní ThrustSSC
Dosavadní rekord 763 mph (1228 km/h) drží britský vůz ThrustSSC poháněný dvojicí tryskových motorů Rolls-Royce. Vozidlo o hmotnosti 10 tun dosáhlo rekordního výkonu 15. října 1997 a zůstává jediným automobilem, který oficiálně překonal rychlost zvuku, byť ta dosahuje 1235 km/h.

Projekt Bloodhound SSC se zrodil už v roce 2008, kdy jej ohlásil tehdejší britský ministr školství. Prototyp se stavěl v Bristolu. Záštitu nad ním držela organizace Bloodhound Programme Limited. Koncem minulého týdne však musela kvůli nedostatku financí ohlásit uložení ambiciozního projektu k ledu.

MM25_AI

Dále čtěte:

Světový unikát. Český elektrický větroň ΦNIX brzy získá certifikaci

Chytrý jako D1. V Česku začíná budování autonomní dopravy

Aukční fiasko. Lada Niva se měla prodat za 75 tisíc liber, vydražila se za zlomek

 Lada Niva, která se v roce 1981 zúčastnila Rally Paříž-Dakar, se vydražila za pouhých 4600 liber.

  • Našli jste v článku chybu?